اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

کلاف سردرگم اجرای پروژه راه آهن مشهد- بجنورد-گرگان

کد خبر : 3510

دقیقاً ۹ سال قبل بود که اجرای خط  ریلی مشهد- بجنورد- گرگان تصویب شد و مردم ساکن در مسیر مصوب و حتی آن هایی که فقط سالی یک بار از این مسیر گذر می کردند، از شنیدن این خبر خرسند شدند و از همان زمان، منتظر شنیدن صدای سوت قطار در این مسیر هستند اما غافل از این که این مصوبه با وجود ۳ بار کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی، همچنان روی ریل مورچه ها حرکت می کند و در کندی سرعت اجرا حتی دست مورچه ها را از پشت بسته است. برخی معتقدند اختلاف های پیش آمده بین برخی نهادها اجرای این پروژه را با مشکل مواجه کرده است و برخی دیگر از اصولی نبودن مفاد تفاهم نامه منعقد شده برای اجرای آن سخن می گویند و برخی هم دست روی دست گذاشته اند تا قوه قضاییه که حالا دیگر وارد این دعوا شده است، سوت پایان دعواها را بزند تا پس از آن تصمیم بگیرند که چه کنند.

برمودای این خط ریلی

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، در این باره، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی می گوید: اجرای پروژه خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان منتظر تصمیم قوه قضائیه، وزارت نیرو و  آستان قدس است و پیگیری و تصمیم گیری برای اجرای این پروژه دیگر از توان استان خارج است و باید در این رابطه آستان قدس، وزارت نیرو و قوه قضائیه ورود جدی داشته باشند.
«علی نیا» می افزاید: نوع قرارداد منعقد شده برای اجرای این پروژه، باعث توقف اجرای آن شد و آن را با چالش مواجه کرد و برای این که پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان اجرایی شود باید تکلیف مهاب قدس مشخص شود.
یک نماینده سابق مردم بجنورد، جاجرم، راز و جرگلان، مانه و سملقان و گرمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف پیش آمده بر سر واگذاری شرکت مهاب قدس به آستان قدس به منظور تأمین ۱۵ درصد سهم دولت از اجرای این پروژه می گوید: شعبه ۱۹ دادگاه در مورد خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان حکم صادر کرد و طبق حکم این شعبه، مهاب قدس باید به آستان قدس واگذار شود.
«موسی الرضا ثروتی» بیان می کند: پس از صدور این حکم، «چیت چیان» وزیر نیرو پیگیری کرد تا موضوع واگذاری مهاب قدس، لغو شود و موضوع این پرونده به رئیس قوه قضائیه کشیده شد و اکنون منتظر هستند تا رئیس این قوه، نظر خود را در مورد این پروژه اعلام کند.
آب پاکی روی دست مردم
اما «احمدرضا نیک کار» مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا آب پاکی را روی دست مردم و منتظران اجرای این پروژه ملی می ریزد و می گوید: با توجه به پاره ای از مسائل موجود، احداث قطار مشهد- گرگان در دستور کار نیست.
«علی اصغر فخریه کاشان» می افزاید: اصل قرارداد این پروژه مشکل جدی دارد آن چنان که هنوز این مشکلات برطرف نشده و در متن این قرارداد آمده است که فسخ قرارداد باید با اجازه پیمانکار باشد در حالی که حتی در قرارداد ترکمانچای هم چنین امتیازی داده نشده است.
قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی تصریح می کند: در صورتی که همه مشکلات فنی و حقوقی این قرارداد برطرف شود،  باید توجه داشت که هم اکنون بودجه  برای آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه موجود نیست بنابراین در سال ۹۵ به طور قطع احداث این پروژه در دستور کار قرار نخواهد گرفت.
شرایط رفع مشکلات مهیاست
اما استاندار خراسان رضوی به اجرایی شدن این پروژه خوش بین است و می گوید: با آمدن آقای «رئیسی» بنا شد که مشکلات به وجود آمده بر سر راه اجرای این پروژه برطرف شود البته تاریخ و زمان معینی، برای این کار مشخص نشده است اما با صحبتی که با تیم اقتصادی آستان قدس شد و اعلام آمادگی آن ها برای حل و فصل مشکلاتی که با وزارت راه دارند و حتی اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در بعضی از پروژه هایی که به نوعی می تواند با رفت و آمد زائران به مشهد مقدس مؤثر باشد از جمله پروژه آزاد راه مشهد- قوچان، راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان و راه آهن مشهد به سمت بجستان- گناباد- بیرجند- زابل- زاهدان من فکر می کنم شرایط برای برطرف شدن مشکلات این پروژه، مهیا شده است و می توانند این مسائل را به نوعی مدیریت کنند.
«رشیدیان» ادامه می دهد: اما با توجه به این که پرونده مخصوصاً بخش بجنورد- مشهد قضایی شده بود به هر حال باید سیر قانونی را طی کند که سریع تر بتوانند به راه حل مناسبی برسند اما من فکر می کنم با توجه به شرایط جدید ان شاءا… به زودی شاهد این خواهیم بود که این مسائل حل شود و من فکر می کنم جدای از قوه قضاییه این موضوع بین آستان قدس و دوستان وزارت راه و شهرسازی قابل مدیریت است یعنی حتی اگر آقایان از بیرون به توافق برسند می توانند شکایت های شان را پس بگیرند.
مشکل قضایی نداریم!
اما مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی با قاطعیت می‌گوید: در رابطه با راه  آهن مشهد- گرگان موضوعی در قوه قضاییه نداریم؛ مواردی که در قوه قضاییه بوده، مربوط به راه آهن نیست و موضوع راه آهن دارد پیگیری می شود و هم وزارت راه و هم آستان قدس به خاطر ایمنی زائران حضرت رضا(ع) علاقمند به اجرای این پروژه هستند.
«محمدرضا رئیسی» می افزاید: در حکمی که مقام معظم رهبری برای تولیت آستان قدس صادر کردند ۲ موضوع در محوریت است، یکی محرومیت و محرومیت زدایی از محرومان و یکی هم خدمت به زائران و راه آهن مشهد- گرگان یکی از مصادیق مشخصه خدمت به زائران است که می تواند در راستای توسعه پایدار مملکت هم بسیار مؤثر باشد.
وی خاطرنشان می کند: این موضوع در حال پیگیری است و بعضی از مسائل مانند به روز کردن قیمت ها و نیز منطبق کردن قیمت ها با دستورالعمل اخیر سازمان برنامه و بودجه با دستورالعمل های اخیر وزارت راه باید انجام بشود و امیدواریم این پروژه هرچه سریع تر عملیاتی شود چون پروژه مؤثری در توسعه کشور است و در رابطه با اجرای آن هم مشکلی به آن صورت وجود ندارد و فقط یک مقداری در مسائل تعیین فاینانس مشکلات داریم و امیدواریم هرچه سریع تر بر طرف شود و مقداری هم ارتباطات بین کشورها برای مسائل مالی باید حل و فصل شود و یک بازنگری در نقشه های مسیر هم می خواهد و این که بگوییم مشکل در قوه قضاییه است، برای من ناملموس است.
وی با اشاره به ایرادهای گرفته شده به قرارداد بیان می کند: به طور کل وقتی قرار است تامین کننده مالی یک پروژه خود کارفرما نباشد و شما وقتی می خواهید با کشوری برای تأمین فاینانس یا مسائل مالی صحبت کنید و او تعهدات را انجام می دهد، نمی شود بعد از این که عملیات شروع شد یک طرفه بگویید به هر دلیلی این پروژه می خواهد لغو شود. برای همین است که می گویند کارفرما که وزارت راه است قبلاً کارهایش را انجام دهد و قبلا تأییدهای عملیاتی را از نهادهای ذیربط بگیرد که به مشکل نخورد.
«رئیسی» ادامه می دهد: ما کار این پروژه را به دلیل برخی ابهامات در مسیر راه، متوقف کردیم و یکی از دلایلی که کار متوقف شد، این بود که بر اساس نقشه هایی که آماده شده بود وقتی محوری را که مشخص کرده بودند، شروع کردیم، به چند مزرعه ای که با صرف هزینه های بسیار زیادی مکانیزه شده بود رسیدیم و حالا آیا صلاح بر این بود که این مزرعه مکانیزه را خراب کنیم و مسیر راه آهن را در آنجا ایجاد کنیم؟
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی اظهارمی کند: در مسیر اجرای پروژه با موانعی برخورد کردیم که وزارت راه هم قبول می کند آن ها را برطرف کند اما برطرف کردن آن ها به زمان و وقت نیاز دارد همان موقعی که این صحبت ها انجام شد هنوز مسائل ما برای فاینانس کردن با کشورهای خارجی و تحریم ها به قوت خودش باقی بود اما اکنون زمینه های سرمایه گذاری خارجی دارد به وجود می آید و باید منتظر سرمایه گذاری خارجی باشیم به ویژه در پروژه ای مانند راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان که به  ۴، ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و نمی توانیم بگوییم فقط با سرمایه گذاری داخلی  می توان آن را اجرایی کرد پس باید این راقبول کرد که باید محیط سرمایه گذاری را ایجاد کرد.
وی ادامه می دهد: از طرفی، ۳ سال و نیم تا  ۴ سال از زمان قرارداد اجرای این پروژه گذشته است و قیمت هایی که هست با قیمت های آن زمان فرق می کند لذا همین امر سبب شد که در اجرای این پروژه، مشکلاتی به شکل یک زنجیره متصل به هم به وجود آمد که باید آن ها را برطرف کرد.«رئیسی» با تأکید بر این که مشکل راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان تأمین منابع مالی است، خاطرنشان می کند: مهاب قدس به راه آهن ارتباطی ندارد شاید به جای دیگری ارتباط داشته باشد اما به راه آهن و وزارت راه ارتباطی ندارد یعنی آقایانی که این را گفتند شاید اطلاعات شان کافی نبوده است.
وی می گوید: سال گذشته هم در رابطه با فعالیت دوباره برای اجرای این پروژه، صحبت هایی کردیم اما دوباره به دلیل همین مسائل فاینانس و تأمین منابع مالی پیش آمد و باعث توقف شد. «رئیسی» می افزاید: با توجه به این که باید در قرارداد، رعایت قوانین اعلام شده و به روز شده جدید بشود، تصور می کنم که موضوع در سال ۹۵ به نتیجه برسد و مفاد قرارداد اصلاح شود ضمن این که آستان قدس هم به تأمین ایمنی حرکت زائر علاقمند است و امیدوار است که بتواند در این زمینه قدمی بردارد. وی خاطرنشان می کند: تا زمانی که مفاد قرارداد اصلاح نشود صلاح نیست که  دوباره اجرا شود و به محض حل شدن مفاد، عملیات اجرایی شروع خواهد شد.
گره ای را که با دست باز می شود با دندان باز نکنیم!
از اظهارات متولیان، این چنین بر می  آید که اراده بر اجرای این پروژه اثرگذار است اما کاش به دنبال باز کردن گره ای که با دست باز می شود، با دندان نباشیم و حالا که همه می دانیم اجرای این خط ریلی چه تأثیری در توسعه کشور و نیز تأمین آسایش و امنیت زائران حرم امام رضا(ع) دارد، بیش از این دست روی دست نگذاریم و عزم مان را برای به سرانجام رسیدن این پروژه و به صدا درآمدن سوت قطار در مسیر مشهد- بجنورد- گرگان جزم کنیم.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن