اسلاید شوستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامی

تخریب «خانه عطاریان» مشهد تخریب تاریخ است

کد خبر : 2994
مشهد- مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی مشهد گفت: خانه تاریخی «عطاریان» در حالی تخریب شده است که نام این اثر هنوز در فهرست آثار ملی به چشم می خورد.


به گزارش صبح مشهد وفا ثابتی با بیان اینکه خانه تاریخی «عطاریان» که مربوط به دوره قاجاریه است، در تاریخ ۱۲ تیرماه  ۱۳۸۴  با شماره ۱۲۰۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد:در اساسنامه ۱۳۰۹ خورشیدی، مشخصات آثاری که می توانند در فهرست آثار ملی قرار بگیرند، ذکر شده که زمان یکی از ویژگی های آن محسوب می شود و بر مبنای آن تاریخ ساخت اثر باید تا اواخر سلسله زندی باشد اما با قانون مصوب سال ۱۳۵۲ بدون قید زمان هر اثری که دارای شان ملی و فرهنگی باشد، به تشخیص سازمان میراث فرهنگی می تواند آن را در فهرست آثار ملی ثبت کند.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال از تخریب این خانه تاریخی می گذرد، افزود: حفظ و نگهداری از خانه های تاریخی بر عهده مالکان است و میراث فرهنگی نقش نظارتی را ایفا می کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی مشهد با بیان اینکه میراث فرهنگی فاقد سرمایه اجتماعی است، گفت: تخریب آثار تاریخی یکی از مشکلاتی بوده که سازمان با آن مواجه می شود و برای رفع آن نیاز به مشارکت مردمی است.

ثابتی با استناد به مواد قانونی گفت: بر اساس مفاد بند ج ماده ۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه، شوراهای اسلامی هر شهرموظفند درصدی از درآمد شهرداری هر شهر را متناسب با نیاز بافتهای تاریخی آن شهر در اختیار مدیریت ذی ربط در شهرداری قرار دهند تا با نظارت واحدهای سازمان میراث فرهنگی کشور، در جهت مرمت بناها، مجموعه ها و بافت های تاریخی همان محل به مصرف برسد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن