اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

بخش عمده فعالیت مشهد۲۰۱۷ گردشگری است

کد خبر : 2170

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش عمده فعالیت مشهد ۲۰۱۷ در حوزه گردشگری پیوند می خورد و توجه به موضوعات گردشگری و توسعه زیارت موجب درآمدهای اقتصادی باثبات و پایداری می شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد محمد مقدوری در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ از سوی موسسه آیسسکو که ۵۷ عضو دارد فرصت های بسیار زیادی را در زمینه های مختلف برای مشهد بوجود آورده است که باید حداکثر استفاده را از این فرصت ببریم.

وی با بیان اینکه موسسه ایسسکو در سال ۲۰۱۱ تمامی شهرهایی که تا سال ۲۰۲۴ باید پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد را انتخاب کرد، افزود: در هرسال ۳ شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می شوند و تصمیم گرفته شد، مشهد در سال ۲۰۱۷ به همراه شهر کاپالار، سنار وعمان مشترکا پایتخت فرهنگی جهان اسلام شوند.

وی درخصوص ظرفیت های مشهد ۲۰۱۷در سبد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در محورهایی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان موضوع اصلی مطرح شد موضوع اقتصاد مقاومتی بود و بخش عمده ای از جهت گیری ها در این حوزه ارتباط همه جانبه ای با راهبردها و اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با بیان اینکه بخش عمده فعالیت مشهد ۲۰۱۷ در حوزه گردشگری پیوند می خورد تصریح کرد: توجه به موضوعات گردشگری و توسعه زیارت موجب درآمدهای اقتصادی باثبات و پایداری می شود.

مقدوری در ادامه افزود: استفاده از این ظرفیت بزرگ علاوه بر تقویت زیر ساخت ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی موجب اشتغال و جذب سرمایه و صادرات کالاهای فرهنگی به سایر کشورها می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما از سال ۲۰۱۵ به فکر برنامه ریزی برای این رویداد مهم نمودیم که البته از طرف دولت هم بودجه ای در این خصوص در نظر گرفته نشده است.
مقدوری در خصوص هدف از پایتخت فرهنگی اسلامی عنوان کرد: پایتخت فرهنگی بودن، حس تعلق شهروندان به یک منطقه فرهنگی را تقویت و فرصتی ایجاد می کند تا شهرهای اسلامی برای بازسازی و بهینه سازی خود تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه تا الان ۲۷ شهر به عنوان پایتخت فرهنگی بوده اند، ادامه داد: پایتخت فرهنگی بودن موجب انعکاس فرهنگ اسلامی به سایر کشورهای غیر مسلمان و موجب توسعه فرهنگی جهان اسلام می شود.

مقدوری در ادامه به پیگیری چهار محور در موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: چهار محورتنوع فرهنگ خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، موضوع گفتگو واتحاد تمدن ها در روابط منطقه ای و بین المللی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام و میراث فرهنگی و هویت تاریخی شهرهای اسلامی جهان و الزامات جهانی شدن این شهر ها پیگری خواهد شد.

وی در خصوص برنامه ها و اقداماتی که برای مشهد ۲۰۱۷ ، در حال پیگری و اجرا است، اظهار کرد: پروژه های عمرانی که باید یا در طول سال ۲۰۱۷ و یا بعد از یک سال به بهره برداری برسد، تملک ساختمانهای تاریخی بافت پیرامون حرم مطهر و مرمت و باز سازی آن توسط میراث فرهنگی و همکاری سایر استانها و باز پروری مسیرهای منتهی به حرم و خیابان ارگ از جمله این برنامه های در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۱۰۰ پروژه عمرانی در این خصوص انتخاب شده است که در ۴ بخش، به این صورت که ۳۶ پروژه در حوزه معماری شهرسازی، ۳۲ پروژه در حوزه حمل و نقل ، ۱۴ پروژه در حوزه هوشمند سازی و ۱۸ پروژه زیر بنایی و زیر ساختی است که این پروژه ها نیازمند هزار ۲۲۴ میلیارد تومان اعتبار است که این پروژه ها با مشارکت بخش دولتی ، خصوصی و مردمی اجرایی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هدف اصلی این پروژها را پروژه های نیمه تمام مربوط به میراث فرهنگی دانست و گفت: در دو هفته آینده برای سرعت بخشیدن به امور مشهد ۲۰۱۷ کمیته ای در استانداری تشکیل خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن