اجتماعیستون اصلی

ترجمه آثار تولیدی جشنواره امام رضا(ع) به زبانهای زنده دنیا

کد خبر : 5195

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاههای کشور این ظرفیت را دارند که آثار تولیدی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بخصوص در زمینه های پژوهشی را به زبانهای زنده دنیا ترجمه کنند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، دکتر سید ضیاء هاشمی با حضور در بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به تشریح فعالیت بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی امام رضا(ع)‌ پرداخت.

همه دانشجویان زائر امام رضا(ع) می شوند

وی به اجرای طرح «نهضت رضوی» در دانشگاههای کشور اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در حال حاضر بخش دانشگاهیان جشنواره امام رضا(ع) به مرحله خوبی رسیده است و افق های روشنی در برابر آن وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری طرح «تشرف رضوی» در قالب اردوهای رضوی با همکاری آستان قدس رضوی نیز اشاره کرد و گفت: هدف ما در این برنامه آنست که هر دانشجوی ایرانی در طول مدت تحصیل خود یکبار به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شود که این حرکت در سال اول با استقبال ۵ هزار دانشجو مواجه شد.

وی ادامه داد: همچنین برای ترویج و نشر فرهنگ و معارف رضوی در دانشگاه ها، برنامه ای تحت عنوان «طریق رضوی» راه اندازی شد که در آن دانشجویان به صورت کاروان پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند. این طرح در سال اول با هزار و ۲۰۰ دانشجو آغاز شد و در سال دوم با وجود ثبت نام ۲۸ هزار دانشجو، تنها ظرفیت شرکت ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از آنان فراهم بود و در این مرحله باید بگوییم که به دنبال توسعه کمی آن نیستیم بلکه به دنبال الگوسازی آن هستیم.

تاسیس کانون های رضوی در ۳۰ دانشگاه بزرگ کشور

هاشمی هم چنین به تاسیس «کانون های رضوی» در سطح دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۰ کانون رضوی در دانشگاه های بزرگ کشور تاسیس شده و چشم انداز ما فعالیت این کانون های خودجوش دانشجویی در همه دانشگاه های سراسر کشور است و تلاش خواهیم کرد که این کانون ها پایگاه خوبی برای تامین محتوای خبرگزاری فرهنگ رضوی باشد.

دانشگاهها آثار پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) را ترجمه می کنند

وی با اشاره به ظرفیت دانشگاههای کشور در زمینه ترجمه آثار و مقالات علمی پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) گفت: دانشگاه الزهرا در بحث ترجمه به زبان های عربی و انگلیسی ورود جدی دارد که از این ظرفیت می توان برای ترجمه آثار جشنواره بین المللی امام رضا(ع) استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری استفاده از فضای مجازی در راستای فعالیت های بنیاد بین المللی امام رضا(ع) را حرکتی تاثیرگذار خواند و افزود: در حال حاضر با وجود استفاده میلیون ها کاربر ایرانی از فضای مجازی، اما هنوز درآغاز انقلاب فضای مجازی هستیم و برای اثرگذاری بیشتر نیاز به تولید برنامه های جذاب داریم که در این زمینه می توان از ظرفیت فضای دانشجویی کشور نیز بهره برد.

برنامه های بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی می شود

وی با اشاره به وجود زمینه های لازم برای برگزاری برنامه های بخش دانشگاهیان جشنواره امام رضا(ع) در سطح بین المللی، تاکید کرد: چشم انداز این بخش برای دوره پانزدهم جشنواره امام رضا(ع) ورود به بخش بین الملل است که امیدواریم با همکاری و استفاده از تجربیات بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ورود اثربخشی به این حوزه داشته باشیم.

هاشمی ظرفیت دانشگاه های کشور در حوزه بین الملل را در ۳ سطح عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از این ظرفیت مربوط به دانشجویان ایرانی خارج از کشور است که می توانیم با شناسایی دانشجویان برجسته و نخبه ایرانی خارج از کشور، برنامه ها و فعالیت های رضوی ویژه ای برای آنان در مشهد داشته باشیم. گروه دوم دانشجویان خارجی مقیم داخل کشور هستند که علاقه بسیاری در مشارکت برنامه های فرهنگی ما دارند و این حوزه نیز ظرفیت بسیار خوبی دارد. گروه سوم نیز دانشجویان مسلمان در کشورهای خارجی هستند که می توانیم برای آن ها نیز برنامه های ویژه ای داشته باشیم.

ظزفیت دانشگاه ها برای تولید مقالات علمی پژوهشی فصلنامه فرهنگ رضوی

وی با اشاره به چاپ و انتشار فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ رضوی گفت: دانشگاه ها پایگاه اصلی تولید مقالات علمی پژوهشی هستند و می توان از این ظرفیت دانشگاه ها برای تولید محتوای نشریه فرهنگ رضوی استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مقالات علمی و ادبی تولید شده در سطوح مختلف دانشگاهی می تواند در فرهنگ سازی و الگوسازی ادبی و فرهنگی اثرگذاری ویژه ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با گسترده شدن فضای مجازی نشریات چاپی جای خود را به نشریات منتشر شده در فضای مجازی داده اند، خاطرنشان کرد:‌ ما امکان فراهم کردن زمینه های لازم در خصوص انتشار مقالات تولید شده جشنواره امام رضا(ع) در سایت های معتبر بین المللی را داریم.

هاشمی در زمینه برگزاری اختتامیه بخش دانشگاهیان جشنواره امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت، گفت: در حال حاضر دهه کرامت در تابستان قرار دارد و این ایام، فصل تعطیلی دانشگاه هاست اما با برنامه ریزی زمانی می توانیم اختتامیه جشنواره های بخش دانشگاهیان را به گونه ای تنظیم کنیم تا در ایام دهه کرامت برگزار شوند تا هم با برنامه ریزی های بنیاد امام رضا(ع) هم خوانی داشته باشد و هم مسایل تشویقی برگزیدگان این بخش به شیوه بهتری صورت گیرد.

جامعه ما به فرهنگ رضوی نیاز دارد

وی در بخش دیگری از سخنانش حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و سایر مجامع دولتی و غیردولتی در جهت برگزاری جشنواره امام رضا(ع) و برنامه های دهه کرامت را حرکتی در جهت ترویج فرهنگ رضوی دانست و عنوان کرد:‌ من به عنوان یک جامعه شناس این سوال را مطرح می کنم که هدف نهایی ترویج فرهنگ رضوی چیست؟ توسعه نمادهای رضوی در سطح کشور از طریق جشن ها و جشنواره امام رضا(ع) جای خوشحالی دارد اما آیا این مساله به تنهایی کافی است و ترویج فرهنگ به معنای ترویج نمادهاست؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نماد را یکی از سطوح فرهنگ عنوان کرد و افزود: نمادها از حوزه زیبایی شناسی جذابیت هایی داشته و اثرگذاری بسیاری بر روی مخاطبان دارد.

این جامعه شناس ادامه داد:‌ دو سطح بعدی فرهنگ، رفتارها و هنجارها به معنای دستورالعمل ها و شیوه های عملی رفتاری مبتنی بر باورها و اعتقادات است. به عنوان مثال حجاب یک پوشش دینی و یک عنصر رفتاری است اما اگر کسی حجاب را بدون اعتقاد دینی داشته باشد با کسی که حجاب را براساس اعتقادات دینی دارد مساوی و برابر نیست. پوشش بانوان در دوران سلاطین گذشته نشات گرفته از یک رویه رفتاری بود که باید این گروه از جامعه پوشش می داشتند و این پوشش با پوششی که بانوان از روی اعتقاد و انگیزه و نیت دینی دارند کاملا متفاوت است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اینکه همه مردم در حرم امام رضا(ع) آرامش قلبی دارند و احساس آرامش می کنند تنها به دلیل معماری زیبایی آن نیست چرا که این معماری در جای دیگر این آرامش را به انسان نمی دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما در فعالیت های فرهنگی و ترویجی نباید این مساله را فراموش کنیم که به دنبال ترویج فرهنگ اجتماعی و انسانی هستیم که متکی به فرهنگ دینی و رضوی است، تاکید کرد: جامعه ما برای داشتن جامعه ای خوب و فرهیخته به این فرهنگ نیاز دارد و هر ایرانی و انسانی که دوست دارد در جامعه ای با افراد فرهیخته و با اخلاق زندگی کند باید از این زیبایی های این فرهنگ استقبال کند.

تاسی به سبک زندگی رضوی زندگی را زیباتر می کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیام دین اسلام این است که برای داشتن خیر دنیا و آخرت باید دیندار بود، تصریح کرد: سبک زندگی رضوی آموزه هایی دارد که زندگی را زیباتر می کند و خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: اگر ما در جهت ترویج فرهنگ رضوی تلاش می کنیم برای نیاز خودمان یعنی همان خیر دنیا و آخرت در این راه گام برمی داریم و هر کسی که دل در گرو پیشرفت جامعه دارد باید به این نکته توجه داشته باشد که خودش هم از ترویج فرهنگ رضوی بهره مند می شوند.

سربلند یم که جزو خادمان رضوی هستیم

هاشمی با اشاره به اینکه همه مردم در غرب و شرق عالم به دنبال زندگی بهتر هستند، گفت: از دید ما نیز زندگی بهتر در بهره گیری از قرآن و سنت و قول و فعل پیامبر است و با ترویج سیره اهل بیت و سیره رضوی در واقع این ما هستیم که مدیون امام رضا(ع) می شویم چرا که خیر آن برای ما بیش از دیگرانی است که در این راه گامی برنداشته اند.

وی تصریح کرد: نمی شود فعالیت ما در حوزه دینی و فرهنگ رضوی برای دیگران اثربخش باشد و خود ما از آن بهره مند نشویم. اگر دغدغه سعادت دیگران را داریم در گام نخست باید دغدغه سعادت خود را نیز داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی در فرهنگ رضوی مشاهده می کنیم که حضرت رضا(ع) چگونه به حیوانات مظلوم هم توجه داشتند، ما نیز در مقابل به طریق اولی نباید نسبت به انسان های مظلوم آشنا و غریبه بی تفاوت باشیم. همین یک آموزه زندگی ما را متفاوت می کند و بعد می بینیم که در سایه این فرهنگ زندگی چقدر زیبا می شود.

وی با بیان اینکه ترویج سیره اهل بیت از نظر قرآنی و عقلی، استدلالی محکم برای پیشرفت جامعه است، خاطرنشان کرد: این کار تنها در صورتی اثر گذار خواهد بود که با معرفت همراه باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان کارکردن برای حضرت رضا(ع) در قالب جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را افتخاری در کارنامه کاری خود دانست و تصریح کرد:‌ سربلند یم که جزو خادمان رضوی هستی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن