یادداشت روز

توان کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی

کد خبر : 2787
نویسنده : مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

جامعه ایرانی در افق چشم‌انداز بیست‌ساله، دارای ویژگی‌هایی نظیر برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، دوری از فقر، تبعیض و بهره‌مندی از محیط زیستی مطلوب و پایدار است. این جامعه ایده‌آل دست یافتنی است. در این میان بخش کشاورزی در ایران در مقایسه با دیگر رقبای منطقه‌ای خود، توانایی رساندن کشور به اهداف چشم‌انداز را دارد.
با همین نگرش بود که استفاده از ظرفیت‌های موجود داخلی در بخش کشاورزی خراسان رضوی برای تولید محصولات اساسی با تاکید بر حفظ منابع پایه آب و خاک به عنوان یکی از راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت. برای این منظور چند اقدام اساسی مورد توجه است که عملیاتی شدن آن‌ها، ایده‌آل‌های مطرح شده در برنامه‌های کلان را تحقق‌یافتنی می‌کند:
۱-   موضوع ارتقای بهره‌وری آب و تولید محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای استان در بخش کشاورزی پیگیری می‌شود.این اقدام، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را کاهش می دهد و سطح امنیت غذایی جامعه را بهبود می‌بخشد؛ اما تولید محصولات راهبردی براساس بهره وری آب از دیگر راهکارهایی به شمار می‌آمد که در چارچوب برنامه‌ای مورد توجه قرار گرفت.
۲- ارتقای کشت مکانیزه گندم، توسعه کشاورزی حفاظتی در سطح۸۸هزار هکتار و کشت نشائی برای  ۶  محصول (چغندر قند، پنبه، خربزه، گوجه فرنگی، فلفل و هندوانه)بخشی از اقداماتی است که در راستای توانمندسازی بخش کشاورزی کشور انجام شده است.
۳-    توسعه گلخانه ها و بهسازی گلخانه ها در کنار طرح ایجاد باغ های جدید
۴-    توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشاربا اولویت تجمیع منابع آبی در سطح ۲۰هزار هکتار و انتقال آب با لوله در سطح هزار کیلومتر که در مجموع یکصد و هفتاد میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را در پی خواهد داشت، راه مقابله دیگری با خشکسالی و تداوم حیات بخش کشاورزی است.
۵-  اما گام مهم بعدی برای تحول در بخش کشاورزی کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که مهم‌ترین آن‌ها کاهش اتکا به درآمد نفت است، توسعه ونوسازی صنایع تبدیلی کشاورزی موجود با بهره‌گیری از فناوری طرح‌ها و توسعه کمی وکیفی واحدها در سطح ۱۰ شهرستان بوده است. در حقیقت این صنایع تکمیل‌کننده چرخه تولید در بخش کشاورزی هستند و به حیات این بخش کمک شایانی می‌کنند. البته این صنایع نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند تا با کاهش قیمت تمام شده کالای تولیدی‌شان، بازار منطقه را در اختیار خود بگیرند.
۶-   حمایت از بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به‌منظور توانمندسازی بخش‌های تولیدی غیردولتی و مدیریت واسطه‌ها به توانمندسازی تولید کنندگان ، هدفمندکردن چرخه تولید و ارتقای کیفی محصولات کشاورزی خواهد انجامید. سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه به حمایت از مصرف‌کننده و رونق بخش تولید می‌انجامد و دلالی را به حداقل می‌رساند.
۷-   اما اقدام مهم دیگری که استان در آن توفیق داشته است و برای تداوم آن تلاش می کند، حفظ، احیا و سنددار کردن اراضی کشاورزی است که در سالیان گذشته مورد طمع سودجویان قرار گرفته است.
در پایان، ذکر این نکته ضرورت دارد که ایران و خطه خراسان تقریبا در تمامی بخش‌های اقتصادی توان رشد و توسعه‌ بالقوه‌ وسیعی دارد و بخش‌های کشاورزی، مصرف و تولید نیز از این امر مستثنا نیستند اما این مهم اگر صرفا در حد حرف و تاکید بماند، این ظرفیت‌ها هرگز فرصت بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند.
در حقیقت باید باور کنیم که توان بخش کشاورزی در تحقق چشم‌انداز  اقتصاد مقاومتی فراتر از شعارهاست. بخش دولتی در تلاش برای ارتقای این حوزه است و در این زمینه نیازمند همراهی فعالان این حوزه و بخش خصوصی است.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن