اجتماعیستون اصلیپربازدیدترین ها

ممنوعیت ورود کالای خارجی برای سوغات مشهد

کد خبر : 3578
 معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی گفت: با دستور استاندار ورود کالاهای خارجی برای سوغات زیارت مشهد ممنوع می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، محمد حسن واحدی روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران برای کاهش سهم کالاهای خارجی در سبد سوغات زیارت مشهد در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: ۲۵ میلیون زائر ایرانی و دو میلیون زائر خارجی در سال به مشهد مقدس مشرف می شوند که این زائران در مجموع هشت هزار میلیارد تومان در مشهد هزینه می کنند.

وی ادامه داد: حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این رقم فقط برای سوغات هزینه می شود که متاسفانه به هر دلیلی سوغات مشهد درگیر بحث هایی شده است و غریبه ها وارد شده اند که باید آن را برگردانیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی با اشاره به تشکیل کمیته سوغات در استانداری، گفت: استاندار دستورات لازم را به کارگروه اقتصادی داده است.

وی افزود: باید به موضوع سوغات بپردازیم و به زمینه های فراوانی دست یافته ایم که در آینده اطلاع رسانی می شود. همچنین یک بسته مربوط به مبانی نظری سوغات زیارت تدوین شده است.

واحدی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی دستور پیگیری ممنوع شدن کالاهای خارجی برای سوغات مشهد را صادر کرده است و با توجه به این که بیشتر این کالاها قاچاق است، از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق استفاده می کنیم و این موضوع را در آینده ای نزدیک در سطح استان و مشهد ممنوع خواهیم کرد تا این امر زمینه ای برای اهمیت دادن به تولیدات داخلی و رونق سوغات داخلی شود.

وی در درباره تعامل آستان قدس رضوی با استانداری برای پیشبرد امور زائران و زیارت و کمک مالی به این موضوع نیز گفت: اهداف و برنامه های تولیت جدید آستان قدس رضوی کاملا با رویکردها و سیاست هایی که استانداری در قالب طرح زیارت دنبال می کند، تطبیق دارد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی افزود: یک نسخه کامل از طرح زیارت تقدیم حجت الاسلام والمسلمین رئیسی شده است.وی ادامه داد: درباره مسائل مالی نیز باید گفت از زمانی که معاونت امداد و مستضعفان در آستان قدس رضوی ایجاد شده است، کمک هایی به دست اندرکاران خدمت به این قشر انجام می شود. ما نیز پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کرده ایم.

واحدی اضافه کرد: پروژه های طرح زیارت را برای آستان قدس رضوی ارسال می کنیم تا از کمک های آستان قدس برای خدمت به زائران استفاده کنیم.
طرح جامع زیارت استان امسال اجرایی می شود

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: طرح جامع زیارت استان امسال اجرایی می شود.معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار افزود: هدف از اجرایی شدن طرح جامع زیارت استان اجرایی شدن زیارتی عارفانه، آسان، ارزان، باکیفیت و ماندگاری بالا برای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی با اثرگذاری در زندگی مردم است.

وی  با بیان این که در قالب این طرح ۱۰ راهبرد، ۳۹ سیاست، ۱۴۰ برنامه و ۸۲۵ پروژه برای اجرا در طول پنج سال در نظر گرفته شده است، ادامه داد: برای اجرای این پروژه ها دو هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که ۶۵ درصد از طریق مشارکت های بخش خصوصی و بقیه از منابع دولتی تامین می شود.

واحدی گفت: از این ۸۲۵ پروژه، ۷۲ پروژه مربوط به عرصه اجتماعی، ۱۰۰ پروژه مربوط به عرصه اقتصادی، ۵۶ پروژه مربوط به امنیت، ۲۱۶ پروژه مربوط به عرصه رفاه و گردشگری، ۲۱۷ پروژه مربوط به عرصه فرهنگی، ۸۸ پروژه مدیریتی و سیاستی و ۷۷ پروژه مربوط به معماری و شهرسازی است.

وی افزود: در آینده نزدیک فراخوان برای جذب بخش خصوصی در اجرای پروژه های طرح جامع زیارت استان آغاز و زمینه برای جذب اعتبارات از صندوق توسعه ملی، بودجه بخش زیارت استان و استفاده از تسهیلات بانکی فراهم می شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار ادامه داد: در برنامه ششم توسعه استان برای زیارت یک بخش جداگانه در نظر گرفته شده است که در همین راستا کارگروه زیارت با ریاست این معاونت یک جلسه تشکیل داده تا خواسته های دستگاه های اجرایی برای مطالبه سهم خود از بودجه حوزه زیارت و زائر را بررسی کند.

وی گفت: همچنین از طریق برگزاری جلساتی با مجمع نمایندگان استان خواستار تشکیل فراکسیون زیارت در مجلس شدیم.واحدی با اشاره به این که ستاد خدمات سفر استان با برگزاری جلسات مستمر آماده پذیرایی از مسافران دور دوم سفرهای تابستانی است، افزود: ۲۵۶ برنامه برای این ایام در ستاد مذکور مصوب و برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ شده است.

وی از راه اندازی نرم افزار دستگاه های تردد شمار در مبادی ورودی شهر مشهد با هدف اکتساب آمار دقیق مسافران خبر داد و گفت: با انجام برنامه ریزی های لازم به دنبال اجرایی شدن این برنامه در تمام سطح استان هستیم. با استفاده از این نرم افزار، دیگر آمار خودروهای ورودی به مشهد با پلاک های استان در آمار ورود زائران لحاظ نمی شود و می توان به آمار دقیق تر و قابل اتکایی دست یافت.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار افزود: تکمیل فاز دوم جاده زائران پیاده در مسیر نیشابور-باغچه به طول ۱۰ کیلومتر و نیز تکمیل پروژه شش خطه سازی مشهد-گلبهار در دستورکار قرار دارد.

وی با بیان این که در قالب طرح مبداء تا مبداء بهار امسال هشت هزار نفر به مشهد مقدس سفر کردند، ادامه داد: این طرح با هدف ترویج سفرهای گروهی، سکونت در مکان های مجاز، کاهش هزینه ها به منظور فراهم کردن شرایط برای تمامی قشرها از طریق اجرایی کردن تورها در ایام غیر اوج حضور مسافر توسط دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان مجری عملیاتی شده است.به گفته واحدی در این طرح انواع خدمات با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف در قالب برنامه های زیارتی و سیاحتی در نظر گرفته شده است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز دهه کرامت از ۱۴ مردادماه، گفت: به همین مناسبت جشنواره کاروان آفتاب در مشهد و استان طی ۱۰ تا ۲۴ مردادماه برگزار می شود که شامل برگزاری نمایشگاه های مختلف، پخش فیلم سینمایی در سینماهای مشهد، برگزاری همایش و … است.
وی با بیان این که جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نیز امسال در ۷۷ کشور، بیش از دو هزار نقطه در جهان و ۳۱ استان کشور برگزار می شود، افزود: ۶۱ درصد برنامه های جشنواره امام رضا(ع) در بخش ملی و ۳۹ درصد در بخش بین المللی برگزار می شود.

واحدی ادامه داد: ۳۸ درصد برنامه های امسال جشنواره امام رضا(ع) پس از آسیب شناسی، تغییر کرده است.وی همچنین به بخشی از نتایج نظرسنجی از مسافران نوروزی در مشهد اشاره کرد.
مدیران کل امور فرهنگی و رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداختند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن