اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

نرخ پایین تبدیل دانش به محصول در مشهد

کد خبر : 3958
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: علی‌رغم نرخ بالای تولید دانش در مشهد نرخ تبدیل آن به محصول، تجاری سازی و خلق ثروت بسیار کم است،
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن ‌علم‌الهدایی امروز ۳۰ تیر ماه در دیدار اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با استاندار خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به سخنی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه  انسان عالم و دانشمند کسی است که جایگاه خود را به درستی بشناسد، اظهار کرد: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ترویج مدیریت دانش در حوزه‌های علم، فناوری و فرهنگ نقش راهبردی دارد.
وی بر لزوم تقویت نظام مدیریت و دانش محور در مجلس و دولت تاکید کرد و ادامه داد: این مهم در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است به چشم می‌خورد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه علی‌رغم نرخ بالای تولید دانش در مشهد نرخ تبدیل آن به محصول، تجاری سازی و خلق ثروت بسیار کم است، افزود: متاسفانه نرخ تبدیل مطالعات و دانش به فناوری و محصول در این شهر بسیار پایین بوده و لازم است تا در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به این مهم پرداخته شود.
علم‌الهدایی با تاکید بر نقش شرکت‌های دانش بنیان در رشد اقتصاد کشور تصریح کرد:  اگر شرکت‌های دانش بنیان به درستی تقویت شوند احتیاج اقتصادی کشور به نفت از بین خواهد رفت. متاسفانه بودجه‌ای که به این مهم اختصاص داده شده کمتر از  ۱۴۰ میلیارد تومان در سال است. ۳۲ پارک علم و فناوری به علاوه ۱۸۰ مرکز رشد با این اعتبار قادر به انجام کاری نیستند. سهم اعتبارات فناوری و توسعه در خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های بالای این استان بسیار اندک است.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری خراسان رضوی به عنوان دومین پارک کشور در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد، بیان کرد: خراسان رضوی از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان با ۱۳۰ شرکت بعد از تهران و اصفهان و طبق معیارهای وزارت علوم در رده سوم قرار دارد،  امید است در برنامه ششم این رقم افزایش یابد اما با امکانات فعلی این مساله امکان‌پذیر نیست.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی عنوان کرد: علی‌رغم گستردگی پارک و مراکز رشد این استان به لحاظ دریافت اعتبارات در کشور در جایگاه پنجم قرار داریم. در خصوص دستاوردهای پارک علم و فناوری خراسان رضوی  می‌توان به موفقیت در ساخت فاکتور هشت اشاره کرد که ایران را در جایگاه چهارمین کشوری که به این علم دست یافته قرار می‌دهد.
علم‌الهدایی خواستار ایجاد شهرک فناوری در استان شد و بیان کرد: با توجه به نوپا بودن بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان  و مشکلات ضمانتی که با بانک‌ها و صندوق‌های مالی دارند باید توجه بیشتری به این شرکت‌ها شود. لازم است ابتدا زیرساخت‌های ضروری فراهم شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند شکل بگیرند.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن