اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

اقتصاد مقاومتی در پایتخت فرهنگ اسلامی

کد خبر : 2719

با توجه به اینکه مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام است در این زمان محدود باقیمانده نهاد ها باید از این رویداد با نگاه به اقتصاد مقاومتی برای زائر پذیری و گردشگر فرهنگی نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از سوی آیسسکو انتخاب شده و از سوی دیگر مقام معظم رهبری سال جاری را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری کرده اند. تقارن این رویداد با فرمایشات مقام معظم رهبری توجه مسئولین را بیش از پیش به این موضوع معطوف کرد تا در سالی که مشهد میزبان ۵۱ کشور اسلامی است با بهره گیری از اقتصاد مقاومتی به زیر ساخت های شهری که سالانه پذیرای میلیون ها زائر ایرانی و خارجی است و توسعه فرهنگی، اقتصاد زیارت و حمل و نقل توجه ویژه ای نمایند و از دیپلماسی عمومی و شهری با کشورهای اسلامی بهره گیرند.

عباس شیخ الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: اقتصاد مقاومتی دارای ابعاد و ویژگی هایی است که یکی از این ابعاد در نظر گرفتن اقتضاعات بومی است.

وی با اشاره به حضور میلیونی زائر و گردشگر در مشهد الرضا(ع)، افزود: در شهر مقدس مشهد یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی استفاده از پتانسیل زائر در زمینه هایی از جمله، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: متاسفانه در استفاده از ظرفیت زائر تنها کسبه با سرمایه گذاری خود سود برده اند و مردم مشهد و نهادها و ارگانها از این سود بی بهره بوده اند.

وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت اقتصادی زائر، نهاد ها و موسسات باید خدماتی با هزینه اقتصادی پایین برای زائر ارائه دهند تا نیازهای زائر برطرف شود، که این امر موجب افزایش ماندگاری زائر و آورده مالی به مشهد مقدس می شود.

شیخ الاسلامی در خصوص نقش شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در اقتصاد مقاومتی گفت: آستان قدس رضوی در زمینه موقوفات و شهرداری مشهد در زمینه خدماتی که ارائه می دهند با شفاف سازی و سهیم کردن مردم در ارائه خدمات و صرفه جویی های خود گام مهمی در اقتصاد مقاومتی بر می دارند.

وی تصریح کرد: این موسسات اقتصادی با ارتباط قوی خود با دانشگاهها و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان با کارهای علمی می توانند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی داشته باشند و اجرا کننده آن در عمل باشند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام است از این پتانسیل برای زائر پذیری و توریست فرهنگی که لازمه آن نگاه زیر بنایی اقتصادی است باید نهایت بهره را ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: در این زمان محدود باقیمانده، نهادها باید از این فرصتی که برای مشهد پیش آمده نهایت بهره را ببرند و لازمه این امر نگاه ازدید اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: اگر چه مسئله ۲۰۱۷ موضوع فرهنگی است و باید زیر بنای فرهنگی را توسعه دهیم ولی این امر حتما باید با دید اقتصاد مقاومتی با کاهش هزینه ها و صرفه جویی به موقع صورت گیرد.

کاهش هزینه های جاری عامل موثر در افزایش بهره وری
همچنین مهدی دانایی کارشناس اقتصادی در خصوص اقتصاد زائر در سبد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با نگاه بومی و استانی به موضوع اقتصاد مقاومتی در می یابیم؛ مشهد از بزرگترین ظرفیت آن هم وجود مضجع شریف امام رضا (ع) برخوردار است که این هم خود یک تعهد و مسئولیت برای مجاورین و مسئولین به بار می آورد و هم یک ظرفیت بی نظیر در جهت رشد استان محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر عملکرد مدیران در افزایش ماندگاری زائر تصریح کرد: مسئولین با برنامه ریزی در خصوص زائران خارجی و ایجاد فضای آرام و زیر ساخت های توریستی در شهر امام رضا (ع) نقش موثری در افزایش ماندگاری زائر خواهند داشت.

وی دو مقوله وجود امام الرضا (ع) و مرکز گردشگری و توریستی در مشهد را مهم برشمرد و عنوان کرد: مسئولین باید از این موهبت ها در توسعه زیر ساخت ها و ایجاد درآمد بهترین بهره را ببرند.
دانایی در خصوص نقش آستان قدس و شهرداری مشهد در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اگر شهرداری مشهد در سر فصل بودجه خود مانند بخش خصوصی توسعه و پیشرفت را مد نظر قرار دهد و هزینه ها را کاهش و سودآوری را افزایش دهد مصداق اقدام و عمل خواهد شد.

وی رکود مسکن را یکی از مسائل مهم این شهر برشمرد و گفت: اگر شهرداری هزینه های جاری را کاهش و افزایش بهره وری را الگوی خود قراردهد می تواند الگویی برای توسعه سایر نهادهای وابسته به دولت باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگرآستان قدس رضوی به عنوان یک بنگاه اقتصادی کارا در جهت افزایش خدمت به زائرین عمل کند قطعا تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت مشهد خواهد داشت؛ تاکید کرد: در واقع این دو بنگاه با کاهش هزینه های جاری و بالا بردن سطح سود در امور اقتصادی اثر گذار هستند.

با نگاه بومی و استانی به موضوع اقتصاد مقاومتی در می یابیم؛ مشهد از بزرگترین ظرفیت آن هم وجود مضجع شریف امام رضا (ع) برخوردار است که این هم خود یک تعهد و مسئولیت برای مجاورین و مسئولین به بار می آورد و هم یک ظرفیت بی نظیر در جهت رشد استان محسوب می شود و قطعا اگر مسئولین به محورها و ابعاد اقتصاد مقاومتی، توجه کنند، می توانند اقتصاد زیارت را در سبد اقتصاد مقاومتی پیاده کنند.

گزارش مرضیه وحدت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن