اسلاید شواقتصادیستون اصلی

افزایش قیمت هندوانه در بازار مشهد منطقی نیست/ ذخیره‌سازی ۵۶۰۰ تُن شکر و برنج

کد خبر : 2876

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۵۶۰۰ تن شکر و برنج اروگوئه در انبارهای استان خراسان رضوی ذخیره شده است.

به گزارش صبح مشهد ، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت ۲۷ خرداد ماه سالروز تأسیس جهاد سازندگی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در سال ۹۵ از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه با شعار کشاورزی رکن اقتصاد مقاومتی برگزار شد و برنامه‌های کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از طرح‌ها در این هفته به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان به شهرستان‌ها واگذار شده است.

وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که نه تنها کاهش تولید نداریم بلکه افزایش تولید هم داریم و در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توجه به بازرگانی مدرن مورد تأکید واقع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه باید امنیت خاطر در کشاورزان و بازرگانان فراهم شود و پشتیبانی لازم را از این دو گروه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امسال وضعیت تولید در گندم، جو و کلزا مناسب بوده و سال گذشته ۱۱۰ هزار تن خرید جو داشتیم و برای امسال هم خرید ۱۵۰ هزار تن را برای ذخیره‌سازی مناسب پیش‌بینی کرده‌ایم و قیمت جو هم به میزان ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده که قیمتی منطقی برای این محصول است.

مزروعی با اشاره به اینکه با دستور وزیر جهاد کشاورزی خرید محصولاتی همچون گندم و کلزا در دستور کار سازمان غله کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: در سال ۹۳، ۱۲۰۰ هکتار و ۹۴، ۳۶۰۰ هکتار کلزا داشتیم و عمده ارقام کشت شده این محصول مربوط به کشت بهاره بوده و برای امسال هم خرید  ۵ تا ۶ هزار تن این محصول پیش‌بینی شده که قیمت آن هم ۲۵۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است.

وی تأکید کرد: در بحث گندم در سال زراعی ۹۵-۹۴، ۱۷۵ هزار هکتار گندم کشتی و ۱۲۵ هزار هکتار گندم دیمی داشتیم و ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن بذر در میان کشاورزان توزیع شد و دولت به ازای هر کیلوگرم بذر ۳۲۰ تومان یاران پرداخت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از سوم اسفند ماه سال گذشته با بحث آفت‌های سِن مواجه بودیم و اگر حمایت مسئولان در بحث رفع این آفات نبود آسیب‌های بسیاری در حوزه کشاورزی تحمیل می‌شد. امسال ۷۰۰ هزار تن کاشت گندم در مزارع خراسان رضوی داشتیم و امیدواریم که برداشتی معادل ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن را از این محصول داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۶-۹۵ هم از هم‌اکنون طرح کشت پائیزه تدوین شده است، افزود: در این رابطه ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان خراسان رضوی پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح ضیافت در ایام ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: طرح ضیافت در ایام ماه مبارک رمضان اجرایی شده و محصولاتی همچون قند و شکر، مرغ، تخم‌مرغ، برنج و غیره با قیمت مناسب در اختیار روزه‌داران قرار گرفته ست.

مزروعی درباره گرانی قیمت برخی از میوه‌ها مانند هندوانه، تصریح کرد: قیمت هندوانه در این فصل از سال زیر ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم منطقی نیست و این محصول حداقل باید هزار تومان در هر کیلوگرم برای کشاورز سوددهی داشته باشد و مشکل گرانی قیمت هندوانه که در یک مقطع زمانی کوتاه به ازای هرکیلوگرم ۲۵۰۰ تومان بود برطرف شد و این قیمت کاهش یافت و گرانی پیاز در فصل زمستان سال گذشته هم به دلیل سرمازدگی بود که با یک مدیرت مطلوب در بحث کنترل قیمت‌ها، این محصول هم با قیمت مناسب عرضه شد.

وی با بیان اینکه ریزش آفت‌ها مانند سن گندم در مدت زمان ۲۴ ساعت آسیب شدیدی تحمیل می‌کند، تأکید کرد: در این رابطه با ۷۲ هزار هکتار سن مادری، ۵۰ هزار هکتار سن پوره، ۲۰ هزار هکتار ملخ و ۳۷۴۴ هکتار سوسک سیاه در مزارع خراسان رضوی مبارزه شد و پیش‌بینی می‌شود که زیر یک درصد سن زدگی در گندم داشته باشیم هرچند که تا ۵ درصد هم یک حالت معمول و طبیعی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بحث جذب تسهیلات کشاورزی و تأمین نهاده‌ها اقدامات خوبی در استان صورت پذیرفته و در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بالاترین بهره‌برداری با کمترین هزینه مورد توجه واقع شده است.

مزروعی با اشاره به اینکه به روستاها تاکنون به عنوان کانون جمعیتی نگاه می‌شد، اما در برنامه ششم توسعه به عنوان کانون تولید نگاه می‌شود، گفت: در بحث تشکل‌های تعاونی روستایی شاهد بی‌مهری‌هایی ۱۴۴ تعاونی روستایی خراسان رضوی که تحت پوشش سازمان تعاون روستایی هستند بودیم و سهامداران با کمبود نقدینگی مواجه هستند و نمی‌توانند از محل گردش مالی روی پا بایستند و منابعی برای رفع این مشکل فراهم شده است.

وی بالاترین میزان ارزش افزوده خراسان رضوی را در بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: بالاترین میزان ارزش افزوده استان در بخش فعالیت‌های کشاورزی با ۱۴٫۴ درصد بوده و پس از آن صنعت با ۸٫۵ درصد، مسکن با ۳ درصد، آب با ۳ درصد و معدن با ۰٫۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و با افزایش فعالیت‌ها تولید بیش از ظرفیت را در بخش کشاورزی داشته‌ایم و صادرات خراسان رضوی از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: از لحاظ اشتغال و اقتصاد اتکاء به بخش کشاورزی بالاتر از سایر بخش‌ها بوده است، اما در بحث تعهد از پائین‌ترین جایگاه برخوردار بوده است و شاخص فعالیت‌های کشاورزی استان در بحث‌های مکانیزاسیون، انتقال آب، آبیاری قطره‌ای، آبیاری تحت فشار، توسعه کشت گلخانه‌ای و احیاء و مرمت قنوات از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است و امیدواریم که از اعتبارات خوبی در این رابطه در برنامه ششم توسعه برخوردار باشیم.

مزروعی با اشاره ذخیره‌سازی ۵۶۰۰ تنی شکر و برنج اروگوئه در انبارهای استان، تصریح کرد: این میزان شامل ۲۸۰۰ تن شکر به قیمت ۲۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و ۲۸۰۰ تن برنج اروگوئه به قیمت ۲۸۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده و این دو محصول به تمامی صنوف با ارائه معرفی‌نامه از اتحادیه صنفی خود بدون محدودیت و به میزان مورد نیاز داده می‌شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین برنامه‌های فصل تابستان امسال سازمان جهاد کشاورزی در بحث کنترل باغات از گزند آفات، تأمین بذر و نهاده و غیره بوده است؛ همچنین در فصل زمستان سال گذشته هم با آفات باغات پسته استان مورد توجه جدی واقع شد که از شیوع آفت‌ها جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن