اقتصادیستون اصلی

نزدیک به ۸۰ درصد پروژه‌های مشارکتی شهرداری مشهد تاییدیه نظام مهندسی دارند

کد خبر : 4008

سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: حدود ۷۰ الی۸۰ درصد پروژه‌های مشارکتی شهرداری مشهد تاییدیه نظام مهندسی دارند و ممهور به مهر نظام مهندسی هستند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمد هادی محمدی‌ مقدم اظهار کرد: حدود ۷۰ الی۸۰ درصد پروژه‌های مشارکتی شهرداری مشهد تاییدیه نظام مهندسی دارند و ممهور به مهر نظام مهندسی هستند.
وی با اشاره به اینکه داشتن تاییدیه نظام مهندسی یکی از الزامات و بندهای قرارداد ذکر شده در پروژه‌های مشارکتی شهرداری است، تصریح کرد: ادعای بیان شده در این مورد که پروژه‌های مشارکتی شهرداری مشهد تاییدیه نظام مهندسی ندارند، کذب است.
پروژه سلمان مراحل اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر را نگذرانده است
سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: پروژه سلمان مربوط به سال ۸۲ بوده و سیر روند اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر را نگذرانده است و قراردادی بین شهردار وقت و اتوبوسرانی با یک شرکت خصوصی بوده است.
محمدی‌مقدم عنوان کرد: در آن قرارداد اخذ تاییدیه سازمان نظام مهندسی بر عهده سرمایه‌گذار و نظارت عالیه بر عهده شهرداری بوده است و هنوز این پروژه نتوانسته است پایانکار از شهرداری اخذ کند.
بلوغ قراردادهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری از سال ۸۸ به بعد
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ پروژه‌های مشارکتی در قالب مصوبات شورا قرار گرفت، ادامه داد: قرارداد پروژه سلمان فقط شامل پنج صفحه بود اما بعد از آن با تکمیل این روند، قراردادها بلوغ پیدا کرده و در حال حاضر قرارداد پروژه‌های مشارکتی شهرداری دارای ۷۰ ماده و حدود ۳۰ تا ۴۰ صفحه حجم دارد.
سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد بیان کرد: از سال ۸۸ به بعد قراردادهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی به صورت تیپ درآمد و سرمایه‌گذار ملزم شده است ایمنی لازم در حین و بعد از تحویل پروژه را رعایت نماید.
صفر تا صد ساخت و اخذ مجوزهای پروژه‌های مشارکتی به عهده سرمایه‌گذار است
محمدی‌مقدم تصریح کرد: شهرداری برای اینکه از تصدی‌گری خارج شود به هیچ عنوان وارد ساخت و ساز و اجرا نشده است و صفر تا صد ساخت پروژه‌های مشارکتی را به سرمایه‌گذاران واجد شرایط واگذار کرده است اما با این وجود، در قرارداد همه مسئولیت‌های نظارت کارگاهی، تاییدیه نظام مهندسی، ایمنی پروژه و… به عهده سرمایه‌گذار گذاشته شده است تا پس از رعایت این موارد برای پروژه پروانه صادر گردد.
وی گفت: در برهه‌ای از زمان برای اینکه باید قبل از صدور پروانه ساختمان، مصوبه کمیسیون ماده ۵ برای پروژه‌ها‌ گرفته می‌شد و این کار زمانبر بود به دستور شهردار وقت برای پروژه‌ها پروانه صادر شد و سپس مراحل اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ طی گردید.
پرداخت ۵۰ هزار تومان برای اخذ تاییدیه هر مترمربع ساخت و ساز به نظام مهندسی
سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: کلیه پروژه‌های ما باید تاییدیه نظام مهندسی را بگیرد که این موضوع هزینه‌های سنگینی را نیز به پروژه‌ها تحمیل می‌کند. چون پروژه‌های مشارکتی شهرداری زیربنای بالایی دارند در یک پروژه ۱۰۰ هزار مترمربعی با پرداخت ۵۰ هزار تومان برای هر متر مربع به نظام مهندسی، هزینه ۵ میلیارد تومانی برای تاییدیه به این سازمان پرداخت می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اکثر پروژه‌های مشارکتی شهرداری تاییدیه نظام مهندسی را دارد، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار به هرکدام از مواد قرارداد مانند گرفتن مجری ذیصلاح، اخذ تاییدیه نظام مهندسی و… عمل نکند قرارداد اجرایی نیست و به سرمایه‌گذار اخطار داده می‌شود.
لزوم اخذ مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از پروژه‌ها
وی در ادامه گفت: شهرداری خود اخذ مجوز نمی‌کند بلکه نظارت بر صحت اجرای قرارداد را بر عهده دارد و بر اساس قرارداد، سرمایه‌گذار مکلف به اخذ مجوزهای قانونی لازم برای اجرای پروژه می‌باشد که یکی از این موارد، اخذ تاییدیه آتش‌نشانی است.
سرپرست مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: در سطح شهر پروژه‌های بسیاری وجود دارد که به دلیل بدهی به شهرداری و یا عدم رعایت اصول و تخلفات ساختمانی، هنوز پایانکار از شهرداری نگرفته‌اند که در این میان پروژه‌های بزرگ مشکلات و تبعاتش بسیار بیشتر از پروژه‌های کوچک است.
وی ادامه داد: برای اینکه اجازه بهره‌برداری به پروژه‌ها داده شود در صورت نداشتن پایانکار، حداقل باید مجوزهای مربوطه از سوی آتش‌نشانی و نظام مهندسی اخذ شده باشد و سرمایه‌گذار در حال طی کردن مراحل اخذ پایانکار باشد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن