اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

برگزاری “مجمع جهانی خادمان رضوی” در سال ۲۰۱۷

کد خبر : 4826

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ۲۰۱۷ که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است ” مجمع جهانی خادمان رضوی” در مشهد بر گزار می شود.
اختتامیه چهاردمین جشنواره بین اللملی امام رضا (ع) در شب میلاد امام هشتم (ع) با حضور مسئولان کشوری و استانی و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در تالار صبای مشهد برگزار شد.
فرهنگ رضوی می تواند گره های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را حل کند.
به گزارش صبح مشهد در آغاز این مراسم سید جواد جعفری دبیر جشنواره بین المللی امام رضا ضمن تشکر از حضور همه مهمانان در این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره در ایتدا از ۸ کشور شروع شده و در حال حاضر به ۸۸ کشور ارتقا پیدا کرده است.
وی با بیان تبریک ایام دهه کرامت، ولادت فاطمه معصومه و امام رضا (ع) و بزرگداشت حضرت شاه چراغ عنوان کرد: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) حقیقتا نمایشگاهی از حضور اقشار مختلف مردم و احساسات پاک آنان است.
جعفری بیان کرد: این جشنواره روایت پیرمردی است که اندک اندوخته اش را نذر جشنواره می کند؛ روایت ورزشکارانی است در گرمای تابستان مسیر جاده ولایت را از شلمچه تا مشهد با دو استقامت طی ۱۷ روز طی می کند؛ روایت فرزانگانی است که برای توسعه جشنواره تلاش می کنند؛ روایت دانش آموزان و دانشجویانی است که نهضت رضوی را برپا می کنند؛ روایت مسافرانی است که ۲۳۸ هزار نفر را برای کتابخوانی در حوزه فرهنگ رضوی فرا می اموزند؛ روایت مومنان خداجویی است که برای احیای امر امام برای گسترش دین در جهان همت ورزیدند؛ روایت فرزانگانی است که برای توسعه جشن ها به امام زادگان پیام دادند؛ روایت ۵۶۵ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر که در آفرینش ها بدیع در عرصه فرهنگ رضوی قلم زده اند ونکته مهم این بود که این وقایع نشان از عشق به امام رضا (ع) است.
دبیر جشنواره بین المللی امام رضا (ع) بیان کرد: فرهنگ رضوی می تواند گره های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را حل کند.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که می فرمایند: آرمان اصلی اسلام رسیدن به جامعه ای پرنشاط، پر امید، مولد، عدالت طلب، داری اعتماد به نفس پرکار، پیشرو، و پیشرفته است و فرهنگ مهمترین عامل دست یابی به این مسئله است؛ تصریح کرد: تمرکز وزیر ارشاد برای تحقق این امر مقدس، صدور دستور اتاق های فکر در کنار هریک از برنامه های موضوعی جشنواره بود که موجب اثر بخشی بیش از پیش اتاق های فکر امروز جشنواره بین المللی امام رضا (ع) شده است.
رویدادمشهد ۲۰۱۷ موقعیت شگرف و بی نظیر بویژه در عصر حاضر و شرایط موجود جهان اسلام است
در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی ضمن تبریک این ایام فرخنده اظهار کرد: خراسان زیبا از دیرباز به سبب وجود ذخایر سرشار علمی و فرهنگی، سرزمین، زادگاه و برآمدگاه خورشید لقب گرفته است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: این نام با حضور شمس الشموس وجود مولاعلی بن موسی الرضا (ع) در افق تاریخی سیاسی و فرهنگی مشهد معنا و مفهوم و مسمّایی ویژه یافت و به یمن و برکت این حضور پرنور مطلع و مشرق انوار قدسی رحمانی و کانون فیض و کرامت و معنویت در گستره ای به وسعت سراسر جهان اسلام شد.
رشیدیان بیان کرد: امروز نیز مشهد الرضا به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی که در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ضمن حفظ شأن و جایگاه و مرجعیت علمی، فرهنگی و دینی و مذهبی خود، ملجأ و مأوای روحی و معنوی میلیون ها دلدادۀ صادق خاندان عصمت و طهارت پیامبر عظیم الشان است که از اقصی نقاط عالم با این کانون نور و هدایت و معنویت پیوند قلبی و معنوی دارند.
وی تصریح کرد: این موقعیت شگرف و بی نظیر بویژه در عصر حاضر و شرایط موجود جهان اسلام ، مشهد را گرانیگاه و مرکز ثقل فرهنگ پربار ولایی و رضوی قرار داده است.
استاندار خراسان رضوی افزود: فرهنگ رضوی مبتنی بر عقلانیت و منطق و خردورزی و انسان دوستی است که همانا اساسی ترین نیاز جهان اسلام و حتی کل جهان انسانی در شرایط کنونی و در برخورد با مقتضیات و حوادث و مسائل جاری این جغرافیای پرتب و تاب را تامین می کند.
رشیدیان خاطر نشان کرد: این نیاز مبرم، بیش و پیش از همه چیز، همت جانانه و تلاش و کوشش خستگی ناپذیر صاحبان نیک اندیش و ولایتمدار فکر و فرهنگ و اندیشه و هنر را در سراسر گسترۀ جهان اسلام می طلبد.
وی گفت: صاحبان اندیشه و فرهنگ می توانند با نشر و گسترش و ترویج این فرهنگ نجات بخش و انسان ساز از مبدأ و مبنایی همچون شخصیت و سیره و سنت و منش و مرام عالم آل محمد(ص) و مرکزیتی چون مشهد مقدس، کام تشنگان معرفت و معنویت الهی و انسانی را سیراب ساخته و آتش فتنه را در هرجای این عالم پهناور فرو نشانند.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: با عنایت به همین نیاز و رسالت خطیر و اساسی است که تلاش ها و مجاهدت هایی همچون برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سطح بین المللی ضرورتی غیرقابل انکار می یابد و در همین چهارچوب و با همین هدف نیز قابل ارزیابی و ارزش گذاری است.
وی گفت: جشنواره ای که به همت اهالی فرهنگ و هنر میهن اسلامی و با مرکزیت خراسان رضوی و مشهد مقدس و آستان قدس رضوی پایه گذاری شده و تا کنون که چهاردهمین دوره خود را با موفقیت پشت سرمی گذارد، با درنوردیدن مرزها، جلوه ها و نمودهای فرهنگی و معنوی آن به اقصی نقاط جهان اسلام راه برده است.
رشیدیان افزود: آنچه در حال حاضر می توان گفت این است که اگرچه این رویداد بزرگ فرهنگی تا کنون در نیل به اهداف و چشم اندازهای خود موفق بوده و بویژه در گسترش دامنه نفوذ و فعالیت خویش گام هایی بلند و اساسی برداشته ولی هنوز راه هایی ناگشوده، گستره هایی نامکشوف و قله های فتح نشدۀ بسیاری پیش رو دارد.
وی تاکید کرد: باید با طلب همت از صاحبان نفوس قدسی و بویژه امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و استمداد از تمام پاک اندیشان و نیکوسیرتان حوزه فرهنگ و ادب و اندیشه و هنر، بر گشایش و کشف و فتح آن پای همت و تلاش افشرد.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: راز موفقیت و کامیابی کامل در این امر خطیر این است که هر مرحله و دوره ای را آغاز راهی نو به حساب آوریم وهیچ وقت به داشته ها و دستاوردهای کوتاه مدت قانع و متوقف نشویم.
رشیدیان اظهار امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت موضوع مشهد ۲۰۱۷ و پایتخت فرهنگی مشهد مقدس در جهان اسلام، پانزدهمین دوره این جشنواره فرهنگی هنری با جهشی روزافزون برگزار شود و برنامه های متنوع آن چه در داخل و چه در خارج از کشور با تأکید بر نقش و جایگاه کنونی و جایگاه آرمانی مشهد مقدس در جهان اسلام به عنوان یک منطقه آزاد گفتگو تعریف و به اجرا درآید.
خدمت تنها در حریم آستان قدسی حضرت رضا(ع) نیست
همچنین مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با تبریک ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و حضرت رضا(ع)، به سه هجرت تاریخی و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: ۱۳ سال پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) عرصه آنچنان بر پیامبر تنگ شد که این مساله آغاز تحولی بزرگ در جهان شد و امروز جهان بشریت برای رهایی از تمام محنت ها، خونریزی ها و جنایت راهی جز روی آوردن به دین اسلام و فرهنگ ناب محمدی ندارد.
قائم مقام آستان قدس رضوی به هجرت امام حسین(ع) از مکه به کربلا در سال ۶۰ هجری اشاره کرد و گفت: اگر چه این هجرت منجر به شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و ۷۲ یار ایشان و اسارت خانواده آن حضرت شد و دشمنان تمام تلاش خود را برای خاموش کردن این نور پرفروغ هدایت مبذول داشتند اما امروز عشق و ارادت مسلمانان به امام حسین(ع) که از اعماق وجودشان نشات می گیرد را شاهد هستیم که نمونه بارز آن جمعیت میلیونی اربعین حسینی است که چشم جهانیان را خیره کرده است.
وی سومین هجرت تاریخ ساز اسلام را هجرت حضرت رضا(ع) از مدینه به مرو در سال ۲۰۳ هجری عنوان کرد و افزود: مامون عباسی پس از شکست برادرش در مسند خلافت، وجود حضرت رضا(ع) را تنها دغدغه خود می دانست چرا که حجاج در سفر به مکه و مدینه به دیدار امام رضا(ع) می شتافتند و این مساله باعث نگرانی او شده بود بنابراین تصمیم گرفت تا حضرت را به اجبار به مرو آورد و این مهاجرت نیز برکات فراوان و عجیبی در طول تاریخ به نمایش گذاشته است. آثار بابرکت این هجرت حضور ۲۷ میلیون زائر در طول سال در گرداگرد حریم رضوی است.
قائم مقام آستان قدس رضوی ادامه داد: در کنار این بارگاه مطهر آنچنان حوادث بزرگی رخ می دهد که مملو از معرفت و عرفان و درس زندگی است.
بختیاری تاکید کرد: ما در مدیریت تولیت جدید آستان قدس رضوی در تداوم راه تولیت فقید این آستان مقدس مرحوم آیت الله طبسی بر این تصمیم استواریم که خادمی حضرت را نه به ۴ میلیون بلکه به ۴۰ میلیون توسعه دهیم و از برکت خادمی حضرت رضا(ع) فرهنگ رضوی را گسترش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: خدمت تنها در حریم آستان قدسی حضرت رضا(ع) نیست. خدمت می تواند به نیازمندان و مستمندان در اقصی نقاط کشور و بلکه جهان باشد. این ها تنها بخشی از ظرفیت گسترش فرهنگ رضوی است.
قائم مقام آستان قدس رضوی تصریح کرد: این دولت دولتی اسلامی و ارزشی است و استانداران تمامی استان های کشور مسئولان بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در استان خود هستند و امید است با کمک نمایندگان مجلس، علما و بزرگان دینی در سراسر کشور، بتوانیم با خادمی امام رضا(ع)، در گسترش این فرهنگ منور گام برداریم.
وی ادامه داد: آیین نامه این خادمی به دستور تولیت آستان قدس رضوی با بیش از ۱۰۵ ماده تنظیم شده تا بتوانیم از این دریای مواج و عرفان حداکثر استفاده را ببریم.
برگزاری “مجمع جهانی خادمان رضوی” در سال ۲۰۱۷ در مشهد
در پایان مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک این ایام و ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم بیان کرد: عزت ما از روشنایی آستان پر فروغ اوست و ایرانیان به لطف حضور او به علم دوستی و هنر پروری شهره عالم هستند؛این شهر را همه با نام این امام می شناسند که امام همه عالمیان است و همه مردم می توانند او را اقای خود بنامند.
وی بیان کرد: جشنواره رضوی هر چند با عنوان امام رضا (ع) و فرهنگ و معارف رضوی مزین و متبرک است اما در حقیقت جشنواره فرهنگ و معارف ۱۴ ستاره سپهر امامت و ولایت و ۱۴ چشمه معرفت و خداجویی است که ما از آن سیراب می شویم؛ جشنواره رضوی رایحه عطراگین ۱۴ معصوم با نام امام رضا (ع) در گستره داخلی و بین المللی می پراکندو عصاره و چکیده معرفت و ولایت را در دل خود جای داده است.
وی با بیان اینکه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که تاثیر و نفوذ آن در چندین هزار نقطه دور و نزدیک مشهود است، افزود: امسال بیش از ۲۰۰۰ نقطه در ۳۱ استان و ۷۷ کشور میزبان این جشنواره هستند.
جنتی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم اصلی و برپایی این جشنواره به خود می بالد که در زمره مروجان فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این وزارت خانه در کنار جشنواره های تخصصی همچون جشنواره بین المللی فیلم موسقی و تئاتر اهتمام جدی به برپایی جشنواره های آیینی و معنوی چون جشنواره فرهنگی امام رضا (ع) دارد که از پشتیبانی چنین رویداد بزرگ و تاثیر گذاری آن هرگز دریغ و غفلت نمی کند.
وی با بیان اینکه جشنواره امام رضا (ع) اینک در آغاز ۱۵ دوره خود چون نور پرنشاط هر مانعی را از  سر راه خود بر می دارد ادامه داد: این جشنواره از یک سو هر روز به برنامه های مردمی آن افزوده می شود و از سوی دیگر دستگاهها و نهاد های دولتی، غیر دولتی و آموزشی با مخاطبانی از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در تشکل های مردمی به این جریان می پیوندند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جاذبه جشنواره به گونه ای است که ارادتمندان آن حضرت در هر نقطه ای از جهان برای همسو شدن با جریان دهه کرامت بنیادهای جشنواره را در خارج از کشور تقویت می کنند.
وی افزود: این جشنواره چون بر پایه اعتقادات، باور دینی مردم استوار شده ریشه دار و عمیق است و به صورت مویرگی در همه استان ها شهر ها و روستاهای دور دست و پنج قاره جهان گسترش پیدا کرده است و می توان گفت ستاد جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در قلب های مردم شیعی ولایت مستقر شده است.
جنتی عنوان کرد: این جشنواره همه اقشار را تحت تاثیر قرار داده و روز به روز بر تعداد شرکت کنندگان افزود می شود و حضور ۳۵ دانشگاه دولتی و غیر دولتی در برگزاری دوره چهاردهم و همکاری ۹۲۰ مرکز وابسته به کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان نیز نمونه ای از این مشارکت جدی و مهم و مایه افتخار و مباهات است.
وی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) را محرک بعضی از حرکت های خود جوش مردم دانست و گفت: نمونه بارز آن، جشنواره آه و آهو در کاشان که به تاسی از این جشنواره برگزار شده است و سارمان فرهنگ و ارتباطات در این زمینه گامهای بلندی برداشته اند.
جنتی اظهار کرد: از سال گذشته مقدمات برگزاری “مجمع خادمان فرهنگ رضوی” فراهم شده است به طوری که در سال گذشته “مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره اسیا” جلسات خود را برگزار و امسال “مجمع خادمان فرهنگ رضوی اروپا وامریکا” تشکیل شد و سال ۲۰۱۷ هم زمان با نام گذاری مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی به خواست خدا “مجمع جهانی خادمان رضوی” برگزار خواهد شد.
اختتامیه این جشنواره با حضور تعدادی از مقامات کشوری و لشکری، استاندار خراسان رضوی،چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برگزیدگان جشنواره، مسئولان استانی، فرهیختگان حوزه و دانشگاه،دست اندرکاران برنامه های جشنواره در داخل و خارج از کشور،هنرمندان سرشناس کشور،میهمانان بین المللی، خادمان نمونه فرهنگ رضوی داخل و خارج از کشور،تعدادی از استانداران استان های کشور،تعدادی از نمایندگان ولی فقیه در استان ها، اهالی فرهنگ، رسانه و اصحاب اندیشه و اقشار مختلف مردم برگزار شد و در پایان از ۸ خادم نمونه فرهنگ رضوی داخلی و ۸ خادم نمونه فرهنگ رضوی کشورهای دیگر تقدیر شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن