یادداشت روز

آزادگان؛ بهترین حافظان فرهنگ دفاع مقدس

کد خبر : 4899

نویسنده: امین نوری

رژیم بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی به ایران حمله کرد و زمینه ساز جنگی هشت ساله شد. متجاوزان به خاک کشور هرگز نمی پنداشتند که با ایستادگی مقتدرانه ایرانیان روبرو شوند و به هدف­های خویش دست نیابند. سربازان دلاور در طول جنگ با شجاعت فراوان به پیکار با دشمنان شتافتند و با شهادت و اسارت خویش به جهانیان نشان دادند که هیچ گاه از هدف­های متعالی خود باز نخواهند ایستاد.

تاریخ دفاع مقدس سرشار از خودگذشتگی ها و جانفشانی های رزمندگان غیور است، بزرگمردانی که در این مسیر به اسارت نیروهای دشمن درآمدند و دوران بسیار سختی را تجربه کردند. صبر و استقامت اسراء، گواه شکوه و صلابت مردمانی است که برای احقاق حق خویش از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنند. آنان شکنجه و درد اسارت را با ایمان راسخ خویش تحمل و اسارت گاه ها را به دانشگاه های تربیت انسان های مجاهد و آزاده تبدیل کردند.

سالیان اسارت، لحظه های اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و دفاع از استقلال و آزادی سرزمینی بود که با سال ها مبارزه و با خون هزاران شهید به ثمر نشست. فریاد خاموش غیورمردانی که با دژخیمان زمانه به رویارویی پرداختند و از سرزمین اسلامی خویش دفاع کردند.

پیروزی ایران در این جنگ، ثمره خون هزاران شهید، رنج اسارت و شکنجه هزاران تن از مبارزان و اسیران دفاع مقدس به شمار می رود و شجاعت و ایثار این بزرگواران بود که سربلندی و سرافرازی را برای کشورمان به ارمغان آورد و سبب پیروزی در این نبرد نابرابر شد. سرانجام ایران با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ حُسن نیت خود را به جهانیان نشان داد و این­گونه جنگ پایان یافت. در سال­های پس از جنگ تحمیلی با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ در امور اسرای جنگی، دو کشور تعامل در ارتباط با تبادل اسراء را آغاز کردند و این­گونه در ایران ستاد رسیدگی به امور آزادگان شکل گرفت. بدین شکل نخستین گروه از آزادگان ایرانی در ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ خورشیدی به میهن بازگشتند و پس از زیارت آرامگاه امام راحل(ره) به دیدار آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری شتافتند تا با آرمان­های انقلاب اسلامی دگربار پیمان ببندند.

بدون شک دوران دشوار اسارت ثمره ای افتخارآفرین و عزت بخش به همراه داشت. صبر، استقامت، ایستادگی و تحمل شکنجه از ویژگی­های آزادگان ایران زمین است که در دوران اسارت به منصه ظهور رسید و نشانگر شکوه مقاومت و ایثار شد. در دوره اسارت ایثار و از خود گذشتگی یک امر واجب برای هر رزمنده ای بود،زیرا آنان  ارزش های دفاع مقدس را باور داشتند .

این عزیزان در تمام دوران اسارت به رغم اینکه  دشمن اعتقادهای ایشان را به سخره می گرفت و شکنجه های بسیاری را بر آنان اعمال می کرد، این سخن امام خمینی(ره) که فرمودند؛ «اگر این جنگ ۲۰ سال طول بکشد ما ایستاده ایم» را الگو خود قرار داده بودند. این بزرگواران پس از پایان اسارت نیز وظیفه خود را پاسداری از نام شهیدان، ادامه راه آنان، استقامت در برابر دشمنان و پایمردی در مسیر پر افتخار ولایت دانسته و می دانند. آنان معتقد هستند پیشرفت فرهنگ اجتماعی بدون مبارزه حاصل نمی شود و در این راه باید مسئولان و مردم، ارزش ها و فرهنگ دفاع مقدس را همواره به یاد داشته باشند و در راه تحقق آنها گام بردارند.

و این درست همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارد و زیرا ایشان عقیده دارند جامعه و نسل کنونی نیازمند الگوگیری از دوران مقدس هستند و  بر این اساس بدون هیچ شک وشبهه ای آزادگان بهترین حافظان این فرهنگ مقدس هستند.

*کارشناس فرهنگی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن