اجتماعیستون اصلی

اخطار به ۴۶ برج برای حل مشکلات ایمنی

کد خبر : 3827

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: در حال حاضر ۴۶ ساختمان بلندمرتبه و برج در حال ساخت در مشهد به علت مشکلات ایمنی به دادگستری معرفی شده‌اند و در صورت عدم رعایت ضوابط و مراجعه به آتش‌نشانی این پروژه‌ها پلمپ می‌شوند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، آتشپاد دوم حسن جعفری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: در حریق برج سلمان متاسفانه امکان استفاده از بالگرد وجود نداشت چرا که بالگرد مخصوص اطفا حریق در کشور وجود ندارد و بالگردهای هلال‌احمر و یا نیروی انتظامی نفربر هستند و می‌توانند در مواردی همچون نجات افراد از پشت‌بام و انتقال تجهیزات مفید باشند.

وی تصریح کرد: از طرفی بالگردهایی که در کشور ما وجود دارند برای آتش‌سوزی جنگل‌ها کارایی دارند زیرا از فاصله زیاد آب با سرعت رو ساختمان ریخته شود که اثرات مخرب زیادی دارد اما بالگردهای مختص آتش‌نشانی که در جهان استفاده می‌شود قطعاً می‌تواند برای این‌گونه آتش‌سوزی‌ها مفید باشد.
وی بیان کرد: متأسفانه در برج سلمان سیستم اطفا حریق عمل نکرد و سیستم آب دستی نیز فشار بسیار پایینی داشت از طرفی آژیر برای خروج مردم نیز زده نشد و بسیاری از شهروندان حاضر در برج بر این باور بودند که این حریق یک مانور آتش‌نشانی است اما با همکاری کارکنان برج و آتش‌نشانان مردم با سرعت از برج خارج شدند که خوشبختانه هیچ تلفات جانی در این حادثه نداشتیم.
تحمل دمای ۶۰۰ درجه‌ای در برج سلمان
وی ادامه داد: متأسفانه برج فاقد آسانسور آتش‌نشان بود وهمکاران ما ۱۵۰ تا ۲۰۰ پله را به همراه تجهیزات طی می‌کردند و مشکل دیگر ما درب‌های ضد سرقت واحدهای اداری بود که کار را برای آتش‌نشانان در دمای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ درجه بسیار دشوار کرده بود و گروه‌های ۳ تا ۵ نفر در زمانی محدود برای باز کردن درب‌ها اعزام می‌شدند و با سرعت بر می‌گشتند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: خوشبختانه با همکاری شهروندان خودروها نیز با سرعت از پارکینگ تخلیه شدند و صدای انفجار نیز مربوط به ترکیدن کپسول‌های آتش‌نشانی چینی در برج بوده است.
پیش‌بینی تلفات ۵۰ تا ۲۰۰ نفر در برج سلمان
جعفری افزود: در زمان اطفاء حریق علاوه بر اینکه همکاران ما خارج از برج در انجام وظیفه بودند حدود ۸۰ نفر از آتش‌نشانان نیز در داخل ساختمان در حال اطفاء حریق بودند و با حجم بالای آتش همکاران ما ریسک بالایی را قبول کردند زیرا شخص بنده با آن حجم آتش پیش‌بینی تلفات ۵۰ نفر را می‌دادم و حتی برخی از دستگاه‌های امدادی تا ۲۰۰ نفر را هم پیش‌بینی کردند.
اخطار به ۴۶ برج برای حل مشکلات ایمنی
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۶ ساختمان بلندمرتبه و برج در حال ساخت در مشهد به علت مشکلات ایمنی به دادگستری معرفی شده‌اند و در صورت عدم رعایت ضوابط و مراجعه به آتش‌نشانی این پروژه‌ها پلمپ می‌شوند.
جعفری اظهار کرد: بلندترین نردبام سازمان آتش‌نشانی مشهد ۶۲ متری ارتفاع دارد و چون در زمان حادثه باید به زاویه ۷۵ درجه برسد ارتفاع آن به ۴۰ متر کاهش می‌یابد که البته در این راستا شرایط محیطی و وزش باد نیز تأثیرگذار است.
۳۰۰۰ شیر هیدرانت در مشهد نصب شود
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه برج سلمان فاقد شیر هیدرانت بود، بیان کرد: نصب شیر هیدرانت در سطح شهر بر عهده سازمان آب و فاضلاب است اما با همت سازمان آتش‌نشانی امروز ۶۰۰ شیر هیدرانت در سطح شهر نصب شده اما در شهر مشهد باید ۳۰۰۰ شیرهیدرانت نصب شود.
وی در پایان گفت: بحث ممنوعیت استفاده از نمای کامپوزیت در ساختمان‌های شهر مشهد در حال بررسی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن