اجتماعیستون اصلی

بیداری اسلامی نابود شدنی نیست

کد خبر : 5694

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه عالی نواب، گفت: بیداری اسلامی جنبش و موجی است که با توطئه‌ها و تلاش‌های استکبار نابود نمی شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از  آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در این مراسم که صبح امروز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه در حوزه علمیه نواب مشهد مقدس برگزار شد، با تاکید بر اینکه امواج بیداری اسلامی از بین رفتنی نیست، اظهار کرد: ممکن است مستکبران بتوانند با حیله‌های مختلف حکومت‌ها را متأثر کنند، اما نمی توانند این پیام منتشر شده از خون شهدا و ایثار رزمندگان را از بین ببرند. شاید مستکبران بتوانند شیخ عیسی قاسم را در بحرین سلب تابعیت کنند، یا شیخ زکزاکی را در نیجریه به حبس بکشند و شیخ نمر را به شهادت برسانند، اما درک و فهم بیداری اسلامی از بین رفتنی نیست و این پدیده، دیر یا زود گسترش خواهد یافت.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با نقل این روایت از امام علی(ع) که خطاب به کمیل بن زیاد فرمودند: قلب‏ها مانند ظرف‏هایند، پس بهترین آن‌ها باظرفیت‏ترین آن‌هاست، خاطرنشان کرد: این ظرفیت در پرتوی بندگی خدا و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام ایجاد می‌شود و یکی از بهترین جایگاه‌ها برای افزایش ظرفیت قلوب، زیارت بقاع متبرکه معصومین(ع) است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اهمیت ظرفیت‌سازی را برای عالمان دینی دو چندان برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز «تعلیم» و «تعدیل» دو میثاقی است که علما با خداوند متعال دارند تا جامعه اسلامی را به سمت ربانی شدن سوق دهند.
وی افزود: در سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام، بر تعلیم و تعدیل تاکید شده که براساس پیام تعلیم باید به تعلیم نفوس مستعده پرداخت و در بحث تعدیل نیز مبارزه با ظلم و فساد منظور است.
وی در ادامه بر لزوم همراهی علم و معنویت تاکید کرد و با بیان این مطلب که بسیاری از مشکلات دنیای معاصر نتیجه علم بدون روحانیت و معنویت است، گفت: تبدیل شدن آفریقا به آزمایشگاه غرب، ظلم هفتاد ساله رژیم غاصب صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و وضعیت اسفناک امروز جهان، محصول علم بی‌روحانیت بوده و این ظلم‌ها امروز گریبان مردم مغرب زمین را نیز گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به روایت «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» از امام صادق(ع)، بیان کرد: امام صادق(ع) حقیقت علم را در عبودیت دانسته‌اند که بر این اساس، همه عالم تحت مالکیت و سلطنت الهی پروردگار متعال است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان رضوی، معنای حقیقی علم را دانش نسبت به عقاید و باورهای حقه، اخلاق فاضله و کریمه و آشنایی با واجبات و محرمات دین معرفی و عنوان کرد: عالم کسی است که دارای «علم صائب» و «عمل صالح» باشد. فقیه واقعی کسی نیست که تنها مباحث فقه و اصول را با حافظه درخشان خود در خاطر نگاه دارد، کسی است که فقه در سرشت، اعمال و تمامی شئون زندگی او جریان داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی مهم‌ترین تفاوت فقه امروز و گذشته را مسئله «حکومت داری» دانست و توضیح داد: امروز فقه حکومت می‌کند و در برابر همه سخنان متفاوت در جهان، مدعی است که می تواند تمام شئون زندگی اجتماعی انسان معاصر را رقم بزند.
وی با اشاره به آثار فاخر علما در دوره‌های گوناگون تاریخ اسلام، تصریح کرد: در هیچ کدام از این دوره‌ها هم چون امروز فقه بر جامعه حکومت نمی کرده است، اما در حال حاضر فقه در جامعه ما حکومت می کند.
وی پاسخگویی به مسائل مستحدثه را یکی از موارد مورد انتظار از حوزه‌های علمیه خواند و افزود: این مسائل تنها به حوزه امور فقهی و احکام خلاصه نمی‌شود، بلکه برای تمدن سازی اسلامی باید به مسائل مستحدثه در حوزه‌های مختلف علوم، معنویت، اقتصاد و زندگی اجتماعی مردم پاسخ داد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر این مطلب که فقه شیعه هیچ بن بستی ندارد، عنوان کرد: فقه شیعه آنچنان غنی است که هیچ بن‌بستی در آن نیست و هیچ مسئله مستحدثه‌ای نیست که فقه برای آن پاسخ نداشته باشد، اما لازمه آن تلاش و پژوهش فقها و علما و طلاب حوزه های علمیه است.
عضو مجلس خبرگان رهبری طلاب را به تلاش و استفاده از شرایط مطلوب موجود برای پژوهش و تبین احکام اسلامی سفارش و تصریح کرد: به لطف خداوند و به برکت انقلاب اسلامی، امروز زمینه برای فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه فراهم شده است و شرایط برای تحقیق و پژوهش بیش از هر زمانی محیاست که شایسته است طلاب از این شرایط به نحو مطلوب بهره ببرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تفکر انقلابی را گره‌گشای تمامی مشکلات کشور خواند و اظهار کرد: روحیه انقلابی مصون ساز است و آدمی را در برابر بسیاری از لغزش‌ها محافظت می‌کند و در این میان حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی نقش مهمی در اشاعه فرهنگ و تفکر انقلابی دارند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان از جایگاه رفیع قانون گذاری اسلامی سخن گفت و با اشاره به خاطره ای از ماموریت‌های سال‌های گذشته خود در آفریقا، بیان کرد: در این سفر با حقوقدانی برجسته از دوستان آقای نلسون ماندلا که مامور تدوین قانون اساسی آفریقای جنوبی بود، ملاقات کردم. ایشان گفت من همه قوانین اساسی کشورها را خواندم و مترقی ترین قانون اساسی را در کشور شما یافتم. شما بین دموکراسی و آرمان یعنی مردمسالاری دینی، جمع قائل شدید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن