اسلاید شواقتصادیستون اصلی

خانه مان را ایرانی بچینیم

کد خبر : 5621

در شرایطی که اقتصاد جهانی برای از بین بردن استقلال اقتصادی کشورها به هر شیوه و ترفندی متوسل شده، ترویج فرهنگ استفاده از کالای ساخت وطن بیش از هر چیزی ضروری است؛ اقدامی که در غرفه «خانه ایرانی» به خوبی انجام شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان موضوعی که رجانیوز در گزارشی به آن پرداخته است .قطعا برای هر کدام از ما در عمر چندین و چند ساله مان پیش آمده است که در خرید وسایل مورد نیاز خود از کوچک ترین تا بزرگ ترین آن دچار تردید شویم و برای انتخاب بهترین گزینه ساعت ها در بازار، میان برندهای مختلف اجناس گوناگون سرگردان باشیم. بدون شک انتخاب و خرید مایحتاج زندگی از خوراک و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و مبلمان و تجهیزات منزل، کاری بس دشوار است و می طلبد برای رسیدن به مقصود کفش آهنی به پا کرد و ساعت ها وقت به آن اختصاص داد. در این میان شاید آنچه در وهله اول از همه مهم تر باشد، کیفیت کالاست که به اتفاق اکثر آرا نمی توان آن را فدای قیمت کرد و البته تنوع و گزینه های مختلف خارجی و داخلی هنگام خرید نیز کار را دشوارتر می کند.
اگر کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنیم و بازارهای مختلف را از نظر بگذرانیم و موقعیت کشورمان را در شرایط حساس کنونی در نظر داشته باشیم، بدون شک آنچه به عنوان یک ایرانی توجهمان به آن معطوف می شود، موضوع حفظ و تثبیت جایگاه تولیدات داخلی در بازار رقابت با محصولات خارجی است و این امر محقق نمی شود مگر با حمایت از تولید کننده داخلی و افزایش کیفیت محصولات و فروش و صادرات آنها.
این دغدغه با هدف ترویج فرهنگ «خانه خود را ایرانی بچینیم» سبب شد جمعی از حامیان تولید و مصرف کالاهای داخلی در اقدامی بدیع و نوآورانه غرفه ای در نمایشگاه «مهر درخشان» برپا کنند که در آن علاوه بر معرفی برندهای ایرانی کالاهای مختلف، برای تغییر نگرش افراد نیز فرهنگسازی کنند.
 با ما همگام شوید تا به غرفه «ایرانی بخریم» این نمایشگاه سری بزنیم…
ورودی غرفه فضای سنتی خانه های ایرانی را که از حیاط وارد خانه می شوی تداعی می کند؛ کف فرش شده با موزائیک و چندین گلدان در کنار حیاط بازدیدکنندگان را به داخل خانه ایرانی هدایت می کند. ساکنان خانه ایرانی خانواده نمونه ای هستند که تمام ریز و درشت وسایل زندگی خود را از اجناس داخلی تهیه کرده اند و تصویرشان بر دیوار خانه نقش بسته است؛‌ «خانواده اسکندری».
دیدن تصویر خانواده اسکندری که برای خرید جهیزیه کاملا ایرانی نشان مردمی استقلال دریافت کرده اند، به  ذهنیت های نادرست اغلب ما ایرانی ها تلنگری می زند؛ مثلا اینکه «مگر می شود جهیزیه را ایرانی خرید؟ در فضای چشم و همچشمی دوستان و آشنایان چگونه ایرانی بخریم!!!» و از این قبیل تفکرات که نشان دهنده مصرف گرایی شدید در جامعه ماست و با این استدلال نیم بند همراه است که «هر که بامش بیش برفش بیشتر»؛ به این معنا که اگر فردی تمکن مالی خرید اجناس خارجی داشته باشد، چرا باید کالای داخلی بخرد! از مقابل تصویر خانواده تحسین برانگیز ایرانی عبور می کنم و در مقابل فلوچارت مراحل خرید متوقف می شوم. طراحان خانه ایرانی با هوشمندی اقدام به طرح سوالی کرده اند که نه تنها پاسخ این سوال خرید کالای داخلی است بلکه مخاطب را به این فکر وا می دارد که چه عاملی سبب شده است نیاز به خرید کالا ایجاد شود. به راستی چه عاملی سبب می شود بانوی خانه هر از گاهی در پی تعویض لوازم منزل باشد؟
در پی یافتن پاسخ برای این سوال جاکفشی، آیفون و سرویس بهداشتی خانه ایرانی را رد می کنم و برایم جالب است که نام برندهای ایرانی حتی در حوزه کفش و لوازم الکترونیک و حتی شخصی ترین لوازم از جمله مسواک و خمیردندان روی دیوارها نوشته شده است تا با تشویق بازدیدکنندگان به خرید اجناس وطنی هم چرخ زندگی کارگر ایرانی بچرخد هم چرخ کارخانه ها؛‌ و جالب تر اینکه سعی شده است با پیام هایی هم به اطلاعات بازدیدکنندگان افزوده و هم به طور ناخودآگاه فرهنگسازی انجام شود.
به محوطه اصلی خانه ایرانی می رسم؛ فضایی دلنشین که کالاهای ایرانی در جای جای آن خودنمایی می کند. از لوازم آشپزخانه گرفته تا سرویس خواب و لوازم صوتی و تصویری و مبلمان!
به آشپزخانه، سنگر بانوان خانه سری می زنم که الحق و والانصاف باید مجهز باشد تا آسایش و آرامش را برای اهالی خانه به همراه بیاورد. به سیاق سایر قسمت های این غرفه نمایشگاهی، برندهای ایرانی لوازم مختلف معرفی و جانمایی شده است. در هر محصول حداقل سه برند ایرانی وجود دارد که مجموعه آنها کنار هم می تواند یک آشپزخانه را کاملا تجهیز و ایرانیزه کند. محصولاتی که نه تنها کیفیت بالایی دارند بلکه شهرت و قدمت طولانی هم دارند و با استفاده از فناوری های روز توانسته اند با برندهای خارجی رقابت کنند و به کالاهای صادراتی تبدیل شوند.
آنچه بیش از کالاها نظرم را به خود جلب می کند پیام های غیرمستقیمی است که با هدف فرهنگسازی بر در و دیوار خانه ایرانی نقش بسته است. از توصیه به صرفه جویی در مصرف آب گرفته تا کسب رزق و روزی حلال و حتی سفارش خرید مایحتاج روزانه. آری ایرانی بودن صرفا خریدن کالاهای ساخت ایران نیست؛‌ ایرانی بودن مجموعه ای از عادات و آداب و رسوم و ویژگی های اخلاقی است که از پیشوایان دینی مان الگوگرفته ایم و این ارزش هاست که ایرانی بودن را ارزشمند تر می کند.
لوازم اتاق نشیمن از جمله فرش، لوازم صوتی و تصویری و حتی مبلمان را هم می توان ایرانی خرید؛ برای لوازم اتاق خواب، پوشاک، لوازم تحریر و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی هم نمونه های ساخت داخل وجود دارد که اگر مورد اقبال و پسند مصرف کنندگان قرار گیرد، رونق اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت.
البته نباید از حق گذشت که نبود برند معتبر و متنوع در حوزه پوشاک و کیف  یک نقص است و باید برای فروش اجناس تولیدی ایرانی با مارک های خارجی چاره اندیشی کرد. از سوی دیگر آنچه سبب می شود به ویژه در حوزه پوشاک، مصرف کنندگان به کالاهای خارجی و به ویژه پوشاک ترک روی بیاورند عدم دقت در انتخاب پارچه مناسب و دوخت تمیز و بدون ایراد البسه داخلی توسط تولیدی هاست که اگر تولید کننده به این دو نکته دقت داشته باشد، دلیلی وجود ندارد که مصرف کننده ایرانی پوشاک خارجی بخرد.
با همه این اوصاف بازدید کنندگان از غرفه، از ابتکار به کار رفته در معرفی برندهای داخلی خرسندند و حمایت خود را از خرید کالای داخلی برای خود و فرزندانشان اعلام می کنند.
و اما حرف آخر غرفه «خانه ایرانی» هشدار نسبت به خطر ورشکستگی کارخانه های ایرانی است که با حمایت مصرف کننده ایرانی از کالاهای خارجی، زودتر محقق می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن