اسلاید شواقتصادیستون اصلی

رعایت شاخص های اصول اقتصاد مقاومتی در مذاکرات تجاری بین المللی همواره دغدغه ماست

کد خبر : 4887

رئیس اداره سرمایه گذاری خارجی شهرداری مشهد گفت: با دستور معاونت اقتصادی شهرداری مشهد فرایندی به نام ایجاد پروژه های گردشگری معرفت افزا تعریف شده که در واقع پروژه هایی است که سه شاخصه جذاب بودن برای زائر، اقتصادی بودن و معرفت افزابودن را دارا است.

مصطفی شریف در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار کرد: موضوع سرمایه گذاری خارجی و معاونت اقتصادی در ابتدا درقالب مدیریت مشارکت ها زیر مجموعه معاونت اداری مالی شهرداری بوده که از حدود شش سال قبل نسبت به ایجاد معاونت اقتصادی اقدام و جایگاه معاونت اقتصادی در شهرداری ایجاد شد.
وی تصریح کرد: این معاونت دو رسالت کلی دارد؛ یکی ساماندهی حوزه اقتصاد شهری و دیگری ایجاد ارزش افزوده در داراییهای سرمایه ای شهرداری مشهد که ارزش افزوده به عنوان درآمد احصا و تقدیم سایر بخش های شهرداری برای خدمت رسانی به مردم مشهد می شود.
شریف بیان کرد: با توجه به ورود تیم های سرمایه گذار خارجی به کشور و رسالت معاونت اقتصادی که موضوع سرمایه گذاری و سرمایه پذیری است بر آن شدیم تا با ایجاد یک اداره به عنوان سرمایه گذاری خارجی در زیر مجموعه معاونت اقتصادی، کمک شایانی به ساماندهی این موضوع و برخورد فعال در مواجه با ورود تیم های سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.
وی افزود: از بهمن سال گذشته با دستور معاون اقتصادی شهردار مشهد، در مجموعه معاونت اقتصادی زیر مجموعه مدیریت مشارکت ها، اداره سرمایه گذاری خارجی ایجاد و مشغول به کار شد.
وی عنوان کرد: این اداره چند رسالت کلی از جمله تدوین فرایندهای تیم های ورود و خروج سرمایه گذاران خارجی، فرایند جذب سرمایه گذار خارجی، مشوق ها، فرایند موضوع کارگزاران خارجی و … دارد.
رئیس اداره سرمایه گذاری خارجی شهرداری مشهد با بیان اینکه از ابتدای تاسیس اداره شاهد ورود و خروج تیم های سرمایه گذاری خارجی با کیفیت بودیم اظهار کرد: این اداره با حمایت های شهرداری و شورای شهر دستاوردهای خوبی داشته است.

**اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش اقتصاد کشور

وی اقتصاد مقاومتی را نسخه شفا بخش اقتصاد کشور دانست که برای همه مدیران اقتصادی شهرداری مشهد به صورت یک آیین نامه لازم الاجرا و نصب العین است.
شریف با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه سرمایه گذاری خارجی بیان کرد: با بررسی این سخنان متوجه می شویم که ورود سرمایه گذار خارجی و سرمایه خارجی امر مذمومی نیست اما این که این سرمایه برای چه کجا استفاده می شود این در واقع مسئله اقتصاد مقاومتی است.
وی عنوان کرد: شهرداری برای تحقق اقتصاد مقاومتی به نحو احسن در تمام مذاکرات تجاری سعی می کند که همزمان با ورود سرمایه، تکنولوژی و فناوری بدون ایجاد وابستگی منتقل و موجب اشتغال زایی شود که این تدابیر نیز برای سرمایه گذار خارجی مانعی ایجاد نکرده است.
رئیس اداره سرمایه‌گذاری در ادامه افزود، از بهمن سال گذشته تاکنون قریب به ۱۶ تیم سرمایه گذار خارجی از کشورهایی مانند ترکیه، عراق، پاکستان، سویس، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، چین، لبنان و …برای سرمایه گذاری در مشهد اعلام آمادگی کرده اند.
وی در خصوص پیوست فرهنگی پروژها بیان کرد: در پروژه های شهری مثل ساخت مجتمع های تجاری اقامتی و پروژه های اداری بحث پیوست فرهنگی طبق قواعد شهرسازی انجام می شود و عمده دغدغه علمای شهر مشهد و ایت الله علم الهدی پیرامون پیوست فرهنگی در پروژه های گردشگری و تفریحی بوده است.
وی تصریح کرد: با دستور معاونت اقتصادی شهرداری مشهد فرایندی به نام ایجاد پروژه های گردشگری معرفت افزا یا سیاحت معرفت افزا تعریف شده که در واقع پروژه هایی است که سه شاخصه جذاب بودن برای زائر، اقتصادی بودن و معرفت افزابودن را دارا است.
شریف در توضیح گردشگری معرفت افزا گفت: هنگامی که زائر از این پروژه ها بازدید می کند درکش نسبت به بعضی مفاهیم ارتقا پیدا می کند که الان عمدتا پروژهای گردشگری را در این قالب تعریف می کنیم.
وی عنوان کرد: معاونت اقتصادی به واسطه متولی بودن در اصل سرمایه گذاری و سرمایه پذیری برای تمام بدنه شهرداری، در صورت تمایل سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در هر حوزه ای که مرتبط با یکی از بخش های شهرداری باشد پذیرا خواهدبود.

وی با بیان اینکه تیم های زیادی برای سرمایه گذاری درمشهد حضور پیدا کردند؛ تصریح کرد: برای حفظ منافع شهر و مردم گزینه های مختلف را بررسی و در فرصت مناسب نسبت به بهترین گزینه با بهترین شرایط تصمیم گیری می کنیم.
شریف بیان کرد: سرمایه گذاران به دلیل امنیت، سود اور بودن سرمایه گذاری در مشهد، حجم زائر و جمعیت در مشهد، بسته های خوب شهرداری، مشوق ها و فرایند شفافی که تعریف شده، علاقه بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در این شهر دارند.
وی گفت: شهرداری از ابتدای ورود سرمایه گذار خارجی به شهرداری تا اخرین روز ولحظه در کنار سرمایه گذار است وحتی برای مراوده با سایر دستگاهها به وی کمک می کند.
وی در خصوص مشوق های در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران اظهار کرد: سرمایه گذار خارجی با سرمایه گذاری می تواند با ۱۰۰ درصد سهام متعلق به خود درایران نسبت به تاسیس شرکت اقدام کند و به نام ان از اعتبارات وارتباطات مالی، بانکی، پولی، تملک و املاک بهره مند شود.
وی تصریح کرد: عوامل شرکت خارجی سرمایه گذار و بستگان آنها دارای اقامت سه ساله می شوند که قابلیت تمدید است و اصل سرمایه را نیز بانک مرکزی تضمین می کند.
شریف ادامه داد: اگر سرمایه گذاردر پروژه مشارکتی با شهرداری مشارکت کند سود حاصل از سرمایه گذاری را شهرداری تضمین می کند که این یعنی فرصتی طلایی و عالی برای سرمایه گذار خارجی وحداقل ریسک ممکن.

** آماده کردن فرصت های ویژه برای شیعیان حوزه خلیج فارس

وی بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی برای ایرانیان خارج از کشور و عرب های شیعه کشورهای منطقه که دارای اولویت ویژه هستند برنامه ریزی ویژه ای صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه عرب های منطقه و کشورهای شرق اسیا مثل چین و کره جنوبی برای سرمایه گذاری استقابل کرده اند؛عنوان کرد: کشورهای اروپایی و امریکایی به دلیل سایه تهدید امریکا بیشتر به سرمایه گذاری کوتاه مدت متمایل هستند تا فقط صرفا کالایی را عرضه کنند و برگردنند تا هم پولی کسب کنند و هم در بازار ایران پولشان رسوب نکند تا اگر از سمت امریکا تهدیدی شد انها به چالش اقتصادی بر نخورند .

وی با اشاره به برنامه های پیش رو این اداره بیان کرد: در مسیر رشدی که حوزه سرمایه گذاری خارجی در شهرداری طی کرده بنا شده حضور جدی در کشورهای عمان، کویت و عراق برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری و مشوق های سرمایه گذاری خارجی در مشهد داشته باشد.

شریف بیان کرد: در حال تهیه یک کمپین تبلیغاتی مفصل برای پوشش مسیر کامل زیارت برای زائران غیر ایرانی هستیم تا در طی مسیر زیارت در هواپیما، فرودگاه و هتل بتوانیم فرصت ها و مشوق های سرمایه گذاری را توضیح و ایجاد انگیزه کنیم و سرمایه ها را متوجه شهر مشهد نموده و در بخش های مختلف هزینه کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن