اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

نماز مهمترین و کارآمدترین مسئله برای مقابله با تهاجم فرهنگی است

کد خبر : 4151

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی نماز مهمترین و کارآمدترین مسئله است و برای ترویج نماز و اهتمام ورزیدن به آن باید بستر مناسبی در مشهد فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، آیین رونمایی ازپوسترهمایش ملی نماز درفرهنگ رضوی،به همراه هم اندیشی، باحضور۴۲ دستگاه مشارکت کننده درهمایش شامل مسئولین دانشگاهها و حوزه های علمیه، نهادها، ارگان ها و اقشار بسیج با موضوع ” همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی” سوم مرداد در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی برگزار شد.

نماز مهمترین و کارآمدترین مسئله برای مقابله با تهاجم فرهنگی است

محسن بنی‌هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی در این همایش گفت: اگر بخواهیم برنامه‌ای ۵ ساله‌ای تنظیم کنیم باید به خروجی آن توجه شود و این برنامه ها باید دارای اهداف، کمیت، ‌کیفیت مناسب باشد و در این میان باید بستر مناسب اجرای مطلوب یک برنامه را نیز بشناسیم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با تهاجم فرهنگی نماز مهمترین و کارآمدترین مسئله است؛ تصریح کرد: برای ترویج نماز و اهتمام ورزیدن به آن باید بستر مناسبی در مشهد فراهم شود.

بنی هاشمی با بیان اینکه آیا مشهد تنها حرم مطهر رضوی است و یا اینکه مشهد به طور جامع می‌تواند حرم باشد، تصریح کرد: شهر مشهد خود حرم است، مردم برای زیارت به حرم مطهر می‌روند، اما در دیگر نقاط شهر نیز باید مسائل معنوی وجود داشته باشد، بر همین اساس؛ مساجد بهترین نقاط معنوی و پایگاه‌ها هستند و باید برای بستر چنین حرکتی، مساجد درنظر گرفته شوند.

برگزاری همایش نماز در فرهنگ رضوی در محل دانشگاه فرهنگیان رسالت این دانشگاه است

حسن نصیری جامی رئیس پردیس شهید بهشتی در این همایش اظهار کرد: اهمیت مسئله نماز را در صحبت های رهبری که نماز را به عنوان کلید واژه ای مهم مطرح کردند را می توان درک کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش در محل دانشگاه فرهنگیان رسالت این دانشگاه است؛ تصریح کرد: چرا که مخاطبان ما دانشجویانی هستند که به اقصی نقاط کشور سفر خواهند کرد و بنابراین ، صدای فرهنگ رضوی در اینجا نهادینه‌‌تر خواهد شد و به کارنامه درخشان این دانشگاه برگزاری این همایش افزوده خواهدشد.

همایش نماز در فرهنگ رضوی منسجم ترین همایش در کشور

همچنین جعفر شرف‌الدین شیرازی، رییس پژوهشکده تربیت مجازی تربیت اسلامی بنیان در خراسان‌رضوی اظهار کرد: ما با استفاده از ظرفیت های حوزه و دانشگاه و تشکل های مردم نهاد با چهار رویکردآموزشی، پژوهشی، گفتمان سازی و همایشی برای این همایش ورود پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: آنچه ما را خرسند می کند بهره گیری از ظرفیت های استانی با یک رابطه منطقی، علمی، فرهنگی و تربیتی در این همایش است  و می توان گفت در کشور چنین همایش با انسجام و وحدت رویه وجود نداشته است.

رییس پژوهشکده تربیت مجازی تربیت اسلامی بنیان در خراسان‌رضوی با اشاره به مطالبات رهبری در ترویج و توسعه کمی و کیفی فرهنگ نماز در جامعه عنوان کرد: پژوهشکده تربیت مجازی تربیت اسلامی بنیان با سابقه ۵ ساله خود در خراسان‌رضوی به دنبال افزایش ظرفیت ها به ۳۱۳ ظرفیت علمی، تربیتی و فرهنگی است.

نماز قوی ترین عامل برای مبارزه با آسیب های اجتماعی است

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین امرالله سبحانی‌نیا در ادامه بیان کرد: با تهاجم فرهنگی که دامن گیر جامعه ما شده و کانون خانواده را مورد تهدید قرار داده است نماز قوی ترین عامل برای مبارزه با آسیب های اجتماعی است و باید به این پرسش پاسخ داد که تا چه اندازه از معنویت در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی بهره‌ برده‌ایم.

وی با بیان اینکه مسجد اصلی ترین و مهمترین پایگاه در بحث نماز است؛ بیان کرد: باید متولیان امر تعلیم و تربیت مشخص کنند که چه چالش هایی بر سرر اهشان وجود دارد که جوانان جذب نماز نمی شوند.

در ادارات چقدر به نماز اهمیت می دهند

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رجایی، دبیر همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی، با بیان اینکه امام رضا (ع) فرمودند: بالاترین واجبات بعد از شناخت خدا نماز است؛گفت: چه قدر توانستیم در موضوع ترویج فرهنگ نماز تاثیر گذار باشیم؟ در ادارات چقدر نماز می خوانند و به نماز اهمیت می دهند؟

۷۱درصد از مجموع مقالات رسیده از سوی قشر دانشگاهی است

 

همچنین دکتر محمدعلی خلیل‌زاده دبیر کمیته علمی همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی، و نیز رییس دانشگاه امام‌رضا(ع) با بیان اینکه تا به امروز، ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده‌است، تصریح کرد: در این بین، ۱۱۵ نفر برای حضور در این همایش اهتمام کردند که از این تعداد، ۵۳درصد آقایان و ۴۷درصد خانم‌ها بودند.

وی تصریح کرد: توزیع پدیدآورندگان مقالات از اقشار مختلف بود و در این بین، ۷۱درصد از مجموع مقالات رسیده از سوی قشر دانشگاهی است.

خلیل‌زاده از همه نهادهای برگزار کننده این همایش خواستارشد که نماینده‌ای برای کمیته علمی مربوطه اعلام نمایند و بررسی نمایند که در موضوع نماز چه کرده‌اند و چه اقداماتی نیز در حال پیگیری است.

مسئله مهم امروزجامعه ما پررنگ کردن معنویات و تشویق جوانان به سمت معنویات است

همچنین سیدحسین مجتبوی، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌رضوی و دبیر همایش ملی نماز در فرهنگ رضوی نیز در این نشست بیان کرد: مسئله مهم امروزجامعه ما پررنگ کردن معنویات و تشویق جوانان به سمت معنویات است به خصوص در مشهد مقدس به واسطه حضور امام هشتم (ع) نسبت به دیگر شهرها باید پیشتاز باشد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس باید در جهت توسعه فرهنگ رضوی گام‌های بزرگی برداریم و علاوه بر ابعاد معنوی، دینی، فرهنگی به بعد اجتماعی مسئله نماز هم توجه نماییم و به تشویق نسل جوان بپردازیم.

نماز برای نمره و انضباط به جایی نمی رسد

آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در پایان همایش با اشاره به عطف بین اسلام و انسان بیان کرد: هر جا که صحبت ازاسلام باشد منظور انسان است.

وی درادامه با بیان اینکه نماز را قلب انسان می خواند؛ گفت: آیا برای زنده شدن قلب هم برنامه ای در نظرگرفته اید؟ طرح شما برای پیشگیری از مردن دل چیست؟ چه قدمی برای این دل برداشته شده است؟

حائری شیرازی اظهار کرد: اگر این قلب زنده شود نماز را به صورت درست می خواند و این نماز درست نهی از منکر می کند.

وی با انتقاد از شیوه اموزش دانش آموزان برای نماز در مدارس تصریح کرد: شما برای دوست دختر و پسر در مدارس چه کرده اید؟ چرا که پیدایش او موجب ترک نماز می شود.

وی ادامه داد: تا به نماز عزت داده نشود نمی توان آن را احیا کرد؛ نماز در جامعه باید محضر عزت باشد.

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ترویج درست نماز باید از مدرسه و ادارات شروع شود؛ عنوان کرد: معلم مدارس و دبیرها اگر مروج نماز باشند اثر گذار است؛ نماز برای نمره و انضباط به جایی نمی رسد.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن