دانش و فناوریستون اصلی

حرکت بسوی بین المللی کردن جشنواره تئاتر رضوی آغاز شده است

کد خبر : 4646

معاون وزیر ارشاد گفت: جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی با تامین اعتبارات، محیای برگزاری دوره یازدهم است و حرکت بسوی بین المللی شدن آن آغاز شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، علی اصغر کاراندیش مروستی درباره آمادگی برگزاری دوره پیش روی این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی یکی از شاخه‌های جشنواره امام رضا (ع) است که امسال نیز مثل دوره‌های پیشین در بجنورد برگزار خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت ارشاد با بیان اینکه خراسان شمالی آماده میزبانی جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی است، ادامه داد: برای برگزاری جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی، اعتبار خوبی پیش بینی شده که بخشی از آن را استانداری خراسان شمالی تامین می‌کند و بخش عمده آن بر عهده وزارتخانه است.

وی درباره دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی، تصریح کرد: دکتر محمود عزیزی از هنرمندان تئاتر کشور است که در مدیریت تئاتر سابقه طولانی دارند و حضور ایشان کمک می‌کند جشنواره با کیفیت بهتری برگزار شود. بر اساس گزارشاتی که به ما رسیده نیز، تا به این لحظه مشکلی در برگزاری جشنواره وجود ندارد و همه چیز در شکل مطلوبی پیش می‌رود.

کاراندیش مروستی درباره چشم‌انداز بین المللی جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی، تاکید کرد: هدف کلی ما از برگزاری جشنواره امام رضا (ع) ترویج فرهنگ رضوی در سطح دنیاست که این مهم از داخل کشور آغاز شده و باید به سراسر جهان گسترش یابد. در راستای این نگاه حرکت برای رسیدن به جشنواره بین‌المللی معتبر در زمینه تئاتر آغاز شده که دعوت از هنرمندان مسلمان خارج از کشور بخشی از این  مسیر است.

جشنواره امام رضا(ع) می‌تواند مظهر تمدن و اعتقادات این مرز و بوم باشد
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه پنجمین جشنواره نقاشیخط و حروف نگاری رضوی گفت: ایران باید به عنوان مظهر تمدن کهن و اعتقادات و باورهای خوب‌ در دنیا شناخته شود که دستاوردهای جشنواره بین المللی امام رضا(ع) می‌تواند تاثیر خوبی در ایجاد این مظهر داشته باشد.

علی مرادخانی اظهار کرد: جشنواره ملی نقاشی‌خط و حروف‌نگاری رضوی یکی از برنامه‌های مهم حوزه فرهنگ و هنر کشور است.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تاکنون سخن‌های زیادی در مورد معرفی هنرهای دینی گفته شده است اما راهکارهای خوبی در این جشنواره ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه در بخش نقاشی‌خط ذوق، عاطفه و اعتقاد وجود دارد، ادامه داد: آینده این جشنواره چشم‌اندازی امیدوار کننده دارد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آثار ارائه شده باید بتوانند برای خود مخاطبانی را جذب کنند، خاطرنشان کرد: هنرهای تجسمی در کشور رشد بسیار خوبی داشته است، این هنرها می‌تواند شرایط اقتصادی را برای خود ایجاد کند.

مرادخانی با بیان اینکه آثار مختلف باید مجموعه خوب اقتصادی را ایجاد کند، اظهار کرد: اگر نگاه خوبی به آثار شود می‌تواند تجربه اقتصادی خوبی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه دنیا هنرهایی که به نمایش گذاشته می‌شود را از کشور ایران نمی‌شناسد و یکی از دلایل می‌تواند کم‌کاری‌هایی را نام برد که در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره بر جوانان تکیه دارد، گفت: امیدواریم در آینده این جشنواره به صورت ملی و فرا ملی در خراسان جنوبی برگزار شود.

*سبک زندگی با رویکرد اقتصاد مقاومتی از بخش های جانبی جشنواره
در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: گذاشتن بخش جانبی برای این جشنواره یکی از کارهای متفاوتی است که در این جشنواره انجام شده است.

احمد محبی با بیان اینکه سبک زندگی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در بخش جانبی جشنواره گذاشته شده است، تصریح کرد: هنرمندان آثار خود را در مورد سیره و سلوک‌ اهل بیت(ع) را به این بخش ارسال کردند و بعد از داوری و ارزیابی قرار گرفتن به آثار برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.

در ادامه این مراسم از نفرات برتر در بخش های مختلف تقدیر شد.

همچنین پیش از آغاز آیین اختتامیه جشنواره نقاشیخط و حروف نگاری رضوی، نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره با حضور مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بجنورد گشایش یافت.

٢٧١ اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره نقاشیخط و حروف نگاری رضوی در بیرجند ارسال شده که پس از دواری ۴١ اثر برای مرحله نمایشگاهی انتخاب شد که در این نمایشگاه ٢١ اثر در رشته حروف نگاری و ٢٠ اثر در رشته نقاشیخط از هنرمندان برجسته شرکت کننده در پنجمین جشنواره نقاشیخط و حروف نگاری رضوی به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا پنج شنبه ۲۱ مرداد از ساعت ۱۶ الی ۲۱ برای بازدید عموم دائراست.

فلسفه جشنواره امام رضا(ع) انعکاس خوبی ها با زبان هنر است
مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره پویانمایی رضوی در گلستان گفت: فلسفه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) انعکاس شاخص های متعالی توسط زبان هنر به جامعه است.

محمد مهدی احمدی افزود: فلسفه وجودی جشنواره امام رضا(ع) انعکاس خوبی ها، مفاهیم انسانی، شاخص های متعالی توسط زبان هنر به جامعه است.

وی تصریح کرد: تاثیر زبان هنر برای انتقال مفاهیم بیشتر از زبان خطابه تاثیر دارد و اگر برای انتقال ارزش ها از زبان هنر استفاده کنیم به راحتی به نتیجه مطلوب می رسیم.

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: جشنواره از دو بخش تشکیل شده بود که در بخش اصلی شاهد مسابقه فیلم کوتاه انیمیشن و فیلم نامه ها بودیم و بخش جانبی شامل موضوعات مختلف مانند نشست، کارگاه آموزشی، نمایشگاه هنری، نمایش انیمیشن های برگزیده هفت دوره قبلی و انیمیشن های برتر بود.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت گفت: تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۹۲  اثر است که از این تعداد ۴۹ فیلم انیمیشن و ۴۳ فیلم نامه است؛ پس از داوری اولیه روی ۹۲ اثر۳۲ فیلم و۳۶ فیلمنامه به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در نهایت پنج فیلم برگزیده و سه فیلم نامه انتخاب شدند.

در ادامه مراسم افراد برگزیده هشتمین جشنواره پویانمایی رضوی معرفی و تجلیل شدند و در پایان مراسم اختتامیه از تمبریادبود هشتمین جشنواره پویانمایی رضوی رونمایی شد.

حمایت های مالی و معنوی از آثار باعث تشویق جوانان می شود
بازیگر فیلم سینمایی «یوسف هور» گفت: جشنواره تئاتر با هر مضمون و هر مکانی که برگزار شود، ویترین خوش آب ورنگی است که می تواند نتایج فرهنگی مثبتی به بار آورد.

رضا فیاضی درباره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی اظهار کرد: به طور کلی من از هر جشنواره ای که برای تئاتر جنبه های تبلیغی داشته باشد عاشقانه استقبال می کنم و مطمئنم که نتایج مثبت زیادی خواهد داشت.

فیاضی در ادامه درباره خواسته های شرکت کننده ها از جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی و برآورده شدن این مطالبات توضیح داد: جشنواره ها باید برای شرکت کننده هایشان تسهیلاتی قائل شوند. بدون حمایت، کاری از پیش نمی رود. حمایت ها باید هم معنوی و هم مالی باشد. مثلا تسهیلات مالی و مکانی برای اجرای عموم گروه ها در نظر گرفته شود. این کار باعث تشویق جوانان برای ادامه هرچه بهتر کار می شود. در خراسان هنرمندان شاخص زیادی بوده اند که شاید این روزها گوشه گیر شده باشند. باید از این پتانسیل های منطقه استفاده کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «یوسف هور» در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت و ماندگار تئاتر بر مردم، توضیح داد: تئاتر جریانی را بدون اصرار در بین مردم رواج می دهد که باید ساماندهی شده باشد. مثلا بستن کمربند ایمنی تا زمانی که قانونی نشود، اجرا هم نمی شود. تئاتر به انسان ها کمک می کند تا فردی رفتار نکنند و جشنواره ای مثل جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی در استان خراسان شمالی می تواند این آموزه ها را در شهرستان های ایران گسترش دهد.

وی در مورد یکی از معضلات این روزهای برگزاری جشنواره های تئاتری گفت: وقتی مدیران تغییر می کنند، سیاست ها هم عوض می شود. بانیان برگزاری جشنواره ها با سیاست های تازه کارشان را آغاز می کنند. من فکر می کنم اگر تمهیدی اندیشیده می شد که با تغییر هر مدیر همه چیز زیر و رو نشود، شرایط بهتری خواهیم داشت. این تغییرات پی در پی کم کم می تواند بدنه تئاتر را تضعیف کند، در حالی که ما با برگزاری جشنواره های تئاتری به دنبال گسترش این هنر بین همه اقشار و همه مناطق هستیم. قانونی شدن جشنواره ها تشکیلات را منظم تر می کند و به نفع تئاتر است.

دهمین نمایشگاه فرهنگی هنری فرهنگ رضوی در بوشهر گشایش یافت
دهمین نمایشگاه فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ رضوی در آیینی با حضور دکتر انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان استانی بوشهر گشایش یافت.

دبیر اجرائی جشنواره ملی مشاعره رضوی نمایندگی استان بوشهر، گفت: در این نمایشگاه ۱۵۰ اثر فرهنگی و هنری شامل عکس، تابلوهای خوشنویسی، گرافیک، نقاشی ،کتاب و نرم افزار به نمایش گذاشته است.

فریما بوشهری با اشاره به برپایی این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۱ مردادماه ادامه داد: علاقه مندان می توانند با حضور در سالن مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی گفت: آتیله عکس رضوی همچون سالهای گذشته از غرفه های پر طرفدار این نمایشگاه است که بازدید کنندگان جهت تهیه عکس یادگاری به این غرفه مراجعه می کنند.

در نشست خبری جشنواره آواها و نواهای رضوی عنوان شد؛ ۶۳ اجرا در جشنواره «آواها ونواهای رضوی» روی صحنه می‌رود/ تجلیل از کریمخانی، محمد اصفهانی، عظیمی‌نژاد و موذن‌زاده در اختتامیه
محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و قائم مقام دبیر جشنواره آواها و نواهای رضوی در این نشست گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، ۱۴ سال است که در رشته های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می شود اما یکی از گزینه‌هایی که جای خالی آن احساس می‌شد بحث آواها و نواهای مرتبط با مفاهیم رضوی بود که می‌تواند به عنوان یک شاخصه معرفی فرهنگ رضوی نقش بسیار ارزنده‌ای را ایفا کند. از این رو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پیشنهاد داد بخشی با عنوان آواها و نواها گنجانده شود که خوشبختانه توسط بنیاد امام رضا (ع) به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره مورد موافقت قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه هنرمندان ما در حوزه های مختلف مذهبی و آئینی طلایه‌دار بسیاری از اتفاقات بودند. این در حالی است که وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در ایران و ارادت خاصی که ما ایرانی ها به این امام عزیز داریم باعث شده تلاش های بیشتری در این زمینه توسط هنرمندان انجام گیرد و ما شاهد این موضوع هستیم که تولید آثار رضوی در حوزه آواها و نواها امری بدیهی است که متاسفانه تا به امروز جای مناسبی برای عرضه نداشت، بنابراین ما سعی داریم تا بستری را فراهم کنیم که تولیدات ما در یک این رویداد اثرگذار ارائه شود.

وی افزود: در کنار اجرای آثار دو بخش آواها و نواهای رضوی ما بخش‌های دیگری از جمله تولیدات مرتبط با مفاهیم رضوی و تجلیل از هنرمندانی که طی سال های گذشته آثاری را در این زمینه تولید کردند داریم که در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره که در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد این ویژه برنامه‌ها در حضور تعدادی از مدیران کشوری و استانی انجام خواهد گرفت. یکی دیگر از ویژگی های این دوره از جشنواره که مرکزیت آن در برج میلاد شهر تهران واقع است حضور گروه های شرکت کننده در ۴ شهرستان دماوند، ورامین، شهریار و رباط کریم است که طی آن ۲۱ گروه در قالب ۶۳ اجرا میزبان علاقه مندان این هنر قدیمی خواهند بود.

*شرکت هنرمندان ۸ تا ۸۰ ساله در جشنواره
قائم مقام دبیر نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی ادامه داد: در حوزه تجلیل از پدیدآورندگان آثار این حوزه هنری مرتبط با مفاهیم رضوی نیز طبق برنامه های انجام گرفته ما بنا داریم از محمد اصفهانی، بهنام بیگی آهنگساز قطعه «رضا رضا» با هنرمندی گروه سرود شهرستان آباده و سهیل محمودی شاعر این قطعه، محمدعلی کریمخانی و آریا عظیمی نژاد خواننده و آهنگساز قطعه ماندگار «آمده ام ای شاه پناهم بده»، ودود موذن زاده اردبیلی و شهروز حبیبی در مراسم اختتامیه تجلیل به عمل آید. به هر ترتیب آنچه که در این دوره از جشنواره بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد تنوع سنی هنرمندان شرکت کننده است به طوری که ما در این دوره میزبان هنرمندی ۸ ساله و هنرمندی ۸۰ ساله هستیم.

اسماعیلی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته شده تمامی آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره به صورت حرفه ای ضبط و در پایان این رویداد در قالب یک لوح فشرده کامل به مخاطبان عرضه می شود.

خوشنویسی راه مناسبی برای ترویج فرهنگ اسلامی و ارزش های مکتب تشیع و ایران است
استاندار البرز در آیین اختتامیه جشنواره خوشنویسی رضوی در کرج گفت: هنر خوشنویسی راه مناسبی برای ترویج فرهنگ اسلامی و بارور کردن ارزش های گران سنگ مکتب تشیع و ایران است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

سید حمید طهائی با اشاره به پیشتاز بودن استان البرز در هنر کشور، اظهار کرد: استان البرز مهد هنرهای تجسمی کشور است و در خوشنویسی نیز هنرمندان پر افتخاری را در دل خود دارد.

وی بیان کرد: استان البرز و شهرستان طالقان اساتید خوشنویسی زیادی را تربیت کرده است که هر کدام از آنان به عنوان چهره های ماندگار کشور هستند.

طهائی با اشاره به آن که هنر خوشنویسی مروج فرهنگ اسلامی و بارور شدن ارزش های گران سنگ مکتب تشیع و ایرانی است، افزود: جشنواره ملی خوشنویسی رضوی حاصل زحمات جمع کثیری از اهالی هنر کشور است و خوشحال هستم استان البرز این توفیق را داشته تا میزبان چهاردهمین دوره آن باشد، این توفیق به حق بوده است چرا که البرز تجربه بسیاری در حوزه هنر و خوشنویسی دارد و بزرگان بسیار زیادی از این خطه در سطح بین المللی درخشش داشته اند.

استاندار البرز گفت: مرحوم درویش عبدالحمید طالقانی و غلامحسین امیر خانی و بسیاری از چهره های دیگر از بزرگان هنر خوشنویسی کشور عزیزمان بوده اند و باید به آنان افتخار کرد.

استاندار البرز خاطر نشان کرد: استان البرز این قابلیت را دارد که به مرکزی برای به نمایش در آمدن آثار هنرمندان سراسر کشور باشد و امیدوارم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این پیشنهاد را عملیاتی کرده و در مرکز استان چنین فضایی را ایجاد کنند، این صحبتی که مطرح کردم نظرات هنرمندان و اساتید استان است.

در این مراسم از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی تجلیل شد.

افتتاحیه بیست‌ودومین جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان برگزار شد
در افتتاحیه بیست و دومین جشنواره شعر رضوی در کرمان ۹۰ شاعر به شعرخوانی پرداختند.

عصر دوشنبه ۱۸ مرداد ماه مراسم افتتاحیه‌ی بیست‌ودومین جشنواره ملی شعر رضوی، در کرمان برگزار شد. در این جشنواره از علی انسانی مداح اهل بیت و مرحوم حمید سبزواری تجلیل می شود.

روحانی اهل سنت قشم: جشنواره حفظ ۴۰ حدیث رضوی منجر به شاخت اهل بیت در جامعه می شود
روحانی اهل سنت قشم در آیین اختتامیه جشنواره حفظ ۴۰ حدیث رضوی گفت: برگزاری جشنواره های فرهنگی همچون حفظ ۴۰ حدیث رضوی منجر به شناخت جوانان و جامعه نسبت به اهل بیت(ع) می شود.

شیخ «محمدعلی امینی» برگزاری جشنواره حفظ ۴۰ حدیث رضوی را مهم دانست و گفت: برگزاری رقابت های فرهنگی از این دست می تواند به شناخت بهتر جامعه به ویژه جوانان از سیره و زندگی نامه بزرگان اسلام منجر شود و امام رضا(ع) را به عنوان الگوی رسیدن به سعادت و قرب الهی معرفی کند.

مدیر حوزه علمیه بندر لنگه با تشریح دوره زمانی زندگی امام رضا(ع)، اظهار کرد: در آن زمان علوم عقلی و فلسفی و مناظره های علمی رواج داشت و آن امام همام با قدرت اقناعی و علمی که داشتند، بزرگان ادیان را با استفاده از کتاب های آسمانی خود آنها، به سوی اسلام و نبوت پیامبر اعظم(ص) هدایت می کردند.

وی ادامه داد: تقوا و وصل بودن امام رضا(ع) به شجره نبوت باعث شد تا با بهره گیری از فیوضات الهی در عرصه علمی همچون ستاره ای بدرخشد و جوانان ما نیز باید با تدبر در قرآن و تاسی به سیره ائمه هدی(ع)، از فضاها و برنامه های فرهنگی که در جزیره قشم وجود دارد استفاده کنند.

یادآوری می شود؛ نخستین جشنواره حفظ ۴۰ حدیث رضوی از سلسله جشنواره های فرهنگی بین المللی امام رضا(ع) با تقدیر از ۲۰ تن از منتخبان این جشنواره در قشم به کار خود پایان داد. در این جشنواره ۴۰۰ حافظ حدیث در سه گروه سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شرکت و از این تعداد ۸۰ نفر به مرحله شفاهی راه پیدا کردند و در مجموع ۲۰ نفر به عنوان منتخبان جشنواره تقدیر شدند.

میزبانی سومین حرم اهل بیت(ع) از شاعران اقوام ایرانی/ارسال بیش از ۵ هزار اثر به جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی
معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: بیش از ۵ هزار اثر به جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی ارسال شده که تمام گویش های کشور در آیین پایانی معرفی و اعلام برگزیدگان نیز با حضور همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا می شود.

بهاره شفیعی افزود: این آثار داوری شده اند و ۱۹ مرداد ماه در آیین پایانی برگزیدگان معرفی و نمایشهای خیابانی و نمایشنامه خوانی در شیراز و محفل شعر «امین ولایت» در شهرستان ها نیز در این روز برگزار می شود.

وی، با اشاره به برگزاری جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی ساعت چهار عصر نوزدهم مردادماه در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۰ مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار بود، بیش از ۵ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ظرف دو روز داوری شدند.

شفیعی با بیان اینکه آثار ارسالی در بخش‌های مختلف جشنواره بوده است، گفت: شعرهای ارسالی در بخش‌های فرهنگ رضوی، امین ولایت و شعر گویشی بوده است که اشعار گویشی توسط داورانی مسلط به همان گویش داوری می‌شود.

بیشترین تعداد اشعار مربوط به گویش لری است
معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس کل آثار رسیده را ۵۰۵۳ شعر، در موضوع امام رضا(ع) ۲۷۱۸، اشعارفرهنگ رضوی ۲۰۱۰ و بخش آیینی ۳۲۵ اثر اعلام داشت و افزود: در میان گویش‌های مختلف که در این جشنواره شرکت داشتند بیشترین آثار به گویش لری اختصاص داشته که شامل لر خرم‌آباد، لر استان فارس و بختیاری می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی ۹ گویش اصلی از جمله لری بختیاری و خرم آبادی، گیلکی، مازندرانی، سیستان و بلوچستان، لکی، مازنی، ترکی، کردی، گویش‌های استان فارس و گویش‌های بخش مرکزی را دربرمی‌گیرد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن