اسلاید شواقتصادیستون اصلی

اصلاح الگوی مصرف خانواده ها زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی

کد خبر : 2649

یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در سالهای اخیر برای برون رفت از وضعیت نابسامان فعلی کشور اقتصاد مقاومتی بوده است؛ ایشان برای فراگیر شدن این موضوع در سطح ملی، برتبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در محیط های صنعتی، علمی وآموزش تاکید داشتند.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، ایران کشوری غنی از منابع انرژی بوده به طوری که از لحاظ ذخائر نفتی ایران در مقام چهارم جهان و در بخش ذخائر گازی نیز در مقام دوم جهان قرار دارد و یکی از مهم ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات نیروگاهی و ساخت سد در جهان است. اما حقیقت تلخ این است که کشور ما در حوزه ی مصرف بنزین برای وسایل نقلیه، مصرف خانگی نفت و گاز برای گرمایش و مصرف الکتریکی برای روشنایی عمیقاً با اسراف روبروست و در بحث الگوی مصرف با این مدیریت مصرف و بهره وری پایینی که اکنون وجود دارد؛ نمی‌تواند ما را به یک انقلاب اقتصادی و تحول برساند.بنابراین در وهله اول مهمترین نکته ای که به عهده مدیران در این چرخه گذاشته شده مدیریت جهادی است در وهله بعد فرهنگ سازی برای تغییر در الگوی مصرف و بهینه سازی آن است.

اصلاح الگوی مصرف خانواده ها زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی
در این زمینه سید علیرضا طباطبایی مدیر اداره آب و فاضلاب مشهد در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: این سازمان با تکمیل و بهره برداری دو تصفیه خانه فاضلاب، واگذاری پروژه های آب و فاضلاب به بخش خصوصی به روش BOO, BOT و بیع متقابل، اصلاح الگوی مصرف آب در بخش شرب (کاهش درصد تعداد واحدهای با مصرف بیش از ۲۰ مترمکعب )، تجزیه و تحلیل مناسب کلیه هزینه ها و برقراری روشهای اعمال کنترل هزینه ها، کاهش هزینه های برق از طریق سیستم های تله متری و بهره گیری از سیستم های هوشمند، استفاده از روشهای مهندسی ارزش در پروژه های امور اجرایی آب و فاضلاب در پروژه های بالای ۱۰ میلیارد ریال، تدوین و اجرای برنامه های مدیریت تنش آبی، کاهش درصد تعداد اتفاقات و کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری تلاش کرده تا در سالی که اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل نامگذاری شده، مصداق اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

مدیر اداره آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: خانواده ها و مشترکین با اصلاح الگوی مصرف آب در بخش شرب، استفاده از لوازم کاهنده مصرف و استفاده از پکیج های محلی تصفیه فاضلاب برای آبیاری فضای سبز در مجتمع های مسکونی بزرگ، می توانند نقش مهمی در تحقق اهداف شرکت آب و فاضلاب و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

وی مهمترین چالش های شرکت آبفای مشهد در خصوص اقتصاد مقاومتی را عدم مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه ها به علت شفاف نبودن تعهدات دولت در تضمین قراردادها عنوان کرد و افزود: در واگذاری پروژه ها به روش BOT در صورت عدم اجرایی شدن تعهدات دولت در خرید تضمینی پساب، بار مالی خرید تضمینی به عهده شرکت آب و فاضلاب مشهد خواهد افتاد زیرا شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تبعیت از وزارت نیرو متعهد ۵۰% سهم دولت در خرید تضمینی پساب می باشد.

وی در خصوص دیگر چالش های این شرکت اظهار کرد: مسئولیت تامین آب شرب در خارج از محدوده قانونی وحاشیه شهر بر عهده شرکت آب وفاضلاب روستائی می باشد ولی باتوجه به توسعه وگسترش روز افزون روستاهای حاشیه و اتصال آنها به شهر ناگریز خدمات آبرسانی وجمع آوری فاضلاب تعداد زیادی از این مراکز جمعیتی به شرکت آب وفاضلاب مشهد واگذار گردید.

طباطبایی ادامه داد: از سال ۸۵ علی رغم مشکلات فراوان در زمینه تامین وتوزیع آب شرب بهداشتی وعدم تخصیص اعتبارات عمرانی، این شرکت سعی نموده تا با حداکثر توان نسبت به تامین آب در قالب حفر چاه و اجرای خطوط انتقال واتصال شبکه موجود شهرک ها به خطوط اصلی شهر زمینه تامین پایدار آب شرب وبا کیفیت را فراهم سازد ولی شرکت آب و فاضلاب در ارائه خدمت رسانی به مناطق حاشیه ای شهر با چالش های زیادی مواجه است.

وی تصریح کرد: عدم وجود منابع تامین کننده آب کافی، مطمئن وپایدار، عدم آماده سازی و زیر ساخت های مناسب جهت ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب شهری، تجاوزات متعدد ومکرر به شبکه وتاسیسات آب وفاضلاب وروند رو به افزایش انشعابات غیر مجاز، عدم تخصیص اعتبارات استانی وملی مناسب وکافی جهت ایجاد این زیر ساختها از مهمترین چالش ها و مشکلات سازمان آب و فاضل است.

مدیر اداره آب و فاضلاب مشهد گفت: حفر و تجهیز چاه، اصلاح و توسعه شبکه توزیع، استاندارد سازی انشعابات، تعویض کنتورهای خراب مشترکین، احداث و توسعه خطوط انتقال، احداث مخازن ذخیره آب شرب و اجرا و توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب از جمله اقدامات صورت گرفته در نقاط منفصل شهری است.

امضا تفاهم نامه با سه شاخه مصرف برای تحقق اقتصاد مقاومتی
علی سعیدی مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان مشهد نیز اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی که در راستای منویات مقام معظم رهبری شرکت توزیع برق نیز اقداماتی را در جهت کاهش مصرف برق در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: به همین منظور شرکت برق از ۵ شاخه مصرف خانگی، مراکز تجاری، مراکز صنعتی، کشاورزی و مراکز اداری با سه شاخه مصرف صنعتی، کشاورزی و ادارات تفاهم نامه ای را برای کاهش مصرف برق امضا کرده که در صورت کاهش برق مصرفی خود یک سری تسهیلات ریالی به آنها داده می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان مشهد با بیان اینکه دوشاخه مصرف خانگی و مراکز تجاری نیز تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارند؛ ادامه داد: از مردم می خواهم که در مصرف برق به ویژه زمان اوج مصرف ۱۱ تا ۱۵ صرفه جویی کنند.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل گرم تابستان و استفاده مردم از وسایل سرمایشی قطعا با استفاده بهینه از برق علاوه بر صرفه جویی گام مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد.

سعیدی با بیان اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به این مهم تشویقی در نظر گرفته نشده است؛ عنوان کرد: البته شرکت برق مشوق هایی برای مشترکینی که با این شرکت همکاری کنند در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه در این حوزه با چالش خاصی مواجه نیستیم افزود: توصیه ما به تمام مردم این است که در سه ماهه تابستان کاهش مصرف برق را در واحدهای تجاری با استاندارد کردن درجه سیستم ترموستات و در مصارف خانگی به طرق مختلف از جمله استفاده نکردن از کولرهای گازی و … ایجاد نمایند؛ چرا که با این کار کمک بزرگی هم به صنعت برق کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهند داشت.

فرهنگ سازی مهمترین اقدام در جهت درست مصرف کردن
همچنین مهدی دانایی کارشناس اقتصادی در خصوص مصرف بهینه انرژی اظهار کرد: بحث و موضوع انرژی بحران نسل های آینده و مسائل روز جامعه جهانی است به طوری که عده ای معتقدند جنگ های آینده بر سر انرژی خواهد بود.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش ها و رویدادهای هر کشور بر مبنای ذخایر انرژی آن کشوراست؛ تصریح کرد: کشور ما منبع غنی از ذخایر خدادادی از جمله نفت بوده که این هم فرصت و هم تهدید است؛ فرصت به این جهت که موجب رشد و توسعه و سرمایه گذاری می شود و تهدید این که موجب دوری از سایر حوزه های اقتصادی کشور شده و ما را از سرمایه گذاری در دیگر زمینه ها بازداشته است.

این کارشناس اقتصادی فرهنگ سازی را مهمترین اقدام در استفاده درست از انرژی ها دانست و عنوان کرد: ایجاد و بهینه کردن مولفه های فرهنگی سخت است مانند بستن کمر بند ایمنی که با ابزارهای مختلف نهادینه شد.

وی ادامه داد: در حوزه مصرف انرژی باید کار رسانه ای، فرهنگی، خانه به خانه قوی در کشور بین مردم اتفاق بیفتد تا مردم خود در مصرف انرژی که روزی پایان خواهد یافت صرفه جویی کنند.

دانایی مولفه های تشویقی و جریمه ای را یکی از راهکارهای استفاده درست و بهینه مردم از انرژی ها دانست و گفت: در همه دنیا هزینه های مصرف انرژی گران است و این گرانی منجر به صرفه جویی و در نهایت فرهنگ می شود.

وی بیان کرد: دولت بعد از پیروزی انقلاب سعی کرد تا بیشترین خدمات که متحمل هزینه های زیادی است را با کمترین هزینه به مردم ارائه کند که استفاده نادرست از انرژی را به همراه داشته است.

دانایی تصریح کرد: با انتقال هزینه انرژی به مردم و ایجاد طرح های تشویقی، توجیه و برنامه های آموزشی با همکاری رسانه جمعی و گروهی می توان در خصوص استفاده درست از انرژی فرهنگ سازی کرد.

وی عنوان کرد: فراموش نکنیم که فرزندانمان در سالهای خیلی نزدیک برای استفاده از این انرژِی با بحران عظیمی مواجه خواهند بود و این انرژی که هدر می دهیم برای فرزندانمان امری حیاتی خواهد بود.

البته باید این را در نظر داشت که اقتصاد مقاومتی طرحی نیست که بتوان یک ساله به تمامی اهداف آن رسید ولی نیازمند عزم ملی و حضور مردم برای مدیریت مصرف است.

گزارش: مرضیه وحدت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن