اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

زندگی نامه و فعالیت های شهردار فقید مشهد

کد خبر : 3486

سید جواد شهرستانی (۱۳۰۳، مشهد- ۱۸ تیر ۱۳۹۵ مشهد) مهندس دانش آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که در دوران پیش از انقلاب اسلامی مسئولیت‌هایی همچون وزارت راه و ترابری، شهرداری تهران، شهرداری مشهد و همچنین استانداری کرمانشاه را بر عهده داشت.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، جواد شهرستانی با موافقت ارتش در فرودین ماه ۱۳۲۹ به تدریس فیزیک در دانشگاه پزشکی مشهد و پس از تأسیس دانشکده علوم مسئولیت تدریس فیزیک الکترونیک را در آن دانشکده به عهده گرفت. پس از انتقال به دانشگاه فردوسی به مدت یکسال از طریق دانشگاه برای تحقیق و مطالعات به (ساکله) مرکز تحقیقات رسمی فرانسه اعزام گردید. از جمله سایر اقدامات دانشگاهی او مساعدت برای تأسیس دانشکده علوم در کرمانشاه(دانشگاه رازی کنونی) و قبول عضویت هیأت امنای آن و همچنین حضور در جلسات هیأت امنای دانشگاه فردوسی از سال ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۵۶ است. وی در سال های اخیر در بنیاد دانشگاهی فردوسی فعال بود. وی همچنین در خرداد ۱۳۴۳ بعنوان اولین رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل برق منطقه‌ای خراسان انتخاب شد. وی نسبت به خرید و نصب و بهره‌برداری از دو دستگاه توربین بخار به ظرفیت ۲۵۰۰۰ کیلو وات (بیش از دو برابر ظرفیت نیروگاه موجود آن زمان) و احداث شبکه انتقال و توزیع نیرو ایجاد شبکه روشنایی شهر مشهد اقدام کرد و تا سال ۱۳۴۷ در شرکت برق مشهد بود.[۱] یکی از اقدامات او احداث کوی آب و برق و بنای منازل مسکونی برای کارکنان و کارگران آب و برق مشهد است.

شهرستانی پس از آنکه از ارتش به دانشگاه منتقل شد علاوه بر تدریس فیزیک در دانشکده‌های پزشکی مشهد و ریاست هیأت مدیره و مدیر عاملی برق منطقه‌ای خراسان که تا سال ۱۳۴۷ ادامه داشت از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۴۴ بعنوان شهردار مشهد انتخاب شد. در این دوران شهرداری مشهد بعنوان شهرداری نمونه کشور انتخاب و معرفی گردید و به همین دلیل در سال ۱۳۴۷ که برای اولین بار انجمن شهر تهران از طرف مردم انتخاب و تشکیل شد به اتفاق آراء او را بعنوان شهردار تهران انتخاب کرد. این مسئولیت بیش از یکسال ادامه داشت. سپس او به مدت ۴ سال استاندار کرمانشاه بود (در دوران مسولیتش به عنوان استاندار، کرمانشاه در زمینه فضای سبز و درختکاری بعنوان استان نمونه کشور انتخاب گردید). او ۳ سال نیز وزیر راه و ترابری بود و در سال ۱۳۵۶ به عضویت هیأت رئیسه کانون مهندسین ایران در آمد و پس از آن نیز به عنوان رئیس انجمن مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی انتخاب و برای دومین بار شهردار تهران شد.

با تشدید فعالیتهای انقلاب اسلامی و ورود امام خمینی رحمت الله علیه به ایران، در تاریخ شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ مهندس جواد شهرستانی شهردار تهران تقاضا کرده بود با امام ملاقات و گفت‌وگو کند. امام خمینی فرمودند ایشان را بعد از استعفا خواهد پذیرفت. شهردار تهران به دنبال این نظر امام از سمت خود استعفا داد. امام بعد از استعفا، شهرستانی را پذیرفت و با ایشان گفت‌وگو کرد. بعد از پایان این ملاقات، شهرستانی گفت بعد از پایان گفت‌وگو امام خمینی او را مامور اداره شهرداری کرده است. خبرنگار سیاسی اطلاعات که در اتاق حاضر بود و شاهد سخنان شهردار با امام خمینی بود. جواد شهرستانی گفت: بنا برخواست اکثریت ملت ایران و تصمیم قاطع ملت، شما رهبر انقلابی هستید که به برکت اسلام به پیروزی خواهد رسید و از آنجا که دولت فعلی غیرقانونی است و این غیرقانونی بودن از سوی ملت ایران و شخص امام مکرراً بازگو شده است، من از سمت خود به عنوان شهردار تهران استعفا می‌دهم. شهرستانی سپس استعفا‌نامه خود را که بر اساس همین جملات تنظیم شده بود، تسلیم امام کرد. وی سپس گفت: اگر امام ضروری بدانند به عنوان شهردار امام خمینی – نه شهردار دولت – به سر کار خود بازخواهم گشت. امام خمینی گفتند که این مساله به متن استعفا‌نامه اضافه شود و به شهردار گفتند تصمیم مقتضی را به اطلاع او خواهند رساند. این اولین استعفای یک مقام رسمی و عالیرتبه منتخب و منتصب رژیم پهلوی میباشد که در روزهای بحرانی انقلاب تاثیر بسزایی در بی اعتباری و سقوط دولت شاهپور بختیار و پایان بخشیدن به نظام شاهنشاهی داشته است. وی در سالهای پایانی عمر خود در بخش خصوصی بعنوان مجری مجتمع گردشگری گلستان شاندیز به کارهای عمرانی و در بنیاد دانشگاه فردوسی و جامع یاوران خراسان به کارهای اجتماعی مشغول بود.روحش شاد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن