اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

وظایف دستگاه‌های اجرایی برای رویداد مشهد ۲۰۱۷

کد خبر : 4976

هیئت وزیران با توجه به انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه تعیین کرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:
۱- به منظور معرفی توانمندی‌ها، غنای معنوی و فرهنگی و ارزش های اصیل اسلامی- ایرانی به کشورهای اسلامی و در جهت تحقق محورهای مورد نظر سازمان آیسسکو از جمله موضوعات «میراث، هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفتگو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام»، تدوین محورهای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات ویژه مرتبط با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با موضوعات «مشهد و تمدن خراسان بزرگ»، «طوس و جایگاه آن در تکوین و بسط اندیشه ایرانی – اسلامی» و «مشهد و اندیشه ایران شهری» و گردشگری فرهنگی به عنوان محورهای کلان فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
۲ – شورای سیاستگذاری رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسئولیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رییس) و عضویت استاندار خراسان رضوی، نماینده تام الاختیار رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون علمی – فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، نماینده تام‌الاختیار رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهردار مشهد، نماینده تام الاختیار وزیر امورخارجه، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده وزارت اطلاعات، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تشکیل می‌گردد. شورای مذکور مکلف است با رویکرد فرهنگی نسبت به تعیین سیاست‌ها، تدوین برنامه‌های فرهنگی – اجتماعی و تهیه دستورالعمل‌های اداره جلسات مرتبط اقدام نماید.
۳- ستاد ملی شهرسازی رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسئولیت وزیر راه و شهرسازی (رییس) و عضویت معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی (دبیر شورا)، استاندار خراسان رضوی، نماینده تام‌الاختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نماینده تام‌الاختیار رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار مشهد و با دعوت از دستگاه‌های اجرایی ذیربط (حسب مورد) تشکیل می‌گردد. ستاد مذکور مکلف است نسبت به تدوین و هماهنگی برنامه‌های زیر ساختی فضایی – کالبدی مرتبط با موضوع اقدام نماید.
۴- ستاد برنامه‌ریزی و هماهنگی رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسئولیت استاندار خراسان رضوی، به منظور اجرای سیاست‌ها و تصمیمات شورا و ستاد موضوع بندهای (۲) و (۳) این تصویب نامه تشکیل می‌گردد.
۵- به منظور حفاظت از شأن و جایگاه حرم مطهر امام رضا(ع) در سیمای شهری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، آستان قدس رضوی و سایر دستگاه‌های ذیربط تا نیمه اول سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) نسبت به تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و امکان‌سنجی ثبت جهانی محدوده حرم مطهر امام رضا(ع) اقدام نماید.
۶- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است با همکاری شورا و ستاد موضوع بندهای (۲) و (۳) این تصویب نامه و سایر دستگاه‌های مربوط، نسبت به برگزاری نمایشگاه دوره‌ای حوزه تمدن خراسان بزرگ در دوران اسلامی اقدام نماید.
۷- کلیه مکاتبات در استان خراسان رضوی از زمان لازم‌الاجرا شدن این تصویب نامه تا پایان سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) با نشان “مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی)” انجام خواهد شد.
۸- دستگاه‌های اجرایی ملی و استانداران مکلفند در اجرای برنامه‌های مرتبط با موضوع مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) مشارکت نموده و برنامه‌های مذکور را در اولویت قرار دهند.
۹- دستگاه‌های اجرایی مجازند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نسبت به جابجایی و هزینه تا ۱۰ درصد از اعتبارات ردیف‌های ملی متمرکز در ارتباط با پروژه‌های مصوب مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) میلادی اقدام نمایند.
۱۰- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ردیف اعتباری متفرقه ویژه مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پیش‌بینی و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در اختصاص اعتبار مربوط اقدام نماید.
۱۱- این تصویب نامه صرفاً تا پایان سال ۱۳۹۶ لازم‌الاجرا است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن