اجتماعیستون اصلی

لزوم الگوبرداری از عملیات آزادسازی کشف‌رود در سراسر کشور

کد خبر : 5794

مشاور وزیر نیرو به لزوم الگوبرداری از عملیات انجام شده در طرح آزادسازی کشف‌رود برای طرح های آزادسازی سایر رودخانه‌های کشور تأکید کرد و گفت: ۱۴۰ هزار کیلومتر رودخانه در سطح کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن تصرف شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، محمد حاج رسولی‌ها ظهر امروز در حاشیه بازدید از طرح ساماندهی و آزادسازی اراضی رودخانه کشف‌رود با ابراز خرسندی نسبت به هماهنگی دستگاه قضایی با شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای رفع تصرفات و تخلفات انجام شده در اراضی کشف رود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این امر سبب شد تا مشکلات کشف‌رود، کمترین تنش‌ها را در سطح ملی داشته باشد.

وی به لزوم الگوبرداری از عملیات انجام شده در طرح آزادسازی کشف رود برای طرح‌های آزادسازی سایر رودخانه‌های کشور تأکید کرد و گفت: ۱۴۰ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد و بخش قابل توجهی از آن تصرف شده که با رفع تصرفات و تخلفات مختلف در رودخانه های مذکور، شرایط آزادسازی آن‌ها فراهم می‌شود.

پیشگامی خراسان رضوی در مدیریت منابع آبی در کشور

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارت‌خانه در بحث آب را مدیریت منابع آبی برشمرد و اضافه کرد: با وجود اینکه خراسان رضوی از جمله استان‌های کم آب کشور محسوب می‌شود اما خوشبختانه در مدیریت منابع آبی در کشور پیشگام بوده است.

حاج رسولی‌ها مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، برگزاری جلسات مختلف وزارت نیرو بین شرکت‌های آب منطقه‌ای، فاضلاب و دستگاه قضایی با محوریت هماهنگی بین دستگاهی را در راستای مدیریت منابع آبی و عملی شدن طرح تعادل بخشی دانست و تأکید کرد: با وجود اینکه در سال ۹۳ برای طرح تعادل بخشی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما امسال این میزان افزایش یافته و به ۲۲ میلیارد تومان رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل عدم تخصیص اعتبارات این بخش نبود نقدینگی است ادامه داد: بر اساس سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی، مقرر شد سه سد در این استان ساخته شود که خوشبختانه با تخصیص اعتبار دو سد آن ساخته شد و امیدواریم تا پایان امسال یا ۶ ماهه نخست سال آینده تکمیل گردد.

مسدود کردن سالانه ۳ تا ۴ هزار چاه غیرمجاز در کشور

مشاور وزیر نیرو با اشاره به برخورد جدی با متخلفان چاه‌های غیرمجاز و مسدود کردن این نوع از چاه‌های آب بیان کرد: با وجود اینکه سالانه ۳ تا ۴ هزار چاه غیرمجاز مسدود و پلمب می‌شود اما خوشبختانه سال گذشته ۷ هزار و ۴۰۰ چاه غیرمجاز مسدود و پلمب شد که در نتیجه منجر به مدیریت یک میلیارد متر مکعب آب گردید.

حاج رسولی‌ها با اشاره به نصب دو نوع کنتور هوشمند آب و برق که اندازه‌گیری‌های ویژه‌ای را انجام می‌دهند، خاطر نشان کرد: عملیات نصب ۵۰ هزار کنتور هوشمند آب و برق امسال در حال انجام است که البته در سال‌های گذشته تعداد آن کمتر بوده است.

وی گفت: با توجه به به اینکه بارندگی‌های امسال در سطح کشور یکسان نبوده، این امر سبب شده تا در فلات مرکزی که رودخانه‌هایی همچون زاینده‌رود وجود دارد، در استان‌های اصفهان و فارس با بحران آب روبه‌رو شوند و در مقابل سواحل دریای خزر و دریاچه ارومیه با افزایش بارندگی و وضعیت افزایش قابل توجه آب روبه‌رو گردند.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی آب سد دوستی در مشهد نسبت به سال گذشته افزود: با توجه به مدت و شدت بارندگی در سال جاری، میزان روان‌آب‌ها نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن