یادداشت روز

قیامی که تاریخ ساخت

کد خبر : 3583
نویسنده : محمد حسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام
 قیام مردم مومن و غیرتمند مشهد مقدس در دفاع از مرجعیت بیدار و مقاوم و بر ضد توطئه مذهب ستیزی رضاخان به‌ویژه حرکت زشت و ناهنجار کشف حجاب بانوان مسلمان بود؛ در پی آن تحصنی در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد اما متاسفانه به هتک حرمت آستان مقدس حضرت ثامن الحجج (ع) و کشتار جمع کثیری از مجاوران و زائران امام رضا (ع) به دست جلادان و مزدوران بی دین  و بی غیرت شاه ستمگر پهلوی منجر شد. این قیام اگر چه در آن دوران به ظاهر سرکوب شد اما ریشه رژیم ضداسلامی و ضد انسانی پهلوی را سوزاند.

مردم غیور مشهد مقدس نشان دادند شیعه اهل بیت (ع) و مفتخر به سایه نشینی وجود مقدس امام رضا(ع) در عصر غیبت هستند و نمی‌گذارند به دین و ارزش‌های دینی و مرجعیت و ناموسشان بی احترامی شود.
سبعیت رژیم پهلوی در کشتار مردم به گونه‌ای بود که حتی گرد فراموشی تاریخ نیز نتوانست آن را بپوشاند و این خون تا سال‌ها بعد در رگ تاریخ می‌جوشید و راه خود را در مسیر تحقق آرمان های دینی ادامه می‌داد.
در حقیقت قیام گوهرشاد نشان داد که راه مقابله با دشمنان اسلام و عوامل خائن و خود فروخته داخلی آن‌ها که دین، غیرت، عزت و استقلال مردم مومن ایران را نشانه گرفته بودند، پیروی از مرجعیت و روحانیت مقاوم و مبارزو دفاع از شعائر دینی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است.
اما در این راه، آن که مبارز واقعی است، از مرگ و استقبال از شهادت در راه آرمان‌های مقدس نمی‌هراسد.
از این رو باید هرساله قیام بزرگ و تاریخ ساز گوهرشاد را از ابعاد گوناگون یادآوری و تبیین و برای نسل‌های آینده بازگو کنیم. بزرگداشت حماسه سازان آن قیام عظیم و ادای احترام به شهیدان مظلوم آن آموزه‌ بزرگ ضرورتی است تا نقشمان را در ماندگاری این قیام برای نسل‌های بعد ایفا کنیم.
در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب و دهه اول آن که فضای معنوی و ارزشی در کل کشور حاکم بود، قیام مسجد گوهرشاد به دفعات مطرح و از پی آن، کتاب و مقالاتی با این موضوع نگاشته شد چرا که فضای حاکم بر جامعه، پذیرای چنین جریان‌های انقلابی بود. از سوی دیگر اهمیت آن برای انقلابیون اثبات شده بود.
اما در سال‌های بعد، چنین مفاهیمی مورد غفلت قرار گرفت و ارزش‌های دینی و اخلاقی حاصل از این قیام، کم‌رنگ شد. بخشی از این اتفاق را باید اهمال مسئولان مرتبط و کوتاهی آن ها در تبیین فرهنگی دانست که از خون شهدای گوهرشاد نشأت می‌گیرد.
کار این غفلت‌ها به جایی رسیده است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، پدیده ولنگاری فرهنگی نمود یافته است.
لذا در این موقعیت ایجاب می‌کند که این پیشینه ارزشمند، حماسه انقلابی و مذهبی تبیین شود و بدانیم که نسل‌های گذشته چگونه در مقابل رژیم پلید پهلوی و فضای خفقان آور آن دوره ایستادند و با بذل جان خود از این ارزش‌ها دفاع کردند.
در این راستا بازخوانی این حماسه و بازگو کردن آن در عصر امروز بسیار ضرورت دارد و همان طور که قیام ۱۵خرداد را هر سال بزرگ می‌داریم و از زمینه‌سازان انقلاب شکوهمند اسلامی تجلیل می‌کنیم، جا دارد که از قیام گوهرشاد و مدافعان مظلوم حریم مرجعیت و حجاب و عفاف و پاسداران ارزش های دینی به عنوان نمادهای بزرگ و برجسته تجلیل به عمل آید و از آن‌ها برای بالا بردن غیرت دینی و دفاع از حجاب و عفاف در برابر هجمه‌های دشمنان الگویی ارزشمند بسازیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن