اجتماعیستون اصلی

توسعه اطراف حرم در شأن حرم مطهر امام رضا (ع) نیست

کد خبر : 3737
وزیر راه و شهرسازی گفت: تحت عنوان نوسازی حرم مطهر حضرت رضا (ع) اقداماتی انجام شده است اما توسعه صورت گرفته در شأن آن نیست.

به گزارش صبح مشهد، به نقل از ایلنا، عباس آخوندی در آیین افتتاح نوزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه شهر فروشی در ایران به سیستمی رایج تبدیل شده است افزود : در حوزه توسعه شهری ، شهرها و کلان شهرها جولانگاه یک  گسترده شده است .

 

آخوندی تصریح کرد : امروز مهندسان تحت عنوان توسعه شهری در ایران دفاع چندانی از این موضوع و قدرت راهبری و عملی برای هدایت توسعه شهری ندارند و مجموع اتفاق هایی که می افتد توسط یک نظام سوداگری هدایت می شود .
آخوندی با بیان اینکه شهرفروشی به یک سیستم رایج در ایران تبدیل شده است، افزود : امروز ساخت و سازها اصالت معماری و حقوق شهروندی را در ذهن ها تداعی نمی کند و واقعیت امر وجود همین سوداگری شهری است .
آخوندی با بیان اینکه نباید از آنچه در کلان شهرها رخ می دهد، چشم پوشی کرد افزود : بخش زیادی از مدیریت شهری به دلیل محدودیت منابع به سمت شهر فروشی گرایش پیدا کرده و این امر به سیستم رایجی تبدیل شده است که فرسودگی و تخریب تدریجی محلات میانی شهرها و در واقع انباشت میراث فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است .
وی گفت : ساختمان های بدقواره ای در گوشه و کنار شهر به ویژه کلان شهرها دیده می شود که اغلب فاقد حس اولیه ایرانی بودن، حقوق شهروندی و آفتاب و نور است که نشان دهنده یک مدیریت سوداگرانه و پیشتازانه در این زمینه است و افسوس می خوریم که مهندسان قدرت راهبری و هدایت در توسعه شهری را ندارند .
آخوندی ادامه دارد : در تهران هزاران ساختمان بلند ساخته شده و پایتخت در حسرت روزهایی با هوای سالم است؛ در اغلب کلان شهرها این موضوع به چشم می خورد ، تحت عنوان نوسازی حرم مطهر حضرت رضا (ع) اقداماتی انجام شده است اما توسعه صورت گرفته در شان آن نیست .
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : در بحث اصلاح قانون، همواره موضوع کوتاه کردن دست افراد بدون صلاحیت از فرایند ساخت و ساز مطرح است و منطقی است که تمام فعالیت های مهندسی باید از مجرای قانون و سازمان نظام مهندسی عبور کند.
آخوندی تصریح کرد : نظام فنی و اجرایی کشور باید تابع قانون نظام مهندسی باشد و اگر بناست که کار مهندسان توسط خود آنها انجام شود، بنگاه های مهندسی هم باید از مجرای قانون و سازمان نظام مهندسی فعالیت کنند.
وی با تاکید بر اینکه سیستم های مهندسی بدون ارزیابی و کنترل پذیرفتنی نیست افزود : کنترل بخش مهم مهندسی است که این نظام در شهرداری ها  مورد داد و ستد قرار می گیرد و مقررات گام به گام در حال کمرنگ شدن است .
این مسئول در راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه ای همان نظام خود کنترلی و ارزیابی است، اضافه کرد : مهندسان به آنچه در اطرافشان رخ می دهد باید آگاه باشند و نسبت به کار خود و آنچه انجام می دهند، مسئولیت پذیر باشند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن