ستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

ضوابط و مقررات بلند مرتبه‌سازی طرح جامع شهر مشهد مقدس تصویب شد / افزایش اختیارات شورای شهر برای تصویب احداث پروژه‌های بلند مرتبه تا ۲۸ طبقه

کد خبر : 5591

ضوابط و مقررات بلند مرتبه‌سازی شهر برای طرح جامع در اولین جلسه علنی سال چهارم شورای چهارم مشهد مقدس تصویب شد.به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رئیس شورای اسلامی شهر در ابتدای یکصد و سی و هفتمین جلسه علنی اظهار کرد: تا روز آخر که شورای چهارم رسمیت دارد به ارائه خدمت و کار جهادی ادامه خواهیم داد.
محمدکمال سروی‌ها افزود: امور سیاسی را در کار شورای شهر دخالت نداده و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام را به جدیت پیگیری خواهیم کرد تا مردم بهره کارهای انجام شده را ببرند.
وی عنوان کرد: هنوز مدل ترافیکی اطراف حرم مطهر تعریف نشده است و با وجود این همه پولی که توسط شهرداری و استانداری و سایر نهادهای زیربط هزینه می‌شود هنوز به طرح جامعی در این زمینه نرسیده‌ایم.
سرویها خاطرنشان کرد: باید مدلی را داشته باشیم که بر اساس آن روز به روز وضعیت ترافیکی شهر بهتر شود که بجای آن خیلی راحت بعضی مسیرها به سمت حرم را بسته و برای زائران و مجاوران مشکل ایجاد نشود.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد اذعان کرد: قرار بود سال ۸۸ سیستم یکپارچه شهرسازی در مشهد پیاده‌سازی شود و مردم دیگر مراجعه‌ای برای امور خود به شهرداری نداشته باشند که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.
در ادامه این جلسه، ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی طرح جامع بررسی و تصویب شد.
محمد سهیلی، نایب رییس اول شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در توضیح این مصوبه اظهار کرد: در گذشته برای بلند مرتبه‌سازی مصوبه پارت اجرا می‌شد که بر اساس آن مناطقی برای بلند مرتبه‌سازی مشخص شده بود و هر کس حتی با تغییر سطح اشغال مجاز به احداث بنای ۳۰ یا ۴۰ طبقه بود و هیچ پهنه‌بندی مشخصی برای بلندمرتبه‌سازی مشخص نشده بود.
وی افزود: در این مصوبه جدید بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌ها، بلوک‌ها، محورها و نقاط خاص مجاز خواهد بود و سایر نقاط شهر از این موضوع آسیب نخواهد دید.
سهیلی بیان کرد: طراحی این مناطق خاص برای بلندمرتبه‌سازی توسط مشاوران طرح تفصیلی مشخص خواهد شد و ما در این جلسه ضوابط تعیین پهنه‌ها و ضوابط احداث بنا را تصویب کردیم.
وی عنوان کرد: در بحث تعداد طبقات قبلا طرح پارت تا ۱۰ طبقه را شامل می‌شد و برای بالاتر از آن باید مصوبه کمیسیون ماده ۵ گرفته می‌شد اما شورا پیشنهاد داده است تا با تقسیم بلند مرتبه‌سازی به ۶ تا ۱۱ طبقه با نام میان مرتبه، ۱۱ تا ۲۸ طبقه با عنوان بلند مرتبه و بیشتر از ۲۸ طبقه با عنوان بلند مرتبه ویژه، تصویب میان مرتبه و بلند مرتبه را به تصویب شورا و بلند مرتبه ویژه را به تصویب کمیسیون ماده ۵ موکول کرده‌ایم.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به اینکه کل این طرح شورا باید مصوبه کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی را اخذ نماید، تصریح کرد: در حال حاضر ضوابط میان مرتبه و بلند مرتبه تصویب شده و ضوابط بلند مرتبه ویژه برای احداث در آینده در شورا بررسی و تصویب خواهد شد.
مهدی ذاکرالحسینی، رییس کمیسیون فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد در این رابطه گفت: بعد از ابلاغ طرح جامع قرار بود که موضوع بلند مرتبه‌سازی ظرف سه ماه در شورای اسلامی شهر تصویب شده و به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.
وی افزود: در این طرح که به‌روز می‌باشد پهنه‌ها برای بلندمرتبه‌سازی در نظر گرفته شده است که قبلا در طرح پارت کل یک منطقه برای این مهم اختصاص می‌یافت. این طرح به عنوان اسناد بالادستی طرح تفصیلی نیز استفاده می‌شود.
علی اصغر نخعی راد نیز اظهار کرد: باید در هر پهنه تراکم یکسانی به افراد واگذار گردد و هر پهنه نیز ارتفاع مختص به خود را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: چون ما در بافت‌های خالی بلندمرتبه‌سازی خواهیم کرد لذا نباید اجازه دهیم زمین‌ها به صورت نامساوی تقسیم شود بلکه باید در هر پهنه یک تراکم و ارتفاع داشته باشیم.
حسنعلی اخلاقی امیری دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز در این باره اذعان کرد: علاوه بر پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی، لایه‌هایی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به ایستگاه‌های قطار شهری و مراکز تجاری اشاره کرد.
وی ادامه داد: مشهد از سمت جنوب و شرق در حصر قرار گرفته است پس باید از زمین‌های موجود بهترین استفاده را ببریم.
در ادامه جلسه، حسن قدیری طرقی با طرح سئوالی این موضوع را مطرح کرد که اگر بنای بلند مرتبه در پهنه‌ای پیشنهاد شد که به عنوان پهنه پر شهری می‌باشد و قبلا هم مشاور در این مکان تراکم تعریف کرده است، تکلیف ساختمان‌های از قبل ساخته شده در این پهنه چه می‌شود؟
براتعلی خاکپور، نیز با تاکید بر داشتن لایه خروجی نهایی از بلند مرتبه‌سازی، عنوان کرد: لایه‌های تاثیرگذار در بلند مرتبه‌سازی را مشخص ساخته‌ایم اما هنوز به لایه خروجی نهایی برای این مهم دست نیافته‌ایم که باید مشخص کنیم در چه سطوحی می‌توانیم بلند مرتبه‌سازی انجام دهیم.
در ادامه بررسی ضوابط بلند مرتبه‌سازی، محمود عامری‌فرد نیز پیشنهاد افزایش متراژ برای بلند مرتبه‌های متوسط تا ۱۱ طبقه به ۸۰۰ متر را مطرح کرد که به تصویب رسید.
همچنین محمود هراتی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: بحث تفکیک مربوط به طرح تفصیلی بوده و جایگاه آن در طرح جامع نمی‌باشد پس بهتر است این موضوع به جای خود و در زمان بررسی طرح تفصیلی مورد توجه قرار گیرد.
در پایان و با تصویب این طرح، مصوبه ضوابط بلند مرتبه‌سازی برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌شو

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن