اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

جزئیات مرمت مسجد ۶۰۰ ساله

کد خبر : 2789
۶۵۰۰ مترمربع فضای مسجد گوهرشاد استحکام بنا شد
به گزارش صبح مشهد  مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، از استحکام بنای ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای مسجد گوهرشاد خبر داد. مهندس «جمشید میرشاهی» در گفت‌وگو با آستان نیوز در این باره گفت: مسجد جامع گوهرشاد حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد و احداث آن به عهد تیموریان باز می‌گردد.
در سال ۱۳۹۱ با توجه به مشاهده آسیب‌های رو به افزایش در دیوارهای مسجد و با انجام بررسی‌های تخصصی توسط کارگروه‌های کارشناسی، مشخص شد که به سبب بعضی اقدامات و همچنین بالا آمدن سطح آب‌های زیر زمینی و کاهش باربری خاک زیر سازه، استقامت بنای مسجد جامع گوهرشاد به شدت کاهش یافته و نیازمند استحکام بناست و عملیات تحکیم بنا، از بهمن ماه سال ۹۱ و از ضلع جنوب غربی حیاط مسجد و ایوان مقصوره آغاز شد.
در شهریور ماه ۹۴ پس از بازدید تولیت فقید آستان قدس رضوی و دستور موکد ایشان مبنی بر تسریع در انجام عملیات، سرعت انجام کار به شکل قابل توجهی افزایش یافت؛ به گونه‌ای که درصد پیشرفت پروژه از ۲۵ درصد در ابتدای سال ۹۴ به ۷۰ درصد در پایان این سال رسید و پس از گذشت ۲ سال از آغاز این پروژه، با بسته شدن کامل بست شیخ بهایی و مسجد جامع گوهرشاد، عملیات بهسازی و کف‌سازی به بهترین شکل انجام گرفت.
وی با اشاره به تاکیدات حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر بازگشایی مسجد در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در بازدیدی که ایشان از روند اجرای پروژه داشتند، تاکید کردند که تمام توان مهندسی آستان قدس رضوی به کار گرفته شود تا این مسجد برای ماه مبارک رمضان بازگشایی شود و خوشبختانه این مسجد در شب اول ماه مبارک رمضان به روی میهمانان روزه دار حرم امام رئوف (ع) بازگشایی شد. میرشاهی تصریح کرد: در مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد جامع گوهرشاد استحکام بنا شد که طی آن ۹۰۰ تن تیرریزی، ۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع بتن ریزی، ۵۱۰ تن آرماتور بندی و ۶ هزار و ۳۰۰ متر مربع قالب بندی انجام شد.
مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) میزان خاکبرداری این پروژه را بیش از ۱۰ هزار متر مکعب عنوان و اضافه کرد: همچنین طی این پروژه ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع سنگ کف نوسازی، ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع دیوار و سقف نقاشی و ۲۰ عدد در نصب و رنگ آمیزی شده است.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن