ستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

۳۰۰ تخلف ساختمانی در بافت محدوده حرم مطهر رضوی

کد خبر : 4138

نایب رئیس دوم شورای شهر مشهد گفت: ۳۰۰ تخلف ساختمانی در بافت محدوده حرم مطهر رخ داده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، نخستین گام در راه رسیدگی به این تخلفات، ارائه طرح الزام شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان مجری طرح بهسازی و بازسازی منطقه ثامن جهت بازگرداندن مبالغ اخذ شده جرایم ساختمانی قطاع ۳ و ۴ بافت پیرامون حرم مطهر به حساب شهرداری است، مبالغی که این شرکت زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی، بدون ارسال پرونده تخلفات ساختمانی اتفاق افتاده در بافت پیرامون حرم مطهر به کمیسیون ماده ۱۰۰ اخذ نموده و به حساب خود واریز کرده است که رقمش از صد تا هزار میلیارد تخمین زده می‌شود.

حال برای اطلاع از جزئیات این موضوع با نایب رئیس دوم شورای اسلامی شهر مشهد که رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری نیز هست به گفت‌وگو می‌نشینیم.

در یکصد و سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر صحبت‌های مختلفی در مورد طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر و تخلفات صورت گرفته به میان آمد، موضوع از چه قرار است؟

سهیلی: در موضوع بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر تخلفاتی صورت گرفته است که در همین راستا چند طرح از سوی اعضای شورای اسلامی شهر برای بررسی به صحن علنی ارائه شده است.

نخستین طرح که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت بحث بازگردان وجوه جریمه‌های ساختمانی اخذ شده توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به حساب شهرداری بود که در یکصد و سی‌امین جلسه علنی تصویب شد همچنین طرح‌هایی برای بررسی تخلفات صورت گرفته در بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی داریم که یک به یک در حال بررسی است.

چه نهادهایی در نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر نقش دارند، سهم شهرداری در این میان چقدر است؟

سهیلی: زمانی که قرار شد اطراف حرم مطهر بازسازی و بهسازی شود، قراردادی با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منعقد شد که این شرکت وابسته به وزارت راه و شهرسازی است و با این قرارداد مجری طرح بهسازی و نوسازی کل بافت پیرامون حرم مطهر شد.

این شرکت، شرکت‌های زیر مجموعه مانند شرکت مسکن سازان ثامن ایجاد کرد. شرکتی که ۵۵ درصد سهامش مربوط به وزارت مسکن و شهرسازی، ۳۵ درصد متعلق به آستان قدس رضوی و ۱۰ درصد متعلق به شهرداری مشهد است. منتهی در همان قرارداد، قرار شد که مدیر عامل این شرکت، شهردار منطقه ثامن باشد یعنی شهرداری در این موضوع سهم و امتیاز ویژه دارد.

در راستای بهتر انجام شدن کار، انجام بهسازی و نوسازی قطاع یک و دو حرم مطهر به شهرداری مشهد واگذار شده و قطاع سه و چهار هم به وزارت راه و شهرسازی یعنی همین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شد.

در مورد مفاد این قرارداد توضیح دهید. تعهدات طرفین چه بود و آیا تاکنون این تعهدات رعایت شده است یا نه؟

سهیلی: در قرارداد منعقد شده با این شرکت، قرار شد این شرکت معابر اصلی قطاع ۳ و ۴ را طی ۳ سال و فضاهای خدماتی را ظرف ۱۰ سال آماده سازی نماید. البته این قرارداد در سال ۷۹ به امضا رسیده و باید سال ۸۹ به اتمام می‌رسید ولی شورای شهر ۱۰ سال دیگر یعنی تا سال ۹۹ این قرارداد را تمدید کرد. رسیدگی به این قرارداد هم در دستور کار جلسات آینده شورا قرار دارد.

ما متعهد بودیم همه وجوه و درآمدهای حاصل از بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در قطاع سه و چهار را غیر از جرایم ساختمانی به این شرکت بدهیم ولی درآمد حاصل از جرایم ساختمانی مستثنی بوده و باید به حساب درآمدهای عمومی شهرداری واریز می‌شد که این کار صورت نگرفته است.

حرف از جرایم تخلفات ساختمانی به میان آمد، رسیدگی به این موضوع در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی چگونه انجام می‌شد؟

سهیلی: این شرکت در چند سال گذشته حتی یک مورد ارجاع پرونده تخلفات ساختمانی به کمیسیون ماده صد را انجام نداده است و خودش علاوه بر پروانه، تخلفات را محاسبه و جرایم را دریافت می‌کرد و پول را به حساب شرکت واریز می‌کرده است.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران باید بخشی از اعتبارات طرح را از طریق دولت تامین می‌کرد که حداقل برای سه سال اول قرار بود ۱۷ میلیارد تومان از دولت بگیرد که این کار را نکرده است یعنی بجای اینکه بودجه مورد نیاز را از دولت اخذ کند، پول شهرداری را در حساب خود ریخته و هزینه می‌کرد. البته خواسته شده که یک گزارش کامل به شورا داده شود که چرا بودجه مربوط به دولت گرفته نشده است.

اینکه شرکت مجری، پول شهرداری را به حساب خود می‌ریخته یک تخلف است و از اینکه بودجه دولتی را جذب نکرده است تخلف دیگر و مشکل بزرگتر اینکه تخلفات ساختمانی بی‌حساب و کتاب در این محدوده انجام شده است و تخلفات ساختمانی را هم بدون مراجعه به مرجع ذیصلاح، خودش محاسبه و دریافت می‌کرد.

این روند ادامه داشت تا اینکه سازمان بازرسی به این تخلفات اشکال وارد کرده بود لذا از زمان آغاز به کار شهردار کنونی منطقه ثامن، تخلفات ساختمانی به کمیسیون ماده صد ارسال و جریمه آن نیز به حساب شهرداری واریز شده است. البته این تخلفات در هر ۴ قطاع صورت می‌گرفت که جلوی آن گرفته شده است. حرف ما این است که باید تکلیف آن جرایمی که از تخلفات ساختمانی بدون ارسال به کمیسیون ماده صد گرفته شده است مشخص شود و به حساب شهرداری واریز شود.

میزان تخلفات مالی این شرکت در موضوع جرایم ساختمانی چقدر است؟

سهیلی: میزان دقیق جرایم اخذ شده دقیقا مشخص نیست، اگر بخواهیم خلاف ضابطه‌ای که در پروانه داده شده محاسبه نکنیم شاید مبلغ تخلفات به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برسد ولی اگر همه تخلفات ساختمانی صورت گرفته و جریمه‌های اخذ شده را محاسبه کنیم شاید این مبلغ به یک هزار میلیارد تومان نیز برسد.

بحث ما این است که چرا تخلف صورت گرفته و این تخلفات ساختمانی به کمیسیون ماده صد فرستاده نشده است، مرجعی که مرجع رسمی و قانونی کشوری برای این موضوع است. این کار باعث شده تا تخلفات ساختمانی بی‌حساب و کتاب در این محدوده صورت گیرد.

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است که رییس آن، معاون وزیر راه و شهرسازی بوده و هنوز هم تغییر نکرده است. همین ۳۰۰ تخلف ساختمانی که در بافت پیرامون حرم مطهر رخ داده است بیشترش در همین قطاع ۳ و ۴ که مجری آن شرکت مادر تخصصی بوده، صورت گرفته است که همین معاون وزیر در این موضوع مقصر است حالا جالب است که تخلفات خود را بر گردن شهرداری انداخته و ما را مقصر معرفی می‌کنند. بعد از رسیدگی تخلفات در جلسات آینده شورای اسلامی شهر، موضوع به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

حال ما منتظر می‌مانیم تا شاهد بررسی طرح‌های مربوط به تخلفات صورت گرفته در بافت پیرامون حرم مطهر در جلسات علنی شورای اسلامی شهر باشیم و اینکه پول‌ها به حساب شهرداری بازگشته و از کانال درست هزینه شود. تکلیف تخلفات ساختمانی صورت گرفته و مسیر نادرست رسیدگی به این تخلفات مشخص شده و با این موضوع برخورد شود.

قاطعیت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری، نشان‌دهنده عزم مدیریت شهری برای برخورد با تخلفات ریز و درشت می‌باشد. امیدواریم این روند با سرعت ادامه یافته و شهر امام رضا(ع) به ویژه بافت پیرامون حرم امام مهربانی‌ها از تخلفات پاک شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن