اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

گردشگری سرِ گردنه!

کد خبر : 5254
نویسنده : محمد امین شرکت اول

« در اخلمد نفس بکشی باید پول بدهی، نه ماموری است و نه نظارتی، هرکسی هرکاری می خواهد می کند و اجناس را به هر قیمتی که می خواهد می فروشد. خواهش می کنم پیگیری کنید، این منطقه فقط از نظر گرانی اجناس منطقه ای نمونه است!»
«در اخلمد باید راه بروی و پول بپردازی! هر جا می خواستیم بنشینیم، محلی های اخلمد از ما پول طلب می کردند، حتی ما در کنار رودخانه هم نشسته بودیم پسری آمد و گفت اینجا زمین ماست و باید پول بدهید، تازه خدا را شکر که به ما کمی رحم می کردند، وگرنه پول هایی که از گردشگران خارجی می گیرند که خود بحثی جدا دارد!»
از ابتدای تعطیلات تابستان پیامک ها و تماس های زیادی درباره گران فروشی و نابسامانی در دریافت هزینه های مختلف در منطقه گردشگری اخلمد از سوی مردم به ما اطلاع رسانی شده است. یکی از افرادی که در همین زمینه با گروه پیگیری حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» تماس گرفته است، می گوید: «صبح حدود ساعت ۸ بود که در جاده اخلمد بودیم. در هنگام ورود به اخلمد دیدم فردی با روپوش شبرنگ وسط جاده آمد و جلوی موتور ایستاد. من هم بی توجه به راهم ادامه دادم اما بعد از من جلوی دوستانم را که پشت سرم می آمدند گرفته بود و بابت هر موتور ۱۰۰۰ تومان ورودی گرفته بود.»
وی می افزاید: زمانی که به اخلمد رسیدیم اهالی به محض دیدن ما با توجه به این که می دانستند گردشگر هستیم جلوی ما را گرفتند و گفتند ادامه مسیر با موتورسیکلت امکان ندارد و باید آن ها را در پارکینگ بگذارید. ما را به سمت پارکینگ بردند و به محض قفل کردن موتورها از ما به ازای هر موتورسیکلت ۱۲ هزار تومان گرفتند. هنگام استفاده از سرویس بهداشتی مسجد نیز بازهم به ازای هر نفر ۵۰۰ تومان پول گرفتند! واقعا قدم به قدم هزینه تراشی می کردند. قسمت جالب ماجرا این بود که برای صبحانه زیر اندازی در کنار رودخانه انداختیم که به محض نشستن پیرزنی آمد و گفت چون من این منطقه را تمیز می کنم باید برای نشستن در اینجا ۱۰۰۰۰ تومان بپردازید!
این شهروند می گوید: در مدتی که در اخلمد بودیم هیچ پلیس و گشت و انتظاماتی ندیدیم و حتی وقتی هنگام برگشت برای تحویل موتورسیکلت ها به پارکینگ رفتیم، نگهبان هیچ مدرکی از ما نخواست و ما بدون هیچ سوال و جوابی موتورها را برداشتیم و رفتیم!
بازرسان مشغول بازرسی هستند!
برای پیگیری گلایه ها از این روند که اتفاقا تعداد زیادی پیامک درباره آن به سامانه حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» ارسال شده بود، به سراغ محمدپرویزیان فرماندار چناران رفتیم که وی پاسخگویی در این زمینه را به بخشدار مرکزی چناران واگذار و اعلام کرد که اطلاعات کامل در این زمینه را از وی بخواهیم. به همین منظور با حسین غریب، بخشدار مرکزی چناران گفت و گو می کنیم. غریب به «خراسان رضوی» می گوید: اگر مغازه ای تخلفی می کند اتحادیه مربوطه باید پاسخگو باشد و اگر صاحبان خانه های اجاره ای تخلفی کرده اند میراث فرهنگی و گردشگری باید بر کارشان نظارت کند، ولی تمام این مسائل به این معنا نیست که ما کار را رها کرده ایم، چرا که ما در جلسات مختلفی که داشتیم مکرر تذکراتی را به اصناف داده ایم و هفته گذشته هم گروهی را از اتحادیه خواربار خواستیم تا در تمامی حوزه های روستایی ما به گشت زنی و بازرسی اقدام کنند و به مرور یک به یک روستا ها را پیگیری می کنند و اخلمد را هم در برنامه بازرسی و سرکشی خود دارند. البته در ایام تعطیلات عید نوروز هم بازرسی از روستای اخلمد انجام شده بود که در بازرسی پیش رو دومین بازرسی امسال از منطقه گردشگری اخلمد است.
دریافت هزینه ورودی در ازای ارائه خدمات
بخشدار مرکزی چناران همچنین در واکنش به گلایه های مردم از پرداخت هزینه ورودی به منطقه اخلمد می گوید: این هزینه ورودی را به دلیل ارائه خدماتی که به مردم داریم دریافت می کنیم، از خدماتی که در منطقه نمونه گردشگری اخلمد به مردم ارائه می کنیم می توان به خدمات انتظامی، مدیریت پسماند و خدمات فرهنگی اشاره کرد.
او در پاسخ به این که چنین خدماتی در تمامی مناطق گردشگری ارائه می شود ولی هیچ عوارضی برای ورود به آن مناطق دریافت نمی شود، می گوید: این موضوع درست است ولی نکته این است که شما در داخل روستایی با جمعیتی برای مثال ۲۰۰ نفره، باید برای ۲۰۰ نفر خدمت رسانی کنید ولی ما در روستای اخلمد جمعیت شناور یک میلیون نفر گردشگر در سال داریم و برای تأمین هزینه های جاری روستا با تصویب شورای روستا این طرح را اجرا کردیم. چرا که فقط قرارداد مدیریت پسماند این روستا مبلغی بیش از ۴ و نیم میلیون تومان است که هیچ تناسبی با میزان جمعیت بومی روستا ندارد.
وی می افزاید: به عنوان مثال ما هر روز هشت مأمور انتظامی در روستا داریم و به ازای هر ساعت نفر ما هشت هزار تومان پرداخت می کنیم که در مجموع می شود روزی ۶۴۰ هزار تومان پرداختی برای استقرار نیروی انتظامی در روستا، حال این هزینه ها باید از کجا تأمین شود؟
به زودی سلب تصرفات انجام می شود
غریب درباره تصرفات انجام شده در حاشیه رودخانه و آبشارهای اخلمد و گلایه مردم از دریافت هزینه برای اطراق در کنار رودخانه ها نیز یادآور می شود: امسال میزبان دو جلسه در اخلمد بودم با عناوین جلسه شورای حفاظت از حقوق بیت المال و شورای حفاظت از منابع آب که آخرین آن در سوم مرداد برگزار شد و همان زمان در ماه رمضان، اعضای شورا را به مناطقی که ما آن ها را به عنوان تصرفات حریم و بستر شناسایی کرده بودیم، بردیم و پس از آن تصمیمات خوبی هم در این رابطه گرفته شد  و به متخلفان اخطار داده شد. حکم تخریب بناهای آن ها نیز گرفته شده است و این احکام با هماهنگی شورای تأمین شهرستان به زودی اجرایی خواهد شد.
بخشدار مرکزی چناران همچنین درباره گلایه ها از دریافت هزینه های زیاد برای پارک خودرو و موتور سیکلت در پارکینگ های منطقه اخلمد می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم هزینه استقرار یک دستگاه خودرو در پارکینگ از صبح تا شب، ۱۰ هزار تومان است و من خواهش می کنم مردم اگر با چنین موارد گران فروشی مواجه می شوند به ما سریعاً اطلاع دهند تا آن یک مورد به مورد دوم دیگری تبدیل نشود. یکی از گردشگرانی که به اخلمد آمده بود برای پارک خودرو از او پنجاه هزار تومان پول دریافت کرده بودند که با اطلاع دادن موضوع به ما، به سرعت پول به او برگردانده شد و  آن فرد خطاکار نیز جریمه شد تا دیگر چنین اقدامی را انجام ندهد.
وی با بیان این که بخشداری درباره گران فروشی اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داده است می گوید: در نقاط مختلف روستا بنرهایی نصب کرده ایم و روی آن شماره تماس ۱۱۴ به عنوان شماره تلفن بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت را درج کرده ایم. مردم می توانند موارد گران فروشی را گزارش کنند و مطمئن باشند در اولین فرصت ممکن برخورد مناسب با متصدی متخلف از سوی دستگاه مربوطه انجام می گیرد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن