اسلاید شوستون اصلی

ضرورت توجه به وظایف اولویت‌دار و فراموش شده به جای پرداختن به مناقشات سیاسی

کد خبر : 2505

به دنبال ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در زمینه تخلف شهرداری مشهد در تعدادی از پروژه‌ها که به گفته مدیران شهری مشهد به واسطه طی نشدن مسیر قانونی، امکان اجرایی و استناد ندارد، این موضوع باعث موضع‌گیری شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد در هفته گذشته شد.

به گزارش  پایگاه خبری صبح مشهد به نقل  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، در ادامه نیز روز سه شنبه گذشته یکی از خبرگزاری‌ها گزارشی با عنوان “تخلفات دانه درشت شهرداری مشهد” منتشر کرد که به واسطه عدم نظرخواهی از متولیان مربوطه در مدیریت شهری، واکنش صریح سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد و محمدرضا حسین نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری را به دنبال داشت. در این زمینه پس از گذشت چند روز روزنامه خراسان در شماره روز یکشنبه مورخ نهم خرداد ماه با انتشار خبری به انعکاس مصاحبه به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی پرداخت که در آن ادعا شده بود: “سلامت گزارش تخلفات ساخت و ساز شهرداری در بازدیدهای میدانی مشهد اثبات شده است.”

در این گفت‌وگو که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز منعکس شده، مطالبی عنوان شده است که صحت آن از سوی مدیریت شهری مشهد مقدس تایید نمی‌شود. در این زمینه و در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه خراسان مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن گلایه از روند نامعقول و رویکرد سیاسی وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که مسایلی در باب تخلفات ساخت و ساز در برخی رسانه‌ها علیه شهرداری مشهد مطرح می‌گردد که در این خصوص باید ضمن قدردانی از رسانه‌های محترم گروهی به واسطه دغدغه‌مندیشان در خصوص مسایل شهری، مواردی را متذکر شد.

مهدی رضوی‌کیا خاطرنشان کرد: یکی از وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری و ارگان استانی آن یعنی اداره کل راه و شهرسازی استان، نظارت بر نحوه اجرای ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفصیلی است که در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا قبل از نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری همچون طرح‌های جامع، وظیفه تهیه، تصویب و ابلاغ آنها بر عهده این شورا نیست؟!

سخنگوی شهردار مشهد یادآور شد: آیا طرح جامع و ابلاغ کلیه اسناد و مدارک آن به عنوان راهنمای توسعه و عمران شهر نمی‌بایست در زمان مقرر و مناسب تصویب و ابلاغ گردد و صرفاً تصویب کلیات و ابلاغ بندهایی تحت عنوان اصول و سیاست‌های کلی طرح جامع بدون توجه به حقوق مکتسبه ناشی از طرح‌های جامع مصوب ملاک عمل که در نحوه عملکرد مدیریت شهری در راستای پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان جهت انجام ساخت و سازها، هیچ مسیری را مشخص نمی‌کند، از وظایف اولویت‌دار و فراموش شده شورای عالی شهرسازی و معماری نیست؟!

رضوی‌کیا با بیان اینکه آیا ابلاغ مرحله‌ای طرح جامع آن هم در بازه‌های زمانی نزدیک به ۲ سال صحیح است؟ اظهار کرد: حال با عنایت به عدم ابلاغ کامل و جامع طرح جامع (که جامعیت در همه ابعاد از ویژگی‌های آن است) اقدام براساس طرح‌های مصوب ملاک عمل تخلف محسوب نمی‌گردد.

دیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد تصریح کرد: این موضوع نه تنها در خصوص طرح جامع بلکه در ارتباط با محدوده بافت پیرامون حرم مطهر نیز دیده می‌شود و بندهایی ( که قرار نبود مصوبه باشد) تحت عنوان مصوبات ابلاغ می‌شود که نتیجه‌ای جز توقف عمران و آبادی این محدوده را ندارد چرا که ابلاغیه به صورت کلی و محدودکننده بوده و روال قانونی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در آن طی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در نهایت مدیریت شهری تا ابلاغ جامع و کامل طرح‌های توسعه شهری خود را ملزم به رعایت طرح‌های مصوب و ملاک عمل حال حاضر می‌داند، گفت: شهرداری مشهد تمام تلاش خود را جهت رعایت مقررات و ضوابط مربوطه به کار خواهد بست.

رضوی‌کیا افزود: امید می‌رود متولیان حوزه راه و شهرسازی خراسان رضوی به جای پرداختن به حواشی و در پیش گرفتن رویکردهای سیاسی در گفتار بیشتر به فکر مساعدت جهت خارج کردن کلانشهر مشهد مقدس از فضای رکود فعلی در حوزه ساخت و ساز و کمک به رونق اقتصاد شهری با همکاری مدیریت شهری و همراهی متخصصان و حل مشکلات و مسایل موجود از طرق و مسیرهای منطقی و قانونی باشند.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد به دنبال ادامه این مناقشه رسانه‌ای نبوده و اگر چه دو طرف دعوی حسب ورود استاندار محترم خراسان رضوی بنای خویشتن‌داری داشتند، اضافه کرد: اما ظاهرا دوستان حوزه اداره کل راه و شهرسازی قصد فیصله یافتن این مورد و پیگیری آن در فضای آرام و منطقی را ندارند که این موضوع مایه تامل است.

سخنگوی شهرداری مشهد در پایان با اشاره به اینکه امید است در سایه همدلی و همراهی مدنظر مقام معظم رهبری، تمام تلاش خود را صرف خدمت به مردم عزیز و فهیم و اعتلای پایتخت معنوی ایران اسلامی کنیم، تاکید کرد: اجازه دهیم به جای تشویش اذهان عمومی، با تعامل و به دور از برخوردهای سیاسی به حل مسایل موجود بپردازیم تا هم در پیشگاه ولی نعمتمان حضرت امام رضا (ع) و هم شهروندان شهر بهشت رو سفید و سربلند باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن