اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد ۲۰۱۷، فرصت مناسبی برای تحکیم وحدت بین کشورهای اسلامی

کد خبر : 4127
  • استاندار خراسان رضوی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ فرصت مناسبی برای تقویت همبستگی جهان اسلام و تحکیم اخوت و برادری است.به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، نخستین نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با دستور کار توسعه ی همکاری استان های مرزی دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امور اتباع و مباحث مرزی و امنیتی، در مشهد مقدس آغاز شد.
  • علی رضا رشیدیان در این نشست ضمن تقبیح عملیات تروریستی اخیر در کابل، این فاجعه را به دولت و ملت افغانستان تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد: به زودی صلح و امنیت پایدار در این کشور حکفرما شود و شاهد توسعه ی روز افزون در این منطقه باشیم.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی بین دو کشور، اظهار کرد:  این روابط همواره بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل استوار بوده و ما افغانستان را دوست نزدیک خود می‌دانیم.

استاندار خراسان رضوی به تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و اهتمام دولت تدبیر و امید بر توسعه ی روابط در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با کشورهای مسلمان و به ویژه همسایگان اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت در راستای تحکیم و ارتقای روابط بین دو کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نیت خوب سران دو کشورو برنامه های اجرایی آن ها باید توسط کارگزاران با تجربه، به اقدام تبدیل شود و زمانی این اهداف قابل لمس است که مسوولان اجرایی دو کشور برنامه و اقدام مناسبی در راستای آن داشته باشند.

رشیدیان به تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: باید با تلاش و همکاری، مصوبات این کمیسیون اجرایی شود تا شاهد گسترش سطح مناسبات باشیم.

استاندار خراسان رضوی  با اشاره به مزیت‌های منحصر به فرد استان، تصریح کرد: خراسان رضوی به لحاظ جمعیت و وسعت جزو استان‌های مهم و پهناور کشور به شمار می‌رود و با اقتصادی قوی دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی است.

وی ادامه داد: وجود معادن سرشارو غنی سنگ آهن و ۴۶ ماده ی معدنی دیگر، فعالیت شش واحد فولادی و ۳۳ واحد دردست اقدام، وجود شش هزار واحد صنعتی، تولید محصولات باغی و زراعی استراتژیک مانند زعفران و پسته از جمله مزیت های خراسان رضوی به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی از وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان عظیم‌ترین ظرفیت فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: مشهد مقدس کانون توجه مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت است و این فرصت مهم باعث شده که ما سالانه پذیرای حدود ۲۵ میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و جهان باشیم که دو میلیون نفر آن‌ها را زائران خارجی تشکیل می دهند.

رشیدیان قرار گرفتن ایران در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت،  دسترسی آسان به کشورهای حوزه ی خلیج فارس، وجود دو منطقه ی ویژه اقتصادی در جوار مرز را از جمله زمینه های توسعه و جذب سرمایه گذاری در ایران دانست.

استاندار خراسان رضوی به توافق ترانزیتی  بین ایران و افغانستان و هند اشاره کرد و گفت: از طریق بندر چابهار دسترسی به آب های آزاد به راحتی فراهم می شود .

رشیدیان با تاکید بر افزایش همکاری های علمی و آموزشی، افزود: وجود نیروهای متخصص و توانمند، فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تعداد قابل دانشجو، از جمله مزیت‌های استان است که باید از آن بهره برد.

وی  افزود: در همین راستا یک شعبه از دانشگاه آزاد در منطقه ی ویژه ی دو غارون راه اندازی شده و به منظور تقویت توریست درمانی بیمارستان مجهزی نیز احداث خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی به انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تردد تعداد قابل توجهی زائر و مسافر در مشهد مقدس سالانه ۱۵ تن انواع سنگ های قیمتی مصرف می شود.

رشیدیان با اعلام این خبر که واردات از کشور افغانستان ۱۸۲ درصد رشد داشته است؛ اظهار کرد: وجود سنگ های قیمتی زمینه ای  برای گسترش تعاملات اقتصادی است.

استاندار خراسان رضوی یکی از چالش های موجود در افغانستان را موضوع امنیت و تحرکات گروهک های تروریستی و داعش دانست و افزود: باید با تقویت همکاری های امنیتی به این مهم توجه ویژه شود.

وی  با تاکید بر توسعه همه جانبه روابط تجاری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با کشورافغانستان، از آمادگی استان برای استقبال و حضور گردشگران و سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف، خبر داد.

رشیدیان خواستار تبادل هیات های تجاری،  برپایی نمایشگاه های تخصصی، فعال شدن اتاق های بازرگانی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو طرف در راستای توسعه ی مناسبات اقتصادی دو کشور شد.

استاندار خراسان رضوی به انتخاب مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: این انتخاب فرصت مناسبی برای تقویت همبستگی جهان اسلام و تحکیم اخوت و برادری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن