اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای افزایش تعاملات با کشورهای اسلامی است

کد خبر : 3912

استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد ۲۰۱۷ را یک فرصت مغتنم برای افزایش تعاملات با کشورهای اسلامی در قالب دیپلماسی عمومی معرفی کرد و خواستار همکاری مجلس شورای اسلامی برای برگزاری پرشور این مناسبت و فراهم ساختن شرایط برای برگزاری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی شد.

به گزارش صبح مشهد، علی رضا رشیدیان در جلسه ای با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به تبیین اقدامات صورت گرفته در راه اندازی شبکه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری استان برای احصا و رفع مشکلات موجود باهدف انسجام بخشی، هماهنگی و توسعه متوازن پرداخت.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت های علمی فرهیختگان و دانشگاهیان شناسایی معضلات و آسیب های موجود و ارائه راهکارهای عالمانه برای رفع آنها محقق می شود.

استاندار خراسان رضوی طرح شبکه دانشگاهی را دارای قابلیت اجرایی شدن در سطح کشور دانست و تصریح کرد: از طریق ایجاد همبستگی بین جریان نخبگانی و اجرایی می توان زمینه را برای کاهش هزینه ها، رفع مشکلات و حرکت روزافزون در مسیر توسعه فراهم کرد.

رشیدیان به برخی از اقدامات صورت گرفته در خراسان رضوی با همکاری شبکه دانشگاهی اشاره و بیان کرد: تدوین اسناد آمایش سرزمینی، توسعه و اشتغال، احصا ظرفیت های بالقوه حوزه های خدمات، کشاورزی، دامداری و صنعت، توانمندی های استان در حوزه سرمایه گذاری در هر بخش با مشارکت فعال اعضای شبکه و حضور مستمر آنان در کارگروه اقتصاد مقاومتی و کمیته های مربوطه، از جمله آنها است.

وی ادامه داد: راه اندازی کلینیک های تخصصی واحدهای صنعتی مشکل دار استان به منظور شناسایی مسائل و ارائه راه حل های تخصصی مجزا برای هر کدام با حضور نمایندگانی از بخش های خصوصی، دولتی، بانک ها و دانشگاهی، انجام مطالعات توسعه کمی و کیفی زیارت استان و تلاش برای عملیاتی شدن اهداف کریدور علم و فناوری رضوی از دیگر موارد دردستورکار این بخش می باشد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: حضور سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر و مسافر در مشهد مقدس از جمله قابلیت هایی است که با انجام مطالعات تخصصی و برنامه ریزی های عالمانه می تواند به راه موثری برای جذب سرمایه در استان تبدیل شود.

رشیدیان از راه اندازی واحدهای بین الملل دانشگاه و بیمارستان در مرز دوغارون برای ارائه خدمات آموزشی و درمانی به کشورهای مرزی با همکاری دانشگاه های استان خبر داد.

وی تشکیل کارگروه استانداران منطقه پنج کشور را یکی از فعالیت های صورت گرفته در دولت برای شناسایی و رفع مشکلات نواحی شرقی دانست که می توان با جلب مشارکت دانشگاهیان به پربارتر شدن مصوبات آن کمک کرد.

استاندار خراسان رضوی مشهد ۲۰۱۷ را یک فرصت مغتنم برای افزایش تعاملات با کشورهای اسلامی در قالب دیپلماسی عمومی معرفی کرد و خواستار همکاری مجلس شورای اسلامی برای برگزاری پرشور این مناسبت و فراهم ساختن شرایط برای برگزاری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی شد.

توسعه تعاملات بین بخشی خصوصی و دانشگاهی برای ایجاد فرصت های جدید اشتغال، اجرایی شدن نقشه پیشرفت علمی استان و اجرای برنامه هایی در هفته پژوهش در این راستا، تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ وقف در زمینه پژوهش و ایجاد امکانات رفاهی برای دانشجویان و استفاده از ظرفیت هزار و ۱۵۳ نخبه استان و شرکت های دانش بنیان برای حرکت روبه جلو در مسیر توسعه همچون زمان تحریم ها در پیشرفت های علمی از دیگر موارد مطروحه توسط استاندار در این جلسه بود.

محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه ضمن مطلوب ارزیابی کردن اقدامات صورت گرفته در شبکه دانشگاهی خراسان رضوی، گفت: در قالب این مجموعه همبستگی بین جریان نخبگی با مدیریت اجرایی برای شناسایی و رفع مشکلات ایجاد شده است.

وی افزود: اجرایی شدن این مدل در سطح کشور دارای نتایج مطلوبی در کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و استفاده حداکثری از امکانات برای رفع معضلات در پی خواهد داشت.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی به رویکردهای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری پرداخت و اظهار داشت: توجه به اسناد بالادستی در بحث قانونگذاری، توجه به آموزش های مهارتی و پیگیری این مهم در تدوین برنامه ششم توسعه، اجرایی کردن نگاه آمایشی در آموزش عالی برای توجه به توانمندی های منطقه ای و کیفی سازی رشته ها و پژوهش های دانشگاهی بر اساس نیازهای موجود از جمله مهمترین این رویکردها است.

وی با اشاره به تصویب قوانینی در مجلس برای رفع موانع تولید و حمایت از اقتصاد دانش بنیان، افزود: رفع مشکلات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری دنبال می شود.

محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در ادامه ظرفیت های خراسان رضوی در حوزه دانشگاهی و وجود مراکز علمی را بی بدیل دانست.

وی تحقق توسعه متوازن را یکی از اهداف اصلی دولت دانست و افزود: طرح آمایش آموزش عالی برای دستیابی این مهم درسطح کشور اثرگذار است.
وی بر لزوم هم افزایی مراکز آموزش عالی و شرکت های دانش بنیان برای تجهیز مراکز آزمایشگاهی تاکید کرد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن