اسلاید شواقتصادیستون اصلی

خروجی صفر جلسات دولت برای نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی

کد خبر : 2717

شهردار مشهد گفت: جلسات دولت برای نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی هیچ خروجی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد ، سید صولت مرتضوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن شهرداری شهرداری برگزار شد، بیان کرد: باید تمام امکانات کشور در یک هم‌افزایی و اتحاد در خدمت اقتصاد مقاومتی و به ویژه رفع نیازهای جامعه باشد.

وی افزود: در حال حاضر از نیازهای اساسی جامعه ما اشتغال، مسکن و ازدواج است که متاسفانه مدتی است در این مثنوی سه‌گانه تاخیر شده است.
شهردار مشهد بیان کرد: با این وجود نباید در یک فرافکنی مباحث اصلی و اساسی جامعه را در حاشیه قرار دهیم و وارد اموراتی شویم که از نیازهای اساسی جامعه نیست؛ در این مسیر انتظار می‌رود صاحبان قلم و همه مدیران نیازهای اساسی جامعه را سرخط بیاورند.

مرتضوی با بیان اینکه مدیریت شهری همواره به مقوله اشتغال توجه داشته است، گفت: به رغم رکود سختی که در کشور حاکم بوده مدیریت شهری توانسته ۱۷ هزار فرصت شغلی مستقیم و ده‌ها هزار فرصت شغلی غیرمستقیم فراهم کند.

وی گفت: دستگاه‌های دیگر نیز باید دست به دست هم بدهند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را راه‌اندازی کنند؛ در این مسیر مدیریت شهری نیز با تمام قوا در کمک به انجام هر خروجی که در آن اشتغال و رفع نیازهای مردم را داشته باشد، پیشگام است.

*در ابلاغ طرح جامع مشهد تعلل غیرمنطقی وجود دارد
شهردار مشهد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مرتفع‌سازی در شهر مشهد بیان کرد: در فرهنگ معماری و شهرسازی دو واژه طرح‌های جامع و طرح‌های تفصیلی وجود دارد که هر کدام تعریف خاص خود را دارد.

مرتضوی تصریح کرد: به استناد قانون، طرح‌های جامع باید توسط مشاور هرازچندگاهی بازنگری شود و بعد از تصویب آن در شورای اسلامی شهرها در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و در انتها به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برسد تا جهت اجرا ابلاغ شود.

وی گفت: زمانی که طرح جامع مشهد در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شد؛ موضوعات آب، جمعیت و تقسیمات سیاسی در غرب مشهد مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد این موضوعات بررسی و ظرف دو هفته طرح جامع ابلاغ شود اما ۱۸ ماه از زمان تصویب آن گذشته اما طرح جامع مشهد هنوز ابلاغ نشده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: طبق قانون طرح مورد ملاک برای اجرا تا زمان ابلاغ طرح جامع مشهد طرح پارت بود که این موضوع مورد تایید اداره کل راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفت.

مرتضوی به طرح‌های تفصیلی نیز اشاره کرد و گفت: رسیدگی به طرح‌های تفصیلی نیز در صلاحیت شورای عالی شهرسازی نیست بلکه باید به تصویب کمیسیون ماده ۵ که در استان تشکیل می‌شود، برسد اما به دلیل اینکه طرح جامع مشهد هنوز ابلاغ نشده و در آن تعلل غیرمنطقی مشاهده می‌کنیم، نتوانستیم طرح‌های تفصیلی را در شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسانیم.

وی تصریح کرد: طرح پارت به شهرداری این اجازه را می‌دهد که در پهنه‌های مختلف، روش‌های مختلف ساخت و ساز انجام شود.

شهردار مشهد به تاثیرات منفی تعلل در ابلاغ طرح جامع مشهد اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه حاصل ابلاغ نشدن طرح جامع چیزی جز سردرگمی و عدم پاسخگویی به نیازهای شهروندان نیست.

دوستان فکر می‌کنند هنوز زمان انشاء و شعار است
در ادامه شهردار مشهد در پاسخ به اظهارات رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در خصوص تخریب آثار تاریخی و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف حرم مطهر رضوی توسط شهرداری مشهد بیان کرد: از آقای بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی که معتقد است کرسی در دانشگاه‌ها دارد، انتظار می‌رود ادبیاتش موجب وهن جایگاه علمی‌اش نشود و بار کیفری و حقوقی به دنبال نداشته باشد.

مرتضوی گفت: بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم رضوی و اصلاح این ساختار یکی از شعارهای اساسی مدیریت شهری است؛ یکی از اعتراضات شورای شهر مشهد عدم ساماندهی مناسب طرح پیرامون حرم مطهر رضوی است و من نیز همواره به این موضوع انتقاد داشتم.

وی ادامه داد: در ابتدای فعالیتم در منصب شهردار مشهد خدمت تولیت فقید آستان قدس رضوی حضور یافتم و گفتم در زمینه شهرسازی زیاد سررشته ندارم اما اگر اختیار داشتم بعد از فضای قدسی حرم، بخش اعظم فضای ۳۶۰ هکتاری اطراف حرم مطهر رضوی را خریداری و به فضای سبز تبدیل می‌کردم.

شهردار مشهد گفت: حتی در نشستی اعلام کردم به عنوان مثال می‌توان به جای سازه‌های زمخت اطراف حرم مطهر رضوی آرامستان احداث شود و این اقدام هم درآمدها را افزایش می‌دهد و هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد اما برخی رسانه‌ها این موضوع را مورد تمسخر قرار دادند.

مرتضوی بیان کرد: طرح پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی در زمان استانداری آقای مفیدی و دوره اصلاحات بوده و حتی آقای حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و آقای بهشتی در آن زمان تصدی داشتند.

وی اضافه کرد: دوستان فکر می‌کنند هنوز زمان انشاء و شعار است و به جای پاسخگویی به مردم فکر می‌کنند دوران انتخاب است و شعار سیاسی می‌دهند؛ این دوستان باید کارنامه ارائه دهند که دوران تصدی خود برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی چه اقدامی انجام داده‌اند.

شهردار مشهد بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران تاکنون چند ریال بافت پیرامون حرم مطهر رضوی هزینه کرده است؟ و این در مقابل هزینه‎‌های ده‌ها میلیاردی شهرداری مشهد برای این نقطه از شهر می‌باشد.

مرتضوی گفت: در گذشته فضای سبز اطراف حرم مطهر رضوی تنها نیم متر بوده اما در حال حاضر ۷٫۵ متر سرانه فضای سبز برای بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی هدف‌گذاری شده است.

وی در پاسخ به ادعای رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در خصوص تخریب آثار تاریخی و فرهنگی توسط شهرداری مشهد ادامه داد: بازسازی و احیای خانه توکلی‌ها، خانه داروغه، خانه کرمانی‌ها و بخش اعظم هزینه‌های استحکام گنبد خشتی توسط شهرداری مشهد انجام شده است

شهردار مشهد گفت: همچنین شهرداری مشهد محور شارستان را به دلیل برخورد با آثار تاریخی جابه‌جا کرده است.

مرتضوی ادامه داد: شهرداری مشهد ۴۰۰ میلیون تومان زمین و پروانه رایگان را برای احداث موزه بزرگ مشهد ارائه کرده است.

در صدور حتی یک وجب پروانه ساخت و ساز اطراف حرم مطهر خلاف قانون عمل نکردیم
وی گفت: از ابتدای طرح تا زمان آغاز دوره جدید مدیریت شهری نزدیک به یک میلیون و ۲۵۳ هزار متر پروانه در اطراف حرم مطهر رضوی صادر شده است اما در دوره ما کم‌ترین میزان پروانه صادر شده و در صدور پروانه یک وجب آن نیز خلاف قانون عمل نکردیم.

به گفته مرتضوی مدیریت شهری مشهد تنها به قانون التزام دارند نه دستور دیگران!

شهردار مشهد با ذکر این سوال که دولت برای نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی چه میزان کمک کرده است، گفت: ریاست جمهور در سفر خود به استان خراسان رضوی و در جمع مردم قول‌هایی برای کمک به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی دادند که باید بررسی کرد چه میزان از آن عملی شده است.

مرتضوی بیان کرد: متاسفانه در کنار این موضوعات فضای سیاسی توسط رسانه‌های زنجیره‌ای ایجاد شده که خارج از واقعیت است.

وی در خصوص ادعای تخلف شهرداری در ساخت و ساز شهری مشهد گفت: در جلسه ۲۱ اردیبهشت سال جاری شورای عالی شهرسازی، مشاور بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مباحثی را مطرح کرد اما تمام مطالعات آن مشابه گزارش قبلی بود چرا که مشاور باید راه حل ارائه بدهد؛ اما باید گفت به چه حق برای طرح جامع مشهد دو مشاور انتخاب کردند.

شهردار مشهد ادامه داد: در آن جلسه وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند که این جلسه مصوبه‌ای نخواهد داشت و تنها استماع گزارش است اما دو روز بعد مصوبه ۱۰ گانه‌ای از آن جلسه بیرون آمد که ما اعلام کردیم این مصوبه جعلی است اما جواب نمی‌دهند که جعلی است یا خیر؟

مرتضوی بیان کرد: حال این سوال مطرح است که چه کسی جز شهرداری با ساخت و سازهای غیرمجاز ارتفاعات جنوبی، رانت خواری و خلاف ضابطه برخورد کرده است.

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ۸۵ درصد میزان صدور پروانه تجاری و اقامتی در شهر مشهد کاهش پیدا کرده و این به معنای کاهش ۸۵ درصدی تخلفات است.

شهردار مشهد تصریح کرد: اگر شهرداری مشهد در حوزه ساخت و ساز اطراف حرم مطهر رضوی تخلفی انجام داده باید روال قانونی آن طی شود اما به چه حق مکاتبات داخلی استانداری خراسان رضوی روی سایت قرار می‌گیرد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری شهرسازی مشخص شده است و شهرداری مشهد کاملا در مسیر قانون این شورا حرکت می‌کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن