اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

یک میلیون نفر در صف /۱۰هزارمیلیارد تومان منابع مالی وام ازدواج از کجا تامین می شود

کد خبر : 3254

بانک مرکزی پس ازهفت سال، درحالی صحبت ازافزایش وام ازدواج به سقف۱۰میلیون تومان کرده است که تبلیغات این نهاد پولی درخصوص پرداخت وام ۵ میلیون تومانی محقق نشد، و به رغم وجود تورم، هنوز جوانان در سن تشکیل خانواده بلاتکلیف هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، بنا بر اظهارات علی اصغرمیرمحمد صادقی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، هم اکنون یک میلیون نفردر نوبت دریافت وام ازدواج قراردارند. اگردولت در پی انجام تعهدات خود به همین گروه با سابقه در صف طولانی وام ازدواج باشد؛ به ۱۰هزار میلیارد تومان خط اعتباری تازه نیاز دارد که عملیاتی شدن آن در بازار پولی کشور رویایی است.
بانک مرکزی از موظف شدن تمامی بانکها برای پیوستن به سامانه وام ازدواج سخن می گوید که این به معنای تکلیفی شدن وام در قالب اندوخته های داخلی شبکه بانکی است.
اگر این حرف درست باشد، با توجه به اینکه براساس یک قانون نانوشته، این شبکه مشتاق پرداخت تسهیلات کم فایده تکلیفی نیست، می توان گفت، شاید این خبر شیرین در همین چارچوب خبر بودن بماند و آثارمثبت آن را دختران و پسران در سن ازدواج احساس نکنند.

**شاید فکری دیگر
در اظهارات مدیرکل دفترسلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت آمده است: در ایران۱۱میلیون دختر و پسر در سن۱۸تا۳۵سال مجرد وجود دارد که بسیاری ازآنها از سالهای استاندارد تشکیل خانواده فاصله گرفته اند و در واقع۴۶۰ هزار فرصت فرزندآوری از دست رفته است، با توجه به نقش جمعیت در توسعه اقتصادی، خسارت این گونه سیاستگذاری های مالی و پولی درباره جوانان، کاملا ملموس است.
این خبرزمانی تکان دهنده ترمی شود که بدانیم براساس همین آمار رسمی،۶میلیون و۶۰۰هزار دختر۱۵تا۴۹سال وجود دارند که بیشترآنها به دلیل شرایط بد اقتصادی وعدم دسترسی به تسهیلات نسبی برای ازدواج، همچنان درخانه پدری بسرمی برند.
اگردولت قصد تلطیف دراین اعداد را دارد، بطورطبیعی باید برای تامین منابع به تسهیلات تکلیفی و موظف کردن بانکها که باید برای حفظ خود سود۲۲درصدی داشته باشند، دلخوش نباشد.
بحث استفاده از صندوق توسعه ملی که قبلا هم مطرح بود و یا استفاده از دلارهای رها شده پس از برجام، از راه حل هایی است که در اقدامی ره گشا باید درباره آن تدبیر کرد.

**ازدواج گران
در ایران گران بودن ازدواج با اتفاق نظرمواجه است، برای این امرخی، متاسفانه فضیلت و تبعات اجتماعی کمرنگ و دیدگاه های اقتصادی تشدید شده است.
در خواستگاری ادبیات غالب اقتصادی است و ازهمان ارزیابی اولیه که درباره خودرو و مسکن و درآمد دامادشروع می شود، صدای جیرینگ پول را می توان شنید. بحث به مهریه که می رسد، فضا به کنفرانس اقتصادی تبدیل می شود.
اینکه گرایش به شغل مدیریت باغ تالار، تالار و فروش لوازم سرعقد داغ شده است هم یک سرش به فایده این مشاغل برمی گردد و این که ضلع اقتصادی ازدواج، معرکه گردان بازار کسب و کار است.

**دیدگاه
خانم مهرنوش حسین زاده معلم که بتازگی به جرگه متاهلین پیوسته است، می گوید: ازدواج برای خانواده عروس وداماد به یک اندازه گران است؛ خانواده داماد پول تالار و خانواده عروس هزینه جهیزیه را تقبل می کند.
وی می گوید: متوسط یک جهیزیه۲۰میلیون تومان است با استفاده از اقلام ساخت داخل که درباره کیفیت آنها تردید وجود دارد.
وی این عدد را برای یخچال ۲میلیون تومانی، ماشین لباسشویی یک و نیم میلیون تومانی، فرش یک میلیون تومانی و سرویس چینی۸۰۰هزار تومانی عنوان می کند و معتقداست دستباف شدن فرش و مارکدار شدن لوازم خانگی عدد را گاهی تا صدمیلیون تومان افزایش می دهد.
خانم حسین زاده وام۱۰میلیونی راخبرخوبی برای طبقه کم درآمد ومتوسط می داند که درباره عملی شدن آن تردید وجود دارد.
وی درعین حال می گوید: این که پس از۷سال دولت به تجدید نظر درباره وام ازدواج پرداخته است، نویدبخش است.
رضا سلیمانی کارمند یکی از ادارات دولتی هم معتقداست: وام۱۰میلیونی اگر راحت و ارزان و بهنگام توزیع شود، می تواند به اقتصاد ازدواج کمک کند.
سلیمانی می گوید که، بانکها با وجود اعلام مسئولان درخصوص یک ضامن برای سقف تا۱۰میلیون؛ هنوزسلیقه ای رفتارمی کنند.
به گفته وی روان سازی در پرداخت وام ازدواج و اختصاص بموقع اعتبارات لازم برای این منظورمی تواند تاحدی به عنوان مشوق ازدواج مد نظرقرار گیرد.

**بانکها بی خبریم
با وجود انتشارگسترده تجدید نظر دولت در وام ازدواج و ضرورت پیوستن همه بانکها در این اقدام وعمل برای جوانان” خبرنگار ما بارئیس چند شعبه بانکی تماس گرفت که همگی آنها ازعدم رویت بخشنامه ای دراین زمینه اظهار بی اطلاعی کردند و یادآور شدند خبر تازه ای در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج ندارند و اگر خبر تازه ای به آنها ابلاغ شود از طریق رسانه های گروهی به اطلاع مردم خواهند رساند.
انتظارمی رود بانک مرکزی مدت زیاد در سایه این خبرخوش آهنگ، روزگار نگذراند و مکانیزیم های عملی شدن وعده خود را هم اطلاع رسانی کند.

گزارش: زهرا طوسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن