اسلاید شواقتصادیستون اصلی

نقش محوری مراکز دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی

کد خبر : 2122

موضوع اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی موضوعی در هم تنیده است و به دلیل تاکید بر دانش و فناوری نقش موثری در تحولات اقتصادی کشور و در واقع نقش محوری در اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، رهبر معظم انقلاب سال ۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری کردند و در تعریف اقتصاد مقاومتی آن را حصار کشیدن دور خود و فقط کارتدافعی انجام دادن نمی دانند بلکه معتقد هستند اقتصاد مقاومتی به کشور اجازه می دهد حتی در شرایط سخت هم به رشد و شکوفایی برسند.
برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی نیاز به شرکت های دانش بنیان احساس می شود تا با مدیریت صحیح و تکیه بر داشته های درون کشور علم را به ثروت تبدیل کنند .
ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی
عباس شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه ازاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صبح مشهد، با بیان اینکه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که متکی به داخل باشد، اظهار کرد: این اقتصاد باید بتواند علم را به ثروت تبدیل کند.

وی افزود: برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی نیاز به شرکت های دانش بنیان است چرا که این شرکت ها قادر هستند تولیدات علمی کشور را تبدیل به فن آوری کنند و نهایتا منجر به تولید ثروت شوند.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان صرفا دانشگاهی نیستند و علاوه بر مهارت های علمی مهارت های تجربی و عملیاتی دارند، لازم است این شرکت ها را توسعه دهیم .

مراکز دانش بنیان نقش محوری و کلیدی در اقتصاد مقاومتی دارند

در ادامه سید جلال فیاضی عضو شورای شهر مشهد ابتدا به بررسی ویژگی های اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اولا باید دید اقتصاد مقاومتی چه ویژگی هایی بر اساس مجموعه سیاست هایی که تدوین شده است را دارد.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا است که درون زا بودن یعنی به مجموع داشته های درون خود از جمله نیروی انسانی، منابع داخلی، سرمایه های داخلی و ..متکی باشیم و برون گرا یعنی از امکانات، تکنولوژی و سرمایه های خارجی استفاده محوری شود ولی به داشته های داخلی متکی باشیم.

فیاضی بیان کرد: کشور ما در تولید داخل با دو مشکل اساسی از جمله کیفیت تولید و قیمت تمام شده مواجه است که دو راه حل برای این موضوع وجود دارد، اول اینکه فناوری را از خارج کشور وارد کنیم و دوم اینکه تلاش کنیم با استفاده از دانش داخلی با نگاه به تجربیات دانش خارج از مرزها، کیفیت کالا را بالا ببریم.رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد، لازمه استفاده از دانش داخلی با نگاه به تجربیات دانش خارجی را ایجاد مراکز دانش بنیان دانست و اظهار کرد: به شرطی که هدف واردات فناوری نباشد بلکه آموختن آن در جهت دست دافتن به دانش بومی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه با استفاده از دانش بومی می توان کیفیت تولیدات را بالا برد، افزود: با اتکا به مراکز دانش بنیان به دست آوردهای قابل قبولی درحوزه فن آوری خواهیم رسید.

فیاضی نقش مراکز دانش بنیان را نقش محوری و کلیدی درتحقق اقتصاد مقاومتی درون زا دانست و بیان کرد: درون زا بودن به این معنی نیست که در را به روی دانش خارجی ببنیدیم بلکه باید از این دانش دربه دست آوردن دانش بومی استفاده کنیم.

نویسنده: مرضیه وحدت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن