اجتماعیستون اصلی

شورای شهر ضوابط بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمانی تعیین کند

کد خبر : 2516

این‌که برخی نظارت‌ها ناکارآمد و بی‌تأثیر است نباید مانع شود تا فعالیت‌های ترغیبی متوقف شود؛ آیا شورای شهر نمی‌تواند برای ترغیب مردم طرحی تصویب کند که هرکس استانداری از تأسیسات آب و فاضلاب را در خانه خود اعمال کند، درصدی تخفیف برای او لحاظ می‌شود؟

به گزارش صبح مشهد ، وحید جلیلی در نشست «هم‌اندیشی روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی» که دوشنبه ۱۰ خردادماه در دفتر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با حضور نمایندگان شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز و برق برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه انرژی، گفت: مشکل امروز جامعه ما، بحث فرهنگ‌سازی مصرف است.

وی ادامه داد: در شهرداری امکانات سخت‌افزاری همچون فرهنگسراها و در کنار آن، دسترسی وسیع به مخاطب در اختیار داریم که اگر بتوانیم به یک تقسیم‌کار در استفاده از این امکانات برسیم، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

فعالیت‌های ترغیبی باید هدفمند صورت گیرد

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با تأکید بر این‌که برای تحقق اهداف خود باید به مرحله عملیات برسیم، اظهار کرد: باید هدف کمی و زمان‌بندی داشته باشیم، به‌طور مثال، به‌جای این‌که بیاییم در فضای وسیع شهری کار کنیم، یک منطقه شهری را به شکل پایلوت در نظر گرفته و توان خود را در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را با هدف‌گذاری مشخص روی آن منطقه معطوف می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که امروز نیاز ما تنها با حرف تأمین نمی‌شود، عنوان کرد: حرف در کشور زیاد زده می‌شود و حرف‌های بسیار خوبی هم بیان می‌شود اما همان‌طور که رهبری فرمودند، ما نیاز به اقدام و عمل داریم، رأس نظام می‌گوید ما به عمل نیاز داریم که نشان از اهمیت آن دارد.

جلیلی تصریح کرد: از شرکت‌های آب و فاضلاب، برق و گاز درخواست می‌کنیم تا به جمع‌بندی اجرایی‌تر برسند، ما در شهرداری آمادگی داریم که در یکی از پارک‌های بزرگ مشهد نمایشگاه دائمی اصلاح الگوی مصرف یا بهینه‌سازی مصرف برپا کنیم.

مشکل مصرف انرژی، فرهنگ‌سازی است

وی با بیان این‌که می‌شود سازوکارهایی برای تأمین نیروی انسانی از دانشجویان طراحی کرد، افزود: مشکل ما در بحث فرهنگ‌سازی است؛ سال گذشته در اجلاسی در بوینس آیرس شرکت کردم که آنجا هم آمار بارندگی‌شان مثل مشهد بود اما فضای سبزشان نصف مشهد هم نبود، بعد از بازدید از آنجا به این نتیجه رسیدیم که مشهد از حیث منابع انسانی و طبیعی ما در شرایط بهتری قرار داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد یادآور شد: مشکل امروز ما، مشکل فرهنگی و توقع‌هایی است که خودمان به آن دامن زده‌ایم؛ اگر بتوانیم کاتالیزورهای مناسبی به کار گیریم رسیدن به تحول فرهنگی شاید خیلی زمان‌بر نباشد.

شورای شهر ضوابط بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمانی تعیین کند

وی، نبود نیروهای تخصصی در برخی قسمت‌ها را یکی از مشکلات فعالیت‌ها دانست و افزود: این‌که برخی نظارت‌ها ناکارآمد و بی‌تأثیر است نباید مانع شود تا فعالیت‌های ترغیبی متوقف شود؛ آیا شورای شهر نمی‌تواند برای ترغیب مردم طرحی تصویب کند که هرکس استانداری از تأسیسات آب و فاضلاب را در خانه خود اعمال کند، درصدی تخفیف برای او لحاظ می‌شود؟

جلیلی تصریح کرد: همه امکانات خود در فرهنگ‌سازی را پای کار می‌آوریم، فرهنگسراها، خانه‌های هنری، خانه تئاتر که می‌توان در قالب تئاترهای کودک و نوجوان و سرودها، مفاهیمی را منتقل کرد را فراهم می‌کنیم.

استفاده از ظرفیت سازمان مپ برای تبلیغ مدیریت انرژی

وی به بازدید اخیر خود از سازمان مپ اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از سازمان مدیریت پسماند داشتم، انتظار این حجم از فعالیت‌ها و کیفیت اجرایی آن را نداشتم که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و دانش آموزان را برای آشنا کردن مفاهیم مصرف بهینه، یا دانش آموزان را به آن مراکز برد و یا مستندی قوی تهیه و در مدارس پخش کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با تأکید بر این‌که این معاونت آمادگی دارد تا ظرفیت ۲۰ فرهنگسرا و بیش از ۳۰ سالن ورزشی را برای این منظور در اختیار قرار دهد، ادامه داد: علاوه بر فعالیت‌های معمول، نیاز به کارهای ابتکاری همچون ساخت و راه‌اندازی بازی یا معرفی قهرمان مصرف در هر محله که این فعالیت‌ها می‌تواند در ۱۵۰ شورای اجتماعی محلات پیاده شود.

وی تأکید کرد: با وجود دغدغه‌های مشترکی که امکان انجام فعالیت‌های همگون را فراهم می‌کند و نظام نیز در عالی‌ترین سطح خود خواستار اقدام عملی شده، از دست رفتن این موقعیت جبران‌ناپذیر است.

استفاده از راه‌های مختلف برای ارائه محصولات فرهنگی

جلیلی، یکی از مشکلات فعالیت‌های گسترده را معضل دسترسی دانست و گفت: اگر بتوانیم فعالیت‌های خود را به شکل پرتابل انجام داده که خدمات و تبلیغات خود را گردشی در مناطق مختلف ارائه کنیم، موفق خواهیم بود.

وی یادآور شد: باید به سمتی برویم که مسؤولان ناطق برای انجام فعالیت‌های ترغیبی پیرامون اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی حرکت کرده و آنان را نیز درگیر موضوع کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن