اسلاید شوستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

تجدیدنظر طرح اطراف حرم در انتظار تصمیم شورای عالی شهر سازی

کد خبر : 3865
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه تجدیدنظر در طرح محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در چارچوب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تهیه شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، محمدسعید ایزدی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین طرح ها و برنامه های بهسازی و نوسازی شهری کشور با رویکرد حفاظت از بافت‌ تاریخی، ارتقای کیفیت ساخت و ساز، افزایش نقش ساکنان و هم پیوندی با شهر تجدیدنظر می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که عموم مردم، جامعه حرفه ای و جامعه دانشگاهی منتظر اتخاذ تصمیمی عاجل برای بافت تاریخی اطراف حرم امام رضا (ع) هستند بیان کرد: بر پایه سه اصل مشتمل بر حفاظت از میراث ملموس و میراث معنوی این محدوده، افزایش نقش ساکنان و مشارکت با آنها و هم پیوندی این مجموعه با کل شهر، برنامه تجدید نظر در طرح این محدوده در دستور کار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قرار گرفته است.

وی افزود: این برنامه یکی از پر چالش ترین طرح های نوسازی شهری در ایران است. با توجه به اهمیت شهر مقدس مشهد، شان و جایگاه مجموعه حرم مطهر رضوی و ضرورت ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده برای ساکنان، مجاوران و زائران، برنامه تجدید نظر با رویکرد بازآفرینی شهری تهیه می شود و مراحل بررسی و طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی را طی می کند.

ایزدی افزود: جلسات متعددی بین شرکت عمران و بهسازی شهری با مقامات استانی برگزار شده و طرح به شورای عالی ارسال شده است که اگر تصویب شود می تواند به عنوان یک الگو در تجدیدنظر اساسی در رویه های ما در بافت های تاریخی ملاک عمل قرار گیرد.

پیش از این مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره از۵ استراتژی جدید در طرح تفصیلی اطراف حرم خبر داد و گفت: کاهش بارگذاری در اطراف بافت پیرامون حرم، افزایش مشارکت مردمی در ساخت و سازهای اطراف حرم، جلوگیری از تخریب های گسترده و حفظ آثار تاریخی، از جمله مهم ترین اهداف این بازنگری است.

بزرگمهر با بیان این که ضرورت اعمال این تغییرات مدتی قبل در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید، اظهار کرد: ممکن است در اجرای طرح فعلی حقوقی برای برخی شهروندان ایجاد شده باشد که این حقوق در بازنگری نیز مد نظر قرار خواهد گرفت مگر اینکه اجرای این حقوق برای اصول طرح بازنگری شده ایجاد خسارت کند که در این صورت تعهدات یاد شده ، بازنگری خواهد شد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن