اجتماعیستون اصلی

اردوهای جهادی تجلی گاه سازندگی/ حرکت جهادی راهبردی علمی برای ابادانی کشور

کد خبر : 5869

اردوی جهادی، حرکتی است که در آن‌ تعدادی از دانشجویان،‌ دانش‌آموزان، طلّاب حوزه‌های علمیه یا دیگر اقشار جامعه، به صورت خودجوش و داوطلبانه، در مناطق محروم کشور به انجام فعالیت‌های خدماتی اعم از عمرانی،‌ کشاورزی،‌ بهداشتی، فرهنگی و… می‌پردازند.

به گزارش صبح مشهد، تجربه برگزاری حرکت‌های جهادی در طی سالیان پس از انقلاب، گویای این حقیقت است که حرکت‌های جهادی در زمره بهترین و پرثمرترین جریان‌های اجتماعی-فرهنگی بوده که از دل فرهنگ انقلاب اسلامی زائیده شده است.

مجموعه ویژگی‌های حاکم بر حرکت‌های جهادی، این قابلیت را به آن می‌بخشد که به‌عنوان یک راهبرد علمی برای تعالی و آبادانی کشور مورد توجه قرار گیرد. جریانی که به‌شدت بومی است و با فرهنگ دینی-انقلابی ما سنخیت فراوانی دارد و در ضمن، کارآمدی و توانمندی خود برای سازندگی مادی و معنوی کشور را، در طول سالیان پس از انقلاب ثابت کرده است.

در بازدید تور رسانه از جهادگران توابع بخش رضویه که با همکاری بسیج رسانه صورت گرفت به روستای کم برخوردار نصرآباد از منطقه رضویه رفتیم.

ماشین جلو مدرسه این روستا متوقف شد؛وارد مدرسه شدیم دخترها با چادرهای زیبای خود با شور به استقبال ما آمدند جمعی از همراهان ما که برای آموزش و برگزاری کلاس های مختلف فرهنگی به این روستا آمده بودند بچه ها را به کلاس ها هدایت کردند.

از مدرسه خارج شدیم به سمت جهادگران دانشجویان دانشگاه امام حسین تهران که مشغول ساخت سرویس بهداشتی برای یکی از اهالی روستا بود رفتیم.

اردوی جهادی پایه گذار فرهنگ خدمت در مناطق روستایی کشور

قربانی، مدیر کل امور روستایی استانداری خراسان رضوی که برای بازدید در این روستا حضور پیدا کرده بود؛ در جمع خبرنگاران و جهادگران بیان کرد: اردوهای جهادی، راهبردی در راستای فرهنگ سازی مشارکت عمومی در مناطق روستایی است.

وی ادامه داد: اردوی جهادی پایه گذار فرهنگ خدمت در مناطق روستایی کشور است که موجب می شود روستاییان به صورت خود جوش و با استفاده از توانمندی خودشان و بدون کمک از دولت در برخی موارد به رشد و شکوفایی روستای خود کمک کنند.

قربانی افزود: کار جهادی نوعی الگوسازی در ترغیب روستائیان است تا همراه با جوانانی که در طی اردو فعالیت های خدمات رسانی را انجام می دهند در رفع مشکلات منطقه مشارکت کنند و داشتن روحیه مشارکت جویی در بین روستاییان باعث می شود برخی مشکلات اعم از مشکلات بهداشت عمومی با تلاش و همت اهالی روستا برطرف شود.

در ادامه یکی از دانشجویان که در حال خدمت رسانی است؛ می گوید: جمعیت این روستا ۲۰ خانوار است که اکثرا پیر هستند و اکثر بچه های این روستا بی سواد هستند.

وی ادامه می دهد: مردم این روستا اعتقادی به تحصیل ندارند و متاسفانه آمار اعتیاد در این روستا بالا است.

از جهادگران خداحافظی می یکنم به سمت مسجد که پایگاه جهادگران است حرکت می کنیم در مسجد با یکی از فعالین جهادی آشنا می شویم.

فقر فرهنگی در روستای نصراباد

زراعتکار این فعال جهادی بیان می کند: ۴ پروژه عمرانی در روستای نصرآباد، ۴ مورد در روستای ماشوله و ۹ مورد دیگر در روستای کلاته سید در حال تکمیل است.

وی می افزاید: روستای نصرآباد از نظر فرهنگی در فقر به سر می برد چرا که والدین اجازه تحصیل به فرزندان خود نمی دهند و اعتیاد به مواد مخدر حتی در سنین نوجوانی نیز به چشم میخورد.

وی ادامه می دهد: اگر چه این روستا روحانی دارد ولی ضعف در احکام شرعی مشاهده می شود و نیازمند توجه بیشتر می باشد.

پا در کوچه های خاکی این روستا می نهم در پس قدم هایم گرد و غباری فضا را می گیرد از دور یکی از خانه های روستا را از پس دیوارهای کوتاه میبینم گویا توسط جهادگران در ان خانه جهادی صورت گرفته وارد میشوم پیرزنی در یک اتاق خشتی که با هر باران سقف آن چکه می کند میبینم از دیدن ما بسیار خوشحال می شود ما را می بوسد و ما را به داخل دعوت می کند.

دعای خیر گلبانو شهریاری برای جهادگران

گلبانو شهریاری می گوید: بسیار خوشحال هستم که میخواهم مالک اتاقی شوم  و از خدا می خواهم که خدا نگه دارشان باشد.

او بسیار نگران است تا شاید این اتاق برایش ساخته نشود؛ می گوید: ۸ فرزند و همسرم  همگی فوت شدند و از طریق کمیته امداد امرار معاش می کند.

از گلبانو خداحافطی می کنیم و برای اشنایی بیشتر با این گروه با امید غیاثوند، یکی از دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) تهران و نماینده دانشگاه در حوزه اردوهای جهادی بسیج سازندگی در خراسان رضوی به گفتگو می نشینیم.

بهره براری از ۱۲۲ پروژه عمرانی در مناطق محروم خراسان رضوی

وی اردوی جهادی را یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: این اردوها هرساله بصورت دوره‌ای برگزار می‌شود.

این فعال جهادی از خدمت‌رسانی ۸۰۰ دانشجو از اواسط مرداد ماه تاکنون در مناطق محروم خراسان رضوی خبر داد و گفت: این بسیجیان جهادگر در ۴ دوره به این اردوها اعزام شدند بطوریکه در هر دوره ۲۰۰ دانشجو شرکت دارند و هر دوره ۱۴ روز می‌باشد.

وی با بیان اینکه جهادگران در روستاهای محروم رشتخوار، بخش رضویه، اسماعیل‌آباد و خین عرب به فعالیت مشغولند؛ افزود: عمده فعالیت ما عمرانی و فرهنگی است ولی در حوزه‌هایی نظیر بهداشت و کارآفرینی نیز فعالیت داریم.

وی نبود درآمد کافی روستائیان را از جمله عوامل عمده مهاجرت آنان به شهرها دانست و افزود: بایستی در آنان این احساس را  ایجاد کرد که می توان از ظرفیت روستا برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی استفاده کرد.

غیاثوند اظهار کرد: تاکنون ۱۲۲ پروژه عمرانی در رشتخوار، رضویه، خواجه ربیع، اسماعیل آباد و خین عرب به بهره برداری رسیده است که نیمی از این پروژه ها در روستاهای بخش رضویه بوده است.

به مدرسه برمی گردیم و سری به کلاس های آموزشی می زنیم دختر ها و پسرها با شور و شوق در کلاس نشسته اند.

خورشید در حال پنهان شدن پشت کوهها است تور آماده حرکت است که بانویی روستایی به سمت ما می آید و از برگزاری کلاس ها تشکر می کند و می گوید خوشحالم که به روستایمان آمدید از شما می خواهم که مردم این روستا را فراموش نکنید.

تاثیر حضور خبرنگاران در روستاهای محروم برای انعکاس فعالیت جهادگران

در مسیر جواد علما، مسئول سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی که مسئولیت تور رسانه‌ای به روستاهای”نصرآباد”، “ماشوله” و “کلاته سید” را برعهده داشت در جمع خبرنگاران بیان کرد: حضور اصحاب رسانه در مناطق محروم روستایی برای انعکاس فعالیت جهادگران و نیز محرومیت روستاها موثر است؛ خبرنگاران به عنوان صدای ملت مشکلات روستائیان را به مسئولین برسانند و از جهتی مانع مهاجرت روستائیان به شهرها شوند.

با تمام شدن صحبت های مسئول بسیج رسانه به یاد حرکت امام خمینی (ره) که با زکاوت و بصیرت بی‌بدیل خود در ابتدای انقلاب، بخشی از حرکت های جهادی را در قالب نهاد جهاد سازندگی، نظام‌مند کردند،در ذهنم تداعی شد؛ لکن پس از گذشت سالیانی از حیات انقلاب اسلامی، به جای آنکه تجربه انباشته شده از برگزاری این حرکت‌ها مورد تدقیق و کنکاش علمی قرار گیرد و در قالب یک برنامه مدون و کارشناسی‌شده، به‌عنوان دستاوردی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به جامعه دینی عرضه شود، نهاد جهادسازندگی منحل شد و جریان غیر رسمی حرکت‌های جهادی نیز، تنها در حد یک فعالیت فوق‌برنامه و جانبی مورد توجه قرار گرفت.

گزارش: مرضیه وحدت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن