یادداشت روز

فردا؛ آغاز برنامه‌های بزرگداشت حکیم توس در مشهد و آرامگاه فردوسی  

کد خبر : 1958
نویسنده : عبدالهی

ویژه برنامه های بزرگداشت روز ملی فردوسی از فردا در مشهد و آرامگاه حکیم توس برگزار می شود و تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه که در تقویم به نام سراینده شاهنامه ثبت شده است، ادامه خواهد یافت. امسال نیز مردم فرهنگ دوست ایران زمین و به ویژه خراسانی ها خود را برای بزرگداشت مقام و منزلت حکیم فردوسی آماده می کنند و با حضور در آرامگاه وی در دیار توس، ارادت خود را به بزرگان فرهنگ و تاریخ این سرزمین به نمایش می گذارند.به گزارش خراسان رضوی، نشست خبری روز ملی فردوسی صبح دیروز با حضور دکتر «محمدجعفر یاحقی» رئیس قطب فردوسی پژوهی دانشگاه فردوسی مشهد،  «سیدسعید سرابی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، «حسین زارع صفت» مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و «غلامحسین علی‌پور» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان برگزار و برنامه های بزرگداشت روز ملی فردوسی تشریح شد.
برنامه هایی در سراسر استان
امسال مراسم روز بزرگداشت فردوسی از ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت علاوه بر مشهد و آرامگاه فردوسی، در دیگر شهرستان های خراسان رضوی نیز برگزار می شود. برگزاری شب شعر، نواختن زنگ فردوسی، انشاء با موضوع فردوسی، شاهنامه خوانی، نقالی، همایش، سخنرانی و برگزاری مراسم فرهنگی و هنری از جمله بخش های بزرگداشت روز ملی فردوسی در سراسر استان خواهد بود.
رونمایی از جدیدترین تندیس «فردوسی»
امسال نیز برگزاری همایش های تخصصی یکی از بخش های مراسم بزرگداشت فردوسی است و در همین زمینه، فردا همایش علمی، تخصصی «معنویت در شاهنامه»،  «شاهنامه پس از شاهنامه» و  ششمین کنگره ملی شعر «از توس تا نیشابور»  برگزار می‌شود.به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان، مهم ترین بخش برنامه های بزرگداشت فردوسی، در روز ۲۵ اردیبهشت روز ملی این شاعر و حکیم است که با حضور مدیران و مسئولان ملی و استانی همراه است. رونمایی از تندیس فردوسی در ابتدای بولوار شاهنامه نیز  از مهم ترین برنامه های روز ملی فردوسی است.
ساماندهی و بهسازی محورفرهنگی توس
مدیر کل میراث فرهنگی استان در این جلسه موضوع ساماندهی و بهسازی بولوار پردیس به عنوان محورفرهنگی توس  رانیز مطرح کرد و با اشاره به این که روند بهسازی، احیا و ساماندهی محور فرهنگی توس شتاب خواهد گرفت، افزود: آغاز پروژه ساماندهی و بهسازی بولوار پردیس یکی از مهم ترین برنامه های روز ملی فردوسی در ۲۵ اردیبهشت ماه است. زارع صفت در پاسخ به خراسان رضوی درباره جلسات شورای ملی احیای توس نیز گفت: تلاش می کنیم جلسه آینده این شورا نیز به زودی برگزار شود اما خوشبختانه ستادها و کارگروه های زیر مجموعه این شورا فعال است و تصمیم گیری های انجام شده در جلسات این کارگروه ها نتایج خوبی داشته است.
ساخت و سازهای غیرقانونی در عرصه تاریخی توس
زارع صفت با اشاره به شرایط فعلی عرصه تاریخی توس و حریم آن نیز گفت: رویکرد اتخاذ شده برای احیای این منطقه تاریخی بر تثبیت جمعیت ساکن آن و تعامل با ساکنان است تا در پی همکاری و همراهی مشترک دستگاه های اجرایی با مردم و بخش خصوصی، احیای توس دنبال شود. وی افزود: متاسفانه ساخت و سازهای غیرقانونی و غیرمجاز در عرصه تاریخی توس اتفاق افتاده است که باید دستگاه های مسئول با آن برخورد کنند.
مدیر کل ارشاد استان نیز با ارائه گزارشی از برنامه های پیش بینی شده در این ۳ روز گفت: امسال با افزایش کمی و کیفی، برنامه های بسیار متنوعی با موضوع بزرگداشت روز ملی فردوسی در شهرهای استان برگزار می شود.
اعطای نشان فردوسی به ۵ چهره داخلی و خارجی
علیپور رئیس انجمن مفاخر فرهنگی استان هم در این نشست به مراسم اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۲ نفر از فردوسی پژوهان، شاهنامه پژوهان، محققان، نخبگان و پیشگامان فعالیت در موضوع فردوسی و شاهنامه موفق به دریافت نشان بین المللی فردوسی شدند که امسال نیز این نشان به ۵ نفر دیگر شامل ۴ منتخب داخلی و یک منتخب خارجی اعطا می شود.
رونمایی از تازه ترین آثار پژوهشی
دکتر یاحقی رئیس قطب فردوسی پژوهی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست خبری با تشریح برگزاری همایش بین المللی «شاهنامه پس از شاهنامه» گفت: امسال ۱۲۰ مقاله به این همایش از داخل و خارج استان ارائه شده است که ۳۴ مقاله انتخاب و چاپ می شود و ۲۲ مقاله دیگر نیز در قالب لوح فشرده منتشر خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: همچنین رونمایی از ترجمه ترکی شاهنامه فردوسی، رونمایی از کتاب دیباچه شاهنامه و حضور و سخنرانی شخصیت های علمی از ایران و خارج از کشور، از مهم ترین برنامه های این همایش تخصصی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن