یادداشت روز

فیش های آلوده

کد خبر : 3077
نویسنده : کورش شجاعی

در حالی که بیکاری، رکود، تورم و نقدینگی که این روزها به رقم باورنکردنی هزار هزار میلیارد تومان رسیده و به شدت گلوی اقتصاد کشور را می فشارد اداره زندگی و معیشت عده زیادی از مردم را با مشکل مواجه کرده، ماجرای تلخ فیش های کذایی و آلوده برخی مدیران و مسئولان داغ بر دل مردم گذاشته است. فیش های حقوقی که امکان دارد عمومیت و فراگیری چندانی در بین مدیران و مسئولان نداشته باشد اما به هر صورت این تبعیض آشکار یا خلاء قانونی یا قانون شکنی و یا سوء استفاده از قانون مسئله دار که منجر به دریافت چند ده و حتی چند صد میلیون تومانی برخی مدیران شده، سوالات گوناگون و متعدد و همچنین انتظاراتی برای مردم ایجاد کرده است.
۱ – دریافت کنندگان این فیش ها از چه تخصص و توانمندی های بسیار فوق العاده و کم نظیری برخوردارند که به چنین حقوق ها و پاداش های نجومی دست پیدا می کنند، تازه اگر چنین افراد بسیار متخصص و توانمندی در میان این مدیران پیدا شود، مگر دریافتی هایشان باید چند ده برابر دیگر مدیران باشد؟ این در حالی است که بیشتر صاحب نظران، بسیاری از مشکلات را ناشی از نبود مدیریت موفق، کارآمد و موثر می دانند. نکته دیگر این که این «از ما بهتران» قبلاً و خارج از این سیستم دولتی و شبه دولتی چه خلاقیت، عملکرد و دستاورد و یا موفقیت ویژه ای داشته اند؟ و اگر مسئولیت و اختیارات فعلی را نداشته باشند آیا ابتکار، نوآوری و طرح ویژه ای دارند که بتوانند گره کوچکی از مشکلات کشور بگشایند؟
۲ – مردم می خواهند بدانند که این فیش های آلوده به نکبت تبعیض، خودخواهی، خودبرتر بینی و از همه مهمتر آلوده به گناه نابخشودنی ولنگاری عدم نظارت در کدام بستر و زمین آلوده، ریشه دارد؟ و این گونه پرداخت ها در نوع نگاه و تفکر کدام مدیران، جایگاه و توجیه داشته و دارد و خلاصه این پرداخت و دریافت های کذایی و شبهه دار از چه زمانی وجود داشته که تازه حالا بخش هایی از آن از «نهانخانه»ها و «تاریکخانه»ها بیرون می آید (البته با اغراض مختلف) و برای مردم آشکار می شود؟
۳ – سوال دیگر این که چرا معمولاً دستگاه های پرمدعایی مثل بانک ها و بیمه ها درگیر تجملات و ساخت برج های لوکس و فیش های آلوده و اعتمادسوز هستند. سازمان ها و دستگاه هایی که اگر مدیران و مسئولان برخوردار از تدبیر، دانش و تخصص و تعهد و علم روز و البته دلسوز و فداکار و شجاع و اهل نظارت مدام و موثر و دارای اختیارات لازم در رأس هرم مدیریتی و بدنه آن ها قرار گیرند، با وجود سرمایه و درآمدهای فراوانی که دارند، می توانند سهم بسزایی در تولید و اشتغال و برطرف کردن مشکلات کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ و خروج از رکود داشته باشند. حال آن که هنوز برخی از بیمه ها می نالند که بیمه شخص ثالث چنین است و چنان و… و یا در حالی که بسیاری از مردم برای دریافت وام های خرد و یا حتی وام ازدواج و خرید کالا به دلایل مختلف باید کفش آهنی بپوشند و آن قدر بروند و بیایند که جان به لب بشوند! عده ای با استفاده از رانت و پارتی و توصیه و… وام های چند میلیاردی از بانک ها گرفته اند و با گردن کلفتی از پس دادن این وام ها خودداری می کنند!
۴ – مردم می خواهند بدانند که نهادهای پرتعداد و عریض و طویل نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی چرا نظارت لازم را بر این گونه مسائل بسیار مهم ندارند؟ آیا اگر نظارت موثری بود چنین فیش های آلوده ای که مثل ویروسی بسیار خطرناک به جان اعتماد مردم و سیستم و نظام اداری افتاده، اجازه صدور، رشد و گسترش می یافت؟ خصوصاً این که تاریخ این سرزمین، بزرگ مردانی چون امیرکبیر را به یاد دارد که یکی از کارهای بزرگ نظارتی او در مدت ۳ سال و اندی صدارت بسیار موفقش نظارت بر دریافتی های دربار قاجار و حتی خود شاه و قطع کردن و کاستن برخی از این دریافت ها بود.
۵ – آیا این گونه پرداخت ها و دریافت های بسیار شبهه دار، مسئله دار و آلوده به نکبت تبعیض و تضییع حقوق دیگران، موجب سوزاندن انگیزه برخی برای انجام خدمت پاک و درست و صادقانه نمی شود؟ آیا این تبعیض های فاحش، حداقل برای برخی توجیهی هر چند نادرست برای کم کاری، زدن از کار و یا حتی موجه جلوه دادن اختلاس ها و دزدی گرگی ها و سرقت های به ظاهر کوچک، گران فروشی و دامن زدن به دیگر ظلم و جنایت ها در جامعه نمی شود؟
پس باید ریشه این گونه تبعیض ها و بلکه هر نوع تبعیض در جامعه خشکانده شود وگرنه نه تنها مقصران بلکه چشم بر هم گذارندگان و قاصران در امر به وجود آمدن و گسترش تبعیض در روزی نه چندان دور علاوه بر محاکمه در محکمه این دنیایی در پیشگاه خداوند بیزار از تبعیض، مؤاخذه ای سخت در پیش خواهند داشت.
۶ – آیا قاصران و مقصران و امضا کنندگان چنین حقوق و پاداش هایی و دریافت کنندگان آن و دستگاه های نظارتی نمی دانند و نمی فهمند که این تبعیض آشکار و نکبت بار باعث شده به جای این که مردم امنیت بی بدیل کشورشان که به برکت ایثار غیرتمندان نیروهای نظامی و امنیتی و مرزبانی و… در این دایره آتش و منطقه ناامن وجود دارد، نقل مجالس شان باشد، متأسفانه ماجرای تلخ و تأسف بار فیش های آلوده بر سر زبان ها افتاده و کام مردم را تلخ کرده است و هزار و یک شکوه و شکایت و سوال و اما و اگر به وجود آورده، آن هم درست در زمانی که دشمن خیز برداشته و تحرکاتی جدی برای ناامن کردن کشور تا حد فراهم آوردن تمهیداتی برای انفجارهای انتحاری از خود نشان داده هر چند به لطف خداوند و هوشیاری حریم بانان ایثارگر، جوانمرد و غیور امنیت کشور این اقدامات خنثی شده است اما باید عمیقاً متوجه بود که دشمنان قسم خورده این مُلک و ملت هیچ گاه نمی خوابند و دست از دشمنی برنمی دارند بنابراین هیچ مدیر و مسئولی و هیچ نهاد نظارتی حق ندارد با تقصیر یا قصور خود، اطمینان و اعتماد مردم را که پشتوانه اصلی و اساسی استقلال و عزت و قدرت نظام و کشور است به چالش بکشد.
و کیست که نداند امنیت و آرامش کشور عزیزمان که به برکت ایثار و خون پاک ۲۳۰ هزار شهید دفاع مقدس دیروز و صدها شهید مدافع حرم و شهدای مرزبانی امروز به وجود آمده بستر اصلی رسیدن و رساندن کشور به قله های رشد و پیشرفت مادی و معنوی و عزت روز افزون ایران و ایرانی است نه فضایی برای اختلاس کنندگان و دزدان بیت المال و پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان فیش های آلوده.
۷ – مردم می خواهند بدانند در حالی که رهبر جمهوری اسلامی در نهایت صداقت علناً در حضور رسانه ها می گوید، شرمندگی من کمتر از آن جوان بیکاری نیست که دست خالی به خانه می رود، چگونه برخی مدیران و مسئولان می توانند به خاطر این گونه عدم نظارت ها و تبعیض های اعتمادسوز شرمنده و خجلت زده خدا و مردم نباشند؟
۸ – مردم می خواهند بدانند که آیا برخی مسئولان نمی دانند در حالی که کشور از تورم و رکود و بیکاری رنج می برد و بیش از ۳ میلیون جوان بیکار هر روز غصه بیکاری می خورند و در حالی که چند میلیون بازنشسته و مستمری بگیر، دریافت های ماهیانه ای در حدود یک میلیون و گاه کمتر و بیشتر دارند و با داشتن فرزند و نوه، صورت خود را با سیلی سرخ نگاه می دارند چگونه زندگی می کنند؟! آیا مسئولان نمی دانند در حالی که پدر و مادر سالخورده اجاره نشین و حالا مبتلا به چند بیماری شهیدان سرافراز این آب وخاک فقط و فقط یک میلیون و دویست هزار تومان مستمری دریافت می کنند (آن هم بعد از افزایش سال جاری)   در چنین وضعیتی برخی دریافت های چند ده یا چند صد میلیونی دارند.
۹ – مردم می خواهند بدانند آیا این ماجرا هم در سایه سیاست بازی ها و سیاسی کاری ها و سیاه نمایی ها و به هیچ انگاشتن ها شامل مرور زمان و گم خواهد شد یا با دستوری که رئیس جمهور به معاون اول خود داده، پول فیش های نجومی به بیت المال بازگردانده می شود و مقصران کوچک و بزرگ بی هیچ مداهنه ای به تناسب جرم و گناه خود به مجازات خواهند رسید؟! و آیا ریشه تبعیض ها و از جمله ریشه فیش های آلوده زده خواهد شد؟

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن