اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد؛ وام ۱۵ میلیونی و مسکن مهر جهت بهبود یافتگان اعتیاد

کد خبر : 2134
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی گفت: ۱۳۵ هزار نفر در استان مصرف‌کننده موادمخدر هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد ، سرهنگ ماشالله صادقی  ۲۷ اردیبهشت ماه در نشست نگاه اجتماعی و روانشناختی به اعتیاد که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، عنوان کرد: از ۱۳۵ هزار معتاد استان تنها ۵۰۰۰ نفر شامل جمع‌آوری می‌شوند.
وی با اشاره به ۳۰ کمپ غیرمجاز در سال جاری، افزود: کمپ‌های مجاز استان امکانات خوبی داشته و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و … است.
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی ادامه داد: برای افرادی که در این کمپ‌ها درمان می‌شوند وام ۱۵میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد و مسکن مهر در نظر می‌گیریم.
 صادقی  با بیان اینکه با بررسی یک گروه کارشناسی اولین آسیب در استان اعتیاد شناخته شد، اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد سرقت‌ها، درصد بالایی از طلاق‌ها، قتل‌های فجیع و … به دلیل اعتیاد اتفاق می‌افتند.
وی ادامه داد: به همین دلیل اولویت اول استان مقابله با اعتیاد انتخاب شد، متاسفانه در حال حاضر معتادان از ظاهر تشخیص داده نشده و بسیاری از آنان جایگاه اجتماعی بالایی دارند.
صادقی در خصوص اعتیاد به موادمخدر سنتی، اضافه کرد: افرادی که به این نوع موادمخدر اعتیاد دارند از ۲۰ روز تا یک ماه می‌توانند آن را کنار بگذارند و راحت‌تر از دام اعتیاد خارج شوند، اما یک معتاد شیشه‌ای به سه تا پنج سال وقت برای ترک اعتیاد نیاز دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر درصد اعتیاد در دانشگاه‌ها به یک و نیم درصد رسیده که متاسفانه بسیاری از افراد در مکان‌های آموزشی به موادمخدر صنعتی که بسیار خطرناک هستند، اعتیاد دارند.
صادقی با بیان اینکه ۵۴۰ نوع موادمخدر صنعتی در جهان داریم، عنوان کرد: در حال حاضر اعتیاد از مراحل پایین‌تر شروع نشده و افراد بلافاصله به سمت موادمخدر صنعتی و خطرناک می‌روند.
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد با یک بار مصرف مواد روانگردان معتاد شده‌اند، تصریح کرد: مصرف این نوع موادمخدر موجب شده افراد مشکلات خود را فراموش کرده و برای مدتی خود را در موقعیت‌های خوب قرار دهند به همین دلیل لذت زیادی برای آنان دارد.
وی به پنج محور در رابطه با موادمخدر اشاره و اظهار کرد: اولین اقدام ما در خصوص موادمخدر مقابله با آن است متاسفانه در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها نحوه ساخت روان‌گردان‌ها را آموزش داده و دسترسی به آن آسان‌تر شده است.
صادقی با بیان اینکه دومین محور در خصوص موادمخدر درمان است، افزود: در چند سال گذشته هیچ فردی به دلیل اعتیاد به زندان نمی‌افتد، زمانی که افراد کارتن‌خواب می‌شوند جمع‌آوری شده و برای درمان آنان اقدام می‌کنیم.
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی ادامه داد: سومین اقدام ما در خصوص اعتیاد پیشگیری از آن است، ستاد مبارزه با موادمخدر سالانه میلیاردها تومان به این منظور هزینه می‌کند؛ در سال گذشته میلیون‌ها تومان به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به منظور پیشگیری از آسیب‌ها و اعتیاد پرداخت کرده‌ایم.
وی با اشاره به صیانت از درمان به عنوان چهارمین مرحله برای اعتیاد، گفت: در سال ۹۱، حدود  ۱۲۰۰ نفر از کارتن‌خواب‌های استان زن بودند که بسیاری از آنان چندین بار توسط شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر به کمپ‌ها انتقال داده شده، اما به این دلیل که پس از درمان مکان امنی نداشتند دوباره به اعتیاد روی آوردند به همین دلیل برای این افراد کارگاه‌هایی را برای ایجاد اشتغال ساخته‌ایم.
صادقی با بیان اینکه سفرای چند کشور از مرزهای خراسان رضوی بازدید کردند، اظهار کرد: در این بازدیدها آنان پاسگاه‌های مرزی ایران را مشاهده و حتی متوجه شدند که کشور ما برای افغانستان نیز پاسگاه مرزی می‌سازد.
جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان به چهار هدف دشمن در جنگ نرم اشاره و عنوان کرد: خانواده، محلات، محیط‌های کاری و آموزشی این چهار مکان هستند که دشمن برای آنان برنامه دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان وقت فکر کردن ندارند و گمان می‌کنند برای آنان فکر شده و برنامه را در اختیار آنان قرار دهند.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن