اجتماعیستون اصلی

رفتار بسیجیان باید ضمن ایجاد احساس امنیت منتج به فرهنگسازی شود

کد خبر : 4328

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت : بسیجیان باید در برخورد با متخلفین به گونه ای رفتار کنند که برای پیشگیری از جرائم فرهنگسازی شود همیشه برخورد قهر امیزراه اصلاح مجرم نیست.


به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد قاضی محمد بخشی محبی در نشست با فرماندهان و روسای حوزه مقاومت سپاه ناحیه بلال ضمن تاکید بر رعایت حقوق شهروندان به نقش سازنده بسیج به عنوان یک الگوی فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت : در خصوص جرائم خاص مانند مزاحمت برای اشخاص وخصوصأ بانوان که احتمال تجری مرتکبین آنها می رود بسیجیان باید با قاطعیت و جدیت بیشتری برخورد کنند و ضمن تعامل با نیروی انتظامی در جهت ارتقا امنیت در سطح شهر تلاش کنند و رفتار آنها به گونه ای باشد که حضور ایشان برای شهروندان موجب آرامش واحساس امنیت شود.
وی افزود: در ایست و بازرسی هایی که توسط ضابطین صورت میگیردمیبایست قانون اساسی وحقوق شهروندی در این رابطه نیز مورد نظر قرارگیرد خصوصا با توجه به اصول مختلف قانون اساسی در فصل سوم در خصوص حقوق ملت به ویژه اصل ۲۲ ان ، تفتیش و بازرسی از منازل و وسایل نقلیه و به طور کل اموال و اجناس مردم بدون مجوز قانونی و اینکه اتهامی متوجه آنان باشد نوعی تعرض به حقوق ملت به شمار می رود و از نظر قانون اساسی ممنوع است .
وی ادامه داد: با این شرایط موضوع درچنددسته قابل بررسی است که مهمترین انها در رابطه با جرایم مشهود می باشد که بر اساس ماده ١قانون حمایت قضایی از بسیج اختیاراتی تفویض شده وعلاوه بر ان توقف و بازرسی اتومبیل اشخاص در ایست و بازرسی ها نیازمند مصوبات قانونی دیگری است که از جمله آن میتوان به مصوبات شورای امنیت کشور (شاک) در خصوص نقاط ایست و بازرسی،مصوبات شورای تامین استان یا شهرستان و حکم دادستان بطور خاص اشاره کرد.
سرپرست مجتمع قضایی صدف اشاره کرد: نکته مهم اینکه ضابطین حتما باید آموزش لازم را دیده باشند این امر در سازمان پلیس در قالب پلیس های تخصصی انجام می شود ودر همین رابطه برابر آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی از بسیج ضابطین بسیجی حتما باید آموزش لازم و کافی دیده باشند، از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشند،برای آنها کارت شناسایی معتبر صادر شده باشد تا در مواقع لزوم برای معرفی خود به اشخاص درخواست کننده یا بازرسان مربوط ارائه نمایند.
وی تصریح کرد: با توجه به موارد فوق برای تفتیش و بازرسی اتومبیل نیز باید یکی از شرایط مذکور وجود داشته باشد یا بازرسی به حکم مقام قضایی انجام شود.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد امنیت برای بانوان اظهار کرد: دادستان از اقشار آسیب پذیر جامعه که بانوان از آن جمله هستند تمامی حمایت های لازم را انجام خواهد داشت و ضابطین در قسمت های حاشیه مشهد که شرایط خاصی دارد و جرم خیز است باید تمامی وظایف خود را به عنوان یک ضابط برای ایجاد امنیت انجام دهند.
وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در خصوص مزاحمت برای اطفال و بانوان بیان کرد در خصوص مزاحمت های صوتی ابتدا بهتر است ضابطین طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به اشخاص تذکر دهند و در صورتی که بیم تجری مرتکب می رفت با همراهی و تحت نظر ناظر قضایی که معرفی می شود اقدامات قانونی لازم را انجام دهند اما از آنجایی که پیشگیری اثرات بهتری دارد لازم است از طریق روحانیون مساجد و مربیان مدارس فرهنگ سازی های لازم در خصوص قباحت ایجاد مزاحمت برای اقشار جامعه فرهنگسازی شود.
وی تصریح کرد: هر برخوردی باید در چارچوب قانون باشد واگر مجریان قانون به نحوی با متخلفان برخورد کنند که موجب تجری آنها و بروز خلاف های بزرگتر شود آنها نیز در آن گناه شریک و دخیل هستند .
برخورد فیزیکی ممنوع!
در ادامه این نشست قاضی داوود دره شیری دادیار شعبه ۶۲۱دادسرای ناحیه شش به پرسش یکی از حضار مبنی بر برخورد خشونت امیز یکی از ضابطان با دختر و پسر جوان که در یکی از پارک ها که در حال قدم زدن بودند گفت: قانون گذار در خصوص همه جرائم اعم از مشهود و غیر مشهود تکلیف ضابطان و مقامات قضایی را روشن کرده است.
وی افزود: بر اساس قانون راه رفتن دو نفر در کنار یکدیگر بدون اینکه رفتار مشکوکی داشته باشند هیچ گونه جرمی نیست هرچند عرف ان را قبیح میداند و ضابطین حق ندارند در چنین شرایطی به برخورد فیزیکی بپردازند.
وی تصریح کرد: حتی اگر جرم غیر مشهودی نیز به وقوع پیوست ضابطین نمیتوانند سرخود اقدام کند بلکه بایدبا مجوز کتبی ومهلت مشخص از سوی دادستانی با متخلفان برخورد داشته باشند در ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری این مطلب را به صراحت بیان کرده است.
ناظر قضایی حوزه مقاومت سپاه ناحیه بلال افزود : حتی اگر جرم مشهودی نیز اتفاق افتاد نمیتوان سرخود مرتکب را مجازات کرد چرا که مجازات وی بر اساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات و دادرسی کیفری مشخص شده است و تا پیش از صدور حکم قطعی هیچ شخصی حق مجازات بی ضابطه افراد را ولو در صورت ارتکاب جرم ندارد.
گفتنی است در این نشست قاضی دره شیری به عنوان نخستین ناظر قضایی بر کار ضابطین در مشهد به حوزه مقاومت سپاه ناحیه بلال از سوی معاون دادستان مشهد وسرپرست ناحیه ۶ معرفی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن