اسلاید شوستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

طرحی ۳ بخشی برای اصلاح بافت پیرامون حرم به تولیت ارائه شده است

کد خبر : 3997
 نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در طول سال های گذشته معیارهای اقتصادی بر اقتضائات فرهنگی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی غلبه کرده است، و باید بپذیریم در سایه این اقدامات اکنون از این بافت سلب هویت شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده بحرینی که پنج شنبه شب در نشست «مشهد اقتصاد زیارت یا اقتصاد تجارت» در پژوهشکده ثامن سخن می گفت با بیان این که از نظر من در موضوع نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی انحراف جدی رخ داده و برای این منظور لازم است تا اقدامی عاجل صورت گیرد، اظهارکرد :پیش از این و در دوره حیات تولیت سابق آستان قدس رضوی با واسطه، طرحی را برای اصلاح این موضوع به ایشان رساندم اما پیگیری نشد از این رو پس از حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این مسئولیت همان طرح را در سه بخش دوباره ارائه دادم که ایشان پس از بررسی گفتند موضوع در دستور کار قرار گرفته است .
وی با اشاره به این که متاسفانه مسئولان استانی و شهری نیز در مشهد باور نکرده اند که این شهر یک تافته جدا بافته است افزود:باید بپذیریم این تافته جدابافته ماموریت تحول‌آفرینی دارد و ما باید سعی کنیم در همین راستا به دنبال پایدار کردن این اثربخشی باشیم.
ماموریت اصلی مشهد تحول آفرینی است
حجت الاسلام حسین زاده بحرینی  ادامه داد :مکرر  از مسئولان استانی می شنویم که ماندگاری زائر در مشهد کاهش یافته است، البته ادعای درستی است اما وقتی می پرسیم چرا باید ماندگاری زائر را در مشهد افزایش دهیم پاسخ می دهند که افزایش ماندگاری زائر در مشهد عواید بیشتری را نصیب شهر و استان می کند درحالی که کسب درآمد بیشتر از ماندگاری زائر، غلط‌ترین نگاه به اقتصاد زیارت است.

وی با تاکید بر این مسئله که در نگاه دقیق به اقتصاد زیارت و ضرورت فراهم کردن شرایط تحول آفرینی ،نظام اسلامی موظف است در این زمینه هزینه کند گفت :این درحالی است که ما می بینیم   برخی نمایندگان با بیان این که وضع مالی و اقتصادی مشهد خوب است به دنبال حذف ماده ۱۲ قانون برنامه توسعه و بودجه زیارت بودند این نگاه کاملا تنگ‌نظرانه است و نشان می دهد که هنوز ماموریت شهرهای مذهبی مثل  قم و مشهد و شیراز در تحول آفرینی به درستی درک نشده است .
نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد :همین نگاه تنگ نظرانه است که منجر می شود معیارهای اقتصادی بر اقتضائات فرهنگی غلبه کند و آن وقت با اعمال قانون، روابط و علقه‌های فرهنگی در منطقه ثامن با این تصور که اگر ساکنان ثابت در این منطقه حضور نداشته باشند بهتر می توان نوسازی را مدیریت کرد ،قطع می شود.
نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان این که در اصل قرار بود تا آستان قدس رضوی ،دولت و شهرداری در قالب یک سیاست گذاری مشترک بافت پیرامون حرم را نوسازی کنند گفت :اما آن چه امروز شاهد آن هستیم این است که عملا دولت و آستان قدس از این فضای مدیریتی خارج شدند و کار دست شهرداری افتاده است و متاسفانه برای همین است که برخی تغییرات در طرح اصلی که شکلی ژله ای پیدا کرده است در حد تصمیم گیری شهرداری ثامن تنزل یافته است.

وی با تاکید بر این که به هیچ وجه با حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری دربافت پیرامون حرم رضوی مخالف نیستم تصریح کرد :ما مسئول هزار سال آینده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی هستیم از این رو باید در قالب تشکیل یک شورای سیاست گذاری تمام روند اصلاح و توسعه بافت رابا نگاهی بلند مدت رصد و دوباره برنامه ریزی کنیم این خواسته مهم نیز محقق نمی شود مگر این که در اولین گام اجرای طرح موجود را متوقف کنیم .
بحرینی خاطرنشان کرد: اگر زمین‌های اطراف حرم به سرمایه‌گذاران فروخته و تبدیل به ملک شخصی آنان شود و به هتل و مجتمع تجاری تبدیل ‌شود،مثل آن چه هم اکنون اتفاق افتاده است  با افزایش ارزش افزوده ای زمین ها، خرید مجدد املاک‌ برای تغییرات احتمالی در سال های آینده دیگر امکان‌پذیر نیست.برای همین با تولیت آستان قدس نیز این موضوع را مطرح و به آستان قدس پیشنهاد کردم که زمین‌هایشان را در اطراف حرم تجمیع کنند، مثلا خانه‌های مردم در اطراف حرم را با زمین‌های خود در هاشمیه و… معاوضه کندتا بتوانند بر اساس تصمیمات شورای سیاست گذاری ، بافت پیرامونی حرم  و ساخت و سازهای آن را مدیریت کنند.
وی ادامه داد :البته با این اقدام سرمایه گذار خصوصی از بافت پیرامون حذف نمی شود و همان هتل یا مجتمع اقامتی که حالا مالکیت آن در اختیار آستان قدس است برای بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می شود .امااین امکان فراهم می شود تا ۵۰سال آینده هم بتوان با کمترین هزینه تمام شده ، بافت را براساس سیاست های تازه و ضرورت های جدید تغییر و توسعه داد.
بخش اعظمی از ساخت وسازها اطراف حرم در اختیار بخش خصولتی است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست با بیان این که بخش اعظمی از ساخت وسازها و هتل های اطراف حرم مطهر رضوی در اختیار بخش خصولتی(دولتی و شبه دولتی ) است گفت :اگرچه این موضوع یک اشکال به حساب می آید اما اگر قرار باشد برای اصلاح وضعیت موجود اقدامی صورت گیرد  یک امتیاز به حساب می آید و حاکمیت می تواند با اعمال نظر به اصلاح وضعیت نامتناسب بافت پیرامونی حرم رضوی سرعت بخشد .
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم همچنین با اشاره به این که وضعیت مشهد به گونه‌ای شده است که دیگرتناسبی با یک شهر مذهبی ندارد، تصریح کرد: ضرورت دارد تا شورایی راهبردی با نگاه ملی و متشکل از چهره های استانی ،ملی و حتی متخصصانی از جهان اسلام تشکیل شود تا وضعیت مشهد دوباره مورد بازنگری قرارگیرد چراکه اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما شاهد چند برابر شدن این بافت بدون تناسب خواهیم بود.
وی با تاکید بر این که باید نگاه بلند مدت به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی داشته باشیم تصریح کرد: البته لازم است ساختار این شورا به گونه ای باشد که با آمدن و رفتن دولت ها ،تغییر در شورای شهر و شهرداری ها خلل و تغییری در سیاست های تدوین شده ایجاد نشود.

وی با بیان این که تخریب و توسعه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از سال های پیش از انقلاب و در روندی نادرست آغاز شد ، افزود :با این همه از سال ۱۳۷۲ تحولاتی در اطراف حرم رخ داده است  که طی آن مردم متدینی که در اطراف حرم سکونت داشتند در اجبار و اضطرار قرار گرفتند و با نارضایتی خانه‌های خود را فروختند، در نتیجه بافت سنتی اطراف حرم به هم خورد و افراد را کوچ دادند.
درروند فعلی ساختارهایی ایجادکردیم که حرم و زیارت به حاشیه می رود
وی با بیان این مطلب تصریح کرد: اگر بخواهیم راهکاری عملی برای اصلاح روند فعلی ارائه دهیم باید بگویم این روند تنهادر دو گام اصلاح می شود؛ اول توقف اجرای طرح موجود و دوم طراحی تازه و متناسب با ساختارهای تاریخ فرهنگی و هویتی بافت پیرامون و سرعت بخشیدن به اجرای آن.
مصباحی مقدم با تاکید بر این که درروند فعلی ساختارهایی ایجاد می کنیم که حرم و زیارت رابه حاشیه می برد اضافه کرد :هیچ اشکالی ندارد اگر در بازنگری طرح لازم باشد تعداد زیاد طبقات در هتل ها ی ساخته شده را نیز تعدیل کنیم .
گفتنی است در این نشست خواجه نائینی دبیر جلسه بااشاره به حضور بخش های شبه دولتی و بانک ها در ساخت و سازهای اطراف حرم گفت :از ۶۵ پروژه سرمایه گذاری در بافت پیرامون حرم رضوی که برخی نیز به اتمام رسیده است ۲۲پروژه به بخش دولتی و شبه دولتی ،۱۸پروژه به بانک ها ،۱۶ پروژه به سرمایه گذار داخلی بخش خصوصی و ۹پروژه  به سرمایه گذار خارجی  اختصاص  دارد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن