اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

نقش ویژه عکس در رویداد مشهد ۲۰۱۷

کد خبر : 4005

رییس انجمن عکاسان خراسان رضوی گفت: عکس به عنوان شناسنامه سیار می‌تواند در رویداد مشهد ۲۰۱۷ نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مرتضی لطفی عصر امروز در نشست تخصصی تاریخ عکاسی در شهر مشهد که با حضور جمعی از عکاسان مطرح شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از مدیریت روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد برای برگزاری چنین نشست صمیمانه‌ای تشکر و قدردانی می‌کنم.
وی در ارتباط با تاریخ عکس در شهر مشهد بیان کرد: پیدایش شهر مشهد به قرن سوم هجری و بعد از شهادت امام رضا (ع) برمی‌گردد و اولین عکس‌ها از این شهر نیز مربوط به بارگاه امام هشتم (ع) است.
لطفی افزود: یکی از اولین عکس‌های موجود شهر مشهد، مربوط به سال ۱۸۵۹ میلادی است که توسط خانی کف جغرافیدان روسی در مشهد گرفته شده و عکس‌های مستندی نیز به سال‌های ۱۸۵۸ تا ۱۸۵۹ توسط آنتونیو ایتالیایی در دو آلبوم تهیه شده که در موزه‌های شهرهای پاریس و تهران نگهداری می‌شوند.
وی تصریح کرد: اولین عکسی که توسط یک ایرانی ساکن مشهد گرفته شده در سال ۱۹۰۵ و مربوط میرزا فرج‌الله است که عکسی در مسجد گوهرشاد و مربوط به مراسم افتتاح یک قنات است.
رییس انجمن عکاسان خراسان رضوی گفت: اما عکاسی به نام حسین پیما که آثار کمی از وی باقی‌ مانده به صورت هنرمندانه‌ای عکس‌های هنری از مشاغل و افراد آن دوران گرفته است.
لطفی ادامه داد: در ادامه تاریخ عکاسی زائران علاقه زیادی به عکس با حرم مطهر داشتند که عکاسان در پشت‌بام‌ها اقدام به این کار می‌کردند که با توسعه ساختمان‌ها و مشکلات نور و بارندگی این موضوع کمرنگ شد و عکاسان با پیشرفت سیستم‌های نور نقاشی‌هایی از حرم و بارگاه امام رضا (ع) را در عکاسی خود قرار می‌دادند و عکاسی حرم بارگاهی در آن دوران شکل گرفت که متأسفانه این نوع عکاسی در حال نابودی است.
وی عنوان کرد: در طول تاریخ عکاسی در ایران عکس یک پدیده غربی به شمار می‌رفت اما با گرفتن عکس‌های حرم بارگاهی، عکس تبدیل به یک جسم مقدس شد که خاطرات زیارت را برای افراد زنده می‌کرد و به نظر من باید این‌گونه عکس‌ها به عنوان هویت عکاسی کشور ثبت یونسکو شود.
لطفی با اشاره به مشهد ۲۰۱۷ نیز اظهار کرد: مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام است که عکس به عنوان شناسنامه سیار می‌تواند در این رویداد نقش مهمی را ایفا کند.
رییس انجمن عکاسان خراسان رضوی در پایان ضمن تقدیر از مدیریت شهری مشهد برای تأسیس موزه عکس مشهد تصریح کرد: یکی از آرزوهای ۳۰ ساله بنده تأسیس چنین موزه‌ای در شهر مشهد بوده و البته باید در این موزه کارهای پژوهشی نیز در ارتباط با عکس‌ها صورت گیرد و برای بسیاری از عکس‌های داخلی و خارجی مربوط به شهر مشهد شناسنامه تهیه شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن