اقتصادیستون اصلی

حمل ۸ میلیون تن مواد معدنی از خط ریلی خواف – هرات در برنامه است

کد خبر : 5654

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای خط آهن خواف – هرات، میزان حمل و نقل مواد معدنی بین دو کشور به ۸ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، عباس آخوندی در آیین بهره برداری از بخشی از این مسیر ریلی در خواف گفت: اکنون تنها ۲٫۵ میلیون تن مواد معدنی از این مسیر حمل می شود که با توجه به ظرفیت بالای منطقه بسیار ناچیز است.
وی افزود: اجرای محور راه آهن خواف – هرات و با توجه به امنیت و نیز ارزانی حمل و نقل ریلی، می تواند نقش ارزنده ای در افزایش نقل و انتقالات بار و کالا و نیز توسعه منطقه داشته باشد.
آخوندی گفت: اصل این طرح از خواف تا هرات است که ۷۶ کیلومتر آن در ایران است و از خواف تا شمتیغ افغانستان دارای ۴ قطعه است که ۲ قطعه آن در ایران و ۲ قطعه در خاک افغانستان اجرا می شود.
وی افزود: امروز همزمان با افتتاح قطعه خواف – سنگان، عملیات ریل گذاری این محور در حوزه افغانستان نیز آغاز می شود.
نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهمترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰ کارخانه بزرگ کنسانتره و کندله در این منطقه ساخته شده و یا در حال افتتاح است.
محمود نگهبان سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره برداری رسید.
قطعه ۱۴ کیلومتری راه آهن خواف – سنگان با هزینه کرد ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید، یکی از قطعات چهارگانه راه آهن خواف – هرات و نخستین خط آهن بین ۲ کشور ایران و افغانستان است.
قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف – هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶٫۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن