یادداشت روز

نقش احزاب استانی در تعاملی که به بالندگی گروه های سیاسی می‌انجامد

کد خبر : 5417
نویسنده : سید مسعود محولاتی مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری

خانه احزاب خراسان رضوی هفته گذشته در مشهد تشکیل شد. بعد از ایجاد خانه احزاب ایران، استان ما نخستین خطه‌ای است که این خانه را ایجاد کرده و به بیان بهتر، بستری مناسب برای تعامل جریان‌ها و گروه‌های سیاسی خود فراهم کرده است تا با همفکری و تبادل نظر بیشتر، در بستری جامع فعالیت‌های خود را پیگیری کند.اما هدف بزرگ تر، تقویت بدنه استانی احزاب بوده است.
 به هر روی، ظرفیت های خوبی در این بخش وجود دارد که باید تقویت شود تا از این مسیر، روند مطالبه‌گری به نفع نیازهای مردم، بهبود یابد.
بر این باوریم که در روند برقراری بهتر ارتباط با احزاب و تشکل‌ها، هم خواسته‌های دولت از آنها تامین می‌شود و هم مطالبات و خواسته‌هایی که از بدنه اجتماع نشات گرفته است به شایستگی به دولت، انتقال می‌یابد.
هم اکنون ۵۵ حزب و تشکل سیاسی در استان خراسان رضوی دارای مجوز فعالیت هستند و همین تعداد نسبتا بالا، ضرورت ایجاد فضایی برای تبادلات و تعاملات فکری را افزایش می‌دهد.
توامان در بستر چنین تعاملاتی، فرصت رقابت قانونمند و وحدت رویه در حوزه فعالیت های سیاسی فراهم می‌آید و در مجموع به بالندگی تشکیلاتی گروه های سیاسی کمک می کند.
خوشبختانه جریان‌های سیاسی استان تفاهم خوبی با یکدیگر دارند و جناح‌های سیاسی شاخص یعنی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در خانه احزاب عضو نماینده دارند و همه استقبال کردند که خانه احزاب به مکانی برای گفت و گو و تفاهم احزاب با یکدیگر در استان تبدیل شود. قرار است در راستای ارتقای قانونمند فعالیت‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی، برنامه‌های دیگری نیز انجام شود.
در این چارچوب تاکید بر توسعه سیاسی است و این روند، حکایت از اعتقاد راسخ دولت تدبیر و امید به نقش احزاب در سازندگی، عقلانیت و نشاط جامعه دارد.
همچنین به منظور برقراری عدالت تلاش شده است هر دو ماه یکبار، مدیریت خانه احزاب خراسان رضوی به یکی از جناح‌های سیاسی سپرده شود.اما احزاب و جریان‌های سیاسی، در این سال‌ها مطالباتی داشتند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همین خانه احزاب بوده است.
امیدوار هستیم حالا که این بستر فراهم آمده است، این گروه‌ها خود برای همفکری و تبادل نظر با یکدیگر پیشقدم شوند. کارکرد این ارتباط موثر در برهه انتخابات بیش از همه خود را نشان می‌دهد که دغدغه قانونگرایی و حفظ اعتدال در میان جریان‌های مختلف سیاسی وجود دارد و این خانه، می‌تواند سرمنشاء تحقق این رویکرد خردگرایانه شود.
خانه احزاب در حقیقت یک تشکل صنفی محسوب می‌شود و یک تشکل سیاسی نیست؛ از این رو، مدیریتش که بنا بر اصول قانونی تعریف شده،اگر در برهه‌های مختلف، در دست هر تشکل و جریانی قرار بگیرد، دچار انحصارگرایی نمی‌شود و رویکرد آن همچنان همان تعامل، وحدت رویه و بالندگی تشکیلاتی گروه های سیاسی، خواهد بود.
از مجموع ۱۱۰تشکلی که در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌اند، هم اکنون ۵۵ تشکل مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند. تاکید ما، ترغیب گروه‌های باقی مانده به اخذ مجوز است. در شهرستان ها نیز تشکیل خانه احزاب ثمره های خوبی خواهد داشت؛ چرا که در میان شهرستان‌های استان، فقط در شش شهر، دفاتر احزاب را داریم و این اقدام باعث می‌شود تعداد تشکل‌ها در این شهرستان‌ها نیز افزایش پیدا کند و توفیق بیشتری در حوزه فعالیت‌های سیاسی استان خراسان رضوی داشته باشیم.اما به منظور برقراری ارتباط احزاب و تشکل‌های استانی، ضرورت دارد تا در دیگر استان‌های کشور نیز، خانه احزاب تشکیل شود. هم اکنون استان های فعالی نظیر اصفهان، مازندران و آذربایجان به دنبال تشکیل خانه احزاب در خطه خود هستند، به نظر می‌رسد تحقق این مهم، فضای پُرنشاطی را در کشور ایجاد خواهد کرد و توامان باعث می‌شود سطح تعهد به قانونگرایی و پرهیز از بی‌اخلاقی، در این بخش ارتقا یابد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن