اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

جشنواره تئاتر رضوی از اقدامات فرهنگی دیگر پیشی گرفته است

کد خبر : 4315

عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی گفت: این جشنواره موقعیت استثنایی ای را به دست آورده و از بسیاری اقدامات فرهنگی دیگر پیش است، چراکه دغدغه مشخص و هدفمند دارد.

به گزارش صبح مشهد، دکتر محمود عزیزی، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره دستاوردهای جشنواره تئاتر رضوی اظهار کرد: این جشنواره با بضاعت اندک، موقعیت استثنایی ای را به دست آورده اما برای آنکه بتواند از جایگاه معتبرتری برخوردار شود باید به امکانات آن توجه داشت اما در همین حد از حمایت نیز، از بسیاری از اقدامات فرهنگی پیشتر است چراکه دغدغه مشخص و هدفمند دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه فرهنگ و هنر مسئله و دغدغه اصلی جامعه و مسئولان ما نیست، افزود: علی رغم دغدغه و تاکیدات مقامم عظم رهبری نسبت به حوزه فرهنگ و هنر، این میدان در حاشیه سیاست و برخوردهای سیاسی قرار گرفته است.

عزیزی با بیان اینکه به خدمت گرفتن تئاتر برای ترویج آموزه های رضوی برنامه و مدیریت فرهنگی می خواهد گفت: این مهم شدنی است به شرط آنکه خط قرمزهای گروهی حذف و تعریف مشخص از خاستگاه هنر ارائه شود، امروز هر گروهی برای خود دغدغه ای دارد و اینچنین، سینما و تئاتر بدون هدف و برنامه می شود در حالی که در همه دنیا از آمریکا گرفته تا بنگلادش در این باره ارزش هایی دارند که نباید از آنها عدول شود، ما نیز باید خط قرمزها و ارزش ها را تعیین کنیم وگرنه به نتیجه نمی رسیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره استعدادهای جوان در تئاتر رضوی ادامه داد: نه فقط در حوزه تئاتر بلکه در سایر رشته های هنری اکنون استعدادهای بی نظیری داریم که اگر برنامه ریزی و حمایت شوند می توانند جریانی اثرگذار را راه اندازی کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی درباره رسالت تئاتر در ترویج و تبلیغ آموزه های دینی بیان کرد: هنر نمایش از آئین می آید و آئین موضوع دینی و تئاتر مبتنی بر بیان خیر و شر است و اینها می تواند دستاوردی برای بیان اخلاق دینی باشد؛ البته تئاتر همیشه در اختیار آموزش بوده و هدفی جز بیان اخلاق نداشته است و می تواند حتی به عنوان ابزار در خدمت سیاست و دین و یا جریانی خاص قرار بگیرد چراکه اساسا و بالذات تئاتر انعکاس مناسبات اجتماعی است.

عزیزی با بیان اینکه خدمت تئاتر به دین و اهل بیت(ع) نمی تواند با دستورالعمل باشد، تصریح کرد: کارگزاران فرهنگی می توانند این نوع مهم را حمایت کنند، الان جریان های هنری متعدد داریم مثل تئاتر رضوی، تئاتر و سینمای مقاومت اما باید دید مدیران و کارگزاران فرهنگی چقدر اشراف دارند و چگونه مدیریت کرده اند و خروجی این مدیریت چیست؟، اشکال را باید در کارگزاران فرهنگی هنری یافت.

بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» ادامه داد: برای مثال در جشنواره تئاتر رضوی بسیاری از نهادهای مدعی و دغدغه مند، جلو نیامدند که این نشان می دهد فرمانروایان تولید فرهنگ و هنر بیشتر دغدغه زندگی روزمره دارند. امروز نهادهای مختلفی در کشور بیش از کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه می گیرند تا معارف دینی را تبلیغ و ترویج کنند اما خروجی آنها حکایت دیگری دارد.

وی با بیان اینکه هیچ فعالیت فرهنگی و هنری اعم از تئاتر و سینما خارج از اراده مدیران فرهنگی نمی تواند شکل بیرونی بیابد، تاکید کرد: برای همین، اینکه چرا فعالان تئاتر به جای زندگینامه شخصیت های بزرگ دینی مذهبی سراغ نمایشنامه های چندین بار اجراشده خارجی می روند، را باید از مسئولان پرسید تا بگویند چرا جوانان ما دنبال جریان های دیگرند؟!.

مدیرکل ارشاد بوشهر برنامه های جشنواره مشاعره رضوی را تشریح کرد/نمایشگاه هنرهای تجسمی رضوی با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد
حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برنامه های برگزاری جشنواره مشاعره رضوی در این استان را تشریح کرد.

دبیر جشنواره مشاعره رضوی گفت: این جشنواره ملی در بوشهر از ۱۳ تا ۲۰ مرداد ماه جاری همزمان با دهه کرامت برگزار می شود.

وی افزود: جشنواره مشاعره رضوی دانش آموزی که بصورت استانی برگزار می شود درروز ۱۳ مردادماه برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرکل ارشاد بوشهر  روز ۱۷ مرداد افتتاح نمایشگاه فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ رضوی با حضور دکتر انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد.

ماحوزی تصریح کرد: روز ۲۰ مرداد آیین باشکوه اختتامیه جشنواره ملی مشاعره رضوی در شهر بوشهر برگزار خواهد شد.

۵۸ کشور جهان در جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) شرکت کردند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه نامه های بین المللی تاکنون رشد سه برابری نسبت به سال گذشته داشته است گفت: سال گذشته ۳۵۰ نامه از ۴۳ کشور به جشنواره ارسال شده بود. امسال هزار و ۱۲ نامه از ۵۸ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

احد جاودانی بیان کرد: درجشنواره امسال مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، آستان قدس رضوی و مدارس خارج کشور تعامل  و همراهی شایسته ای با جشنواره داشته اند.

جاودانی با بیان اینکه با بررسی آثار که از سطح بالایی نسبت به سال گذشته برخوردار بود طی هماهنگی با صدا و سیما جهت تولید برنامه ها و فیلم های کوتاه اقدام شد، تصریح کرد: در برخی از مشکلات که قادر به حل آن بوده ایم بعنوان خادم رضوی با مراجعه به نویسندگان نامه بصورت حضوری برخی از آنها برطرف شد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقاء کیفی و کمی آثار مبلغ جوایز را هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته به گونه ای که در برخی از بخش ها رشد ۳ برابری داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه جامعه هدف هر بخش مشخص و فراخوان جشنواره دسته بندی شده به مراکز و نهادها ارسال شد، اذعان کرد: در بخش ملی فراخوان به آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون های فرهنگی هنری مساجد، دانشگاه ها، مسافران نوروزی و راهیان نور، بخش بین المللی به جامعه المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، آستان قدس رضوی، مدارس خارج کشور، بخش ویژه حدیث رضوی به حوزه های علمیه، معتکفین ماه رجب، مساجد، در بخش ویژه نامه های بومی مازندران خانه های هلال روستایی، هیئات مذهبی، خانه های مدیریت بحران روستاها، کانون فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های بسیج ارسال شد.

جاودانی با بیان اینکه با برگزاری حداقل ۱۱ جلسه اتاق فکر که کلیه راهبردی ها و تصمیمات جشنواره در این جلسات مصوب و اجرایی شد، خاطرنشان کرد: با حضور نمایندگان دستگاههای فرهنگی و اساتید ادبیات فارسی  کیفی شدن هرچه بیستر جشنواره مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در خصوص ثبت آثار جشنواره، گفت: کلیه آثار در سامانه الکترونیکی شمس توس ثبت و آثار برگزیده نیز بصورت کتاب با عنوان «نجوای دل» به چاپ می رسد.

جاودانی تصریح کرد: در حاشیه جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) دیپلماسی رضوی، تجلیل از مروجین فرهنگ رضوی در داخل و خارج کشور در دستور کار قرارگرفته است.

وی بیان کرد: دعوت از مهمانان خارجی، مسئولان کشوری، حضور برگزیدگان خارج از کشور، حضورخدام به همراه پرچم مقدس حرم امام رضا(ع) وتجلیل ازمروجان مهربانی و نوعدوستی در جشنواره امسال برنامه ریزی شده است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن