یادداشت روز

نهم مرداد۶۶؛ فاجعه ای بزرگ از کتاب جنایت ضد ایرانی آل سعود

کد خبر : 4321

نویسنده: سعید محسنی راد

فاجعه سال گذشته منا از جمله وقایعی است که بی گمان سند کاملی از عدم لیاقت مسئولان کنونی برگزاری بزرگترین تجمع اسلامی جهان است. البته خاندان سعودی پیش از این هم بارها عدم لیاقت خود را در این باره نشان داده اند که نهم مرداد سال ۱۳۶۶ یکی از برجسته ترین این موارد محسوب می شود.

در این روز واقعه تلخ و ننگینی رخ داد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره آن فرمودند: «جنایت تاریخی شکستن احترام حرم امن الهی که دل مسلمانان متعهد جهان را آتش زد، چیزی نیست که تا ابد بشود آن را فراموش کرد یا ساکت بود».

امام خمینی(ره) همچنین این حرکت مذبوحانه عمال سعودی را یکی از نشانه های مظلومیت ملت ایران و بهترین دلیل برای بی لیاقتی آل سعود جهت تصدی امور کعبه و حج دانستند، امری که در سال های بعد و به خصوص در کشتار حجاج در فاجعه منا به دلیل بی تدبیری برگزار کنندگان سعودی مناسک حج، مورد تایید قرار گرفت.بر اساس برخی آمارها حدود هفت هزار حاجی از کشورهای مختلف که بیش از چهارصد تن آنها ایرانی و تعداد قابل توجهی از آنان خراسانی بودند،جان خود را از دست دادند.اما در نهم مرداد سال۶۶ چه رخ داد که باعث این موضعگیری رهبر کبیر انقلاب شد؟
بر اساس اسناد موجود، ساعت شش بعدازظهر نهم مرداد سخنرانی مراسم روز برائت از مشرکین تمام شده و جمعیت در حال راهپیمایی به سمت پل حجون در کنار قبرستان ابوطالب بودند که فاجعه با حمله پلیس عربستان به مردم آغاز شد.در بین پلیس ها عده ای هم با لباس شخصی حاضر بودند و با چماق های میخ دار و میله های آهنی مردم را می زدند.

بالای پشت بام ساختمان های اطراف، عده ای با لباس عربی هر چه به دستشان می رسید بر سر حاجیان فرو می ریختند. بلوک، شیشه، سطل شن، کپسول، کولر گازی! عده زیادی بر اثر برخورد جسم سنگین و متلاشی شدن سر، شهید شده بودند. همه هتل ها،درهای ورودی را بسته بودند و فقط ساختمانی که فلسطینی ها در آن بودند درها را گشوده بود که عده ای توانستند جان خود را نجات دهند. جمعیت در محاصره مزدوران آل سعود قرار گرفته و ازدحام جمعیت خیلی شدید بود.خانواده های شهدا و جانبازان دفاع مقدس بخشی از همین جمعیت را تشکیل می دادند، جانبازانی که حتی بعضی از آن ها قدرت حرکت از روی صندلی چرخدار را نداشتند.
پلیس مردم را کتک می زد و عده ای از چماق داران لباس شخصی ، سوت و کف می زدند و هلهله می کردند.پس از آن ارتش شروع به تیراندازی و شلیک گاز اشک آور کرد، عده زیادی از زنان و کسانی که روی زمین افتاده بودند به علت استنشاق همین گازها شهید شدند. بسیاری از حجاج هدف رگبار گلوله مسلسل ها قرار گرفتند.انبوه جمعیت آنقدر زیاد بود که بر بدن برخی از حجاج شهید چندین گلوله از انواع سلاح ها مثل یوزی، کلت و ام-۱۶ اصابت کرده بود.تک تیراندازن با قناصه از بالای پل حجون مردم را می زدند.
وضعیت به گونه ای بود که سربازان حتی به آمبولانس هایی که نزدیک می شدند، نیز رحم نکرده و مورد هجوم قرار دادند و ضمن شکستن شیشه های خودرو ، پزشکان و پرستارها را بیرون کشیده و کتک می زدند.
تیراندازی که تمام شد،ماموران آل سعود در تاریکی شب، جستجوی خانه به خانه را شروع کردند و کسانی را که توانسته بودند فرار کنند دستگیر کردند، کسی حق نداشت به پیکر شهدا و مجروحان دست بزند. برق خیابان قطع شده بود. آمبولانس های آسیب دیده وسط خیابان رها شده بودند، هیچ جسدی سالم نبود و همه متلاشی شده بودند، زمین پر از وسایل حجاج، تکه پاره های لباس آنها و خرده شیشه و قلوه های سنگی بود که بر سر آنها فروریخته شده بود. جسد مجروحان و شهدا به جایی نامعلوم منتقل شدند.
پس از این فاجعه عربستان تاکید داشت که هیچ گلوله ای از سوی سربازان شلیک نشده و سعی در از بین بردن آثار آن داشت و به همین دلیل، تا چند روز اجازه بازدید هیات های دیپلماتیک از شهدا را نداد با این وجود بررسی هایی که بعدها توسط اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل برای تعیین نحوه شهادت زائران مظلوم بیت الله الحرام انجام شد،نشان داد که بر خلاف ادعای سعودی ها، تعداد زیادی از زائران با تیر مستقیم به شهادت رسیده اند.طبق آمار رسمی حدود ۵۰۰ زائر بیت الله الحرام در این مکان مقدس که حتی آزار و اذیت حیوانات،گناه محسوب می شود شهید یا مجروح شدند.
شواهد نشان می دهد اکثر حوادثی که در مناسک حجاج در سال های متمادی گذشته اتفاق افتاده یا عمدی بوده یا در اثر سهل انگاری و بی تدبیری برگزار کنندگان آن صورت گرفته است.این حوادث لکه ننگی بر پیشانی آل سعود و تاریخ سیاه حکومتشان است و هرگز از خاطره و ذهن ملت های جهان و به خصوص مردم مظلوم ایران پاک نمی شود.

عربستان سعودی از سال های دور مواضع خصمانه خود علیه دولت و ملت ایران را دنبال کرده و هرکجا که توانسته علیه اقتصاد، سیاست و قومیت ایرانی وارد عمل شده است .آل سعود به تازگی جبهه نظامی علیه ایران را گشوده است و با حمایت از تحرکات و اقدامات گروهک های تروریستی در داخل و در آخرین اقدام خود هم پیمانی با گروهک منافقین آشکارا خواهان سرنگونی نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران شده است.
و امام عزیز چه شیرین حرف دل مردم را به گوش جهانیان و گوش خاندان آل سعود رساندند و بر دل شکسته ملت ایران با این سخنان مرهم گذاشتند که: «اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت های آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. ان شاالله اندوه دلمان را در وقت مناسب برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت.»

کارشناس سیاسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن