اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

سوغات مشهد را از دست چینی ها نجات دهید!

کد خبر : 1831

بازار ۱۷۰۰ میلیارد تومانی سوغات در مشهد این روزها در قبضه چینی هایی است که چشم های کوچکشان به دنبال بازار بزرگ ۸ هزار میلیاردی اقتصاد زیارت است.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، یکی از سرفصل های اصلی اقتصاد زیارت در مشهد مقوله سوغات است که با بی توجهی این روزها در انحصار کالاهای نامرغوب چینی قرار دارد.
بی شک وقتی صحبت از اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی در مشهد به میان می آید بحث سوغات زیارتی مشهد به ذهن متبادر می شود. بازاری چند میلیاردی که مشهدی ها از آن بی نصیبند…
حرف هاو مصاحبه های زیادی از جانب مسئولین در این خصوص انجام شده که نشان میدهد این موضوع را با دقت تحت نظر دارند ولی اینکه چرا هنوز در این حوزه اقدامی جدی صورت نگرفته جای تامل دارد.
طرح جامع زیارت هم که اقتصاد زیارت و سوغات یکی از بحث های جدی آن است نیز سرانجام با فراز و نشیب های فروان به تصویب رسید و امید میرود اکنون که نگرانی های مسئولین ذیربط در حوزه دستورالعملی های اجرایی و کاغذبازی های اداری و دولتی تمام شده؛ با عزمی آهنین وارد بازار مشهد شده و غول چین را از بازار سوغات مشهد بیرون نمایند.

*** هدف از طرح جامع زیارت استفاده از ظرفیت زائر است
محمد حسن واحدی، معاون امور زیارت استانداری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار کرد: طرح جامع زیارت سال گذشته در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با ۱۰ عنوان ۳۹ سیاست و ۱۴۰ برنامه و ۸۴۵ پروژه برای ۵ سال آینده به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه طرح جامع زیارت ۱۳ بسته اجرایی دارد که یکی از بسته های اجرایی اقتصاد زیارت می باشد، افزود: دربسته اجرایی اقتصاد زیارت سعی شده سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مقوله اقتصاد مقاومتی درج شده و سیاست های اجرایی و رویکرد اصلی منطبق بر اقتصاد مقاومتی باشد.
وی هدف از این بسته اجرایی را استفاده از ظرفیت زائر دانست و گفت: مشهد مقدس سالانه پذیرای ۲۵ میلیون زائر ایرانی و ۲ میلیون زائر خارجی است، که ما با استفاده از این ظرفیت می توانیم برای توسعه استان و مشهد با رویکرد اقدام و عمل استفاد کنیم.
واحدی با اشاره به اینکه بازار سوغات مشهد در دست چینی هاست بیان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته زائرینی که به مشهد سفر می کنند ۸۰۰۰میلیارد تومان هزینه می کنند که از این مقدار ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید سوغات هزینه می کنند که متاسفانه چون سوغات مشهد در اختیار بازار چین است تولیدکننده داخلی و مشهد از این سود بی نصیب است.
وی ادامه داد: به همین منظور در کارگروه شورای برنامه ریزی توسعه استان که به ریاست معاون استاندار برگزار می شود بحث توجه به اقتصاد زیارت در اولویت قرار گرفته و اقدامات عملی لازم برای ورود اقتصاد زیارت در مقام اقدام و عمل صورت گرفته است.
معاون استاندار خراسان رضوی در خصوص نقش شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: خوشبختانه آیت الله رئیسی، تولیت جدید استان قدس رضوی با تعامل خوبی که با دستگاههای اجرایی و متولیان امر زیارت دارند رویکردهای بسیار خوبی در بحث اقتصاد مقاومتی که جنبه عملی و اجرایی دارد در نظر گرفته اند.
وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی در مقوله زائر وزیارت ستادی را تشکیل داده تا بتوان از ظرفیت های آستان قدس در منشور ۷گانه ای که مقام معظم رهبری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مقام اقدام و عمل به ایت الله رئیسی ابلاغ کردند بهره مند شد.
وی اظهار کرد: اگربرای دستورات ۷ گانه مقام معظم رهبری برنامه و اقدام و عمل تعریف کنیم می توانیم به نفع زیارت و زائر سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم چرا که همه دستورات ایشان در راستای سیاست هایی است که در اقتصاد مقاومتی با رویکرد مردمی و مشارکت بخش خصوصی به آن توجه شده است.

*** لزوم بازنگری در صنایع زیرمجموعه آستان قدس
واحدی بیان کرد: آستان قدس رضوی با شرکت های اقتصادی خوب خود نقش بسیار مهمی در توسعه استان و کشور دارند که با بازنگری در این شرکت ها و تغییر رویه شان می توانند، علاوه بردستورات مقام معظم رهبری تحول اساسی در بحث اشتغال و تولیدات استان داشته باشند.
وی افزود: استان قدس رضوی شرکت های تولیدی دارد که نقش کلیدی دارند بنابراین مهندسی مجدد و تغییر رویه ها که منطبق بر اقتصاد مقاومتی باشد می تواند بحث حرکت به سمت اقدام و عمل داشته باشد.

**** مسئولین اقتصاد مقاومتی را درحوزه رفتار و ساختار عملی کنند

حجت‌الاسلام علی اصغر لطفی، عضو شورای شهر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار کرد: مشهد مقدس به واسطه حضور بارگاه علی بن موسی الرضا که سالانه پذیرای حضور میلیونی زائر از داخل و خرج از کشور می باشد ظرفیت های بسیار گسترده ای دارد و این امرموجب گردیده است تا مشهد مقدس در سطح بین الملی نیز تاثیرات بالقوه ای داشته باشد.
وی افزود: اگر مسئولین اقتصاد مقاومتیرا درحوزه رفتار و ساختار عملی کنند و در ارتباط با بحث زائر و ازائه خدمات مرد نیاز زئر برنامه ریزی کنند، قطعا تاثیر زیادی نه تنها در مشهد بلکه در کشور خواهد داشت.
رئیس کمیسیون ویژه نظارت، امر به معروف و نهی از منکر شورای شهر مشهد با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون گراست تصریح کرد: آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد با تعامل و همکاری یکدیگر می توانند برنامه های خود را به گونه ای سوق دهند که از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی استفاده کنند.
وی در خصوص نقش شهرداری مشهد در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: شهرداری مشهد در سیاست ها تابع دولت است و بسیاری از سیاست گذاری ها در سطح عالی به دولت و مجلس بر می گردد البته در مواردی که شهرداری خود می تواند تصمیم گیری کند با مدیریت خوب شهری و اصلاح زیر ساختها می تواند تاثیر گذار باشد.

*** لزوم اقدام و عمل در حوزه اقتصاد زیارت مشهد
بی شک اقتصاد زائر و مقوله سوغات مشهد نیازمند اقدام و عملی جدی است تا این سود ناشی از اقتصاد زیارت به جای حساب های چند رقمی چینی ها در حیب مردم مشهد باشد.
امید که سازوکاری از سوی نهادهای تصمیم گیرنده در این حوزه فراهم شود تا ضمن اشتغال زایی و سودآوری در این حوزه مشهد دارای سوغاتی مخصوص به خود باشد تا به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت این شهر نیز معرفی گردد.

گزارش: علی طوسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن