اسلاید شومشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

پرونده روز/ظرفیت های مغفول اقتصادی مشهد

کد خبر : 1679

صنعت گردشگری یکی از پرورونق ترین و سودآور ترین حوزه های درآمدی کشورهای توریستی است و مشهد با اینکه دومین کلانشهر مذهبی دنیاست هنوز سهم ناچیزی از این بخش را به خود اختصاص داده است.

به گزارش صبح مشهد، شهر مشهد به دلیل نقش خاصی که در جذب گردشگران مذهبی در سطح کشور و حتی منطقه دارد، نیازمند برنامه ریزی دقیق و ویژه‌ای برای ساماندهی ورود زائران و نیز پیش‌بینی و برنامه ریزی جهت آمادگی برای رویارویی با این حجم کثیر ورود زائران به مشهد است.
با توجه به ورود میلیونی زائران و مسافران به کلانشهر مشهد، این امر می‌تواند آثار بسیار شگرفی در شکوفایی و رونق یابی اقتصاد شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایجاد منابع درآمدی، بازار و بازاریابی، سرمایه گذاری، تبادل فرهنگی اجتماعی داشته باشد.
استفاده بهینه از توان‌ها و ظرفیت‌های این شهر برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان از دیگر مواردی است که مدیران شهری باید توجه محوری داشته باشند.

***توریست سلامت و توریست محیط زیست از ظرفیت های بالقوه مشهد در کسب درامدهای پایدارند

امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصادی مقاومتی بیان کرد: هدف ازاقتصاد مقاومتی پویایی اقتصاد است و این پویایی میسر نمی شود مگر با گردش نقدینگی.

وی افزود: در مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران و وجود حرم پرفروغ امام رضا(ع) که سالانه پذیرای میلیون ها زائر و گردشگر از داخل و خارج از کشور است، ظرفیت های فراوانی در جهت توسعه عمران و آبادی، شغل، زیر ساخت ها و حمل و نقل وجود دارد.
نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: گردش مالی در توسعه زیر ساخت های زیارتی، صنایع دستی و اقتصاد زیارت می تواند عاملی برای پیشرفت شده و به عنوان اهرمی در جهت جذب منابع خارجی عمل کند.

وی توریست سلامت و توریست محیط زیست را یکی دیگر از ظرفیت های بالقوه مشهد دانست و افزود: توسعه توریست محیط زیست و سلامت می تواند اورده نقدی خوبی برای مشهد به همراه داشته باشد.
وی اظهار کرد: مشهد ظرفیت های بالقوه زیادی دارد که اگر مسئولین تسهیلات لازم را فراهم کنند قطعا موجب پیشرفت اقتصادی شهر خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شهرداری و آستان قدس ظرفیت های درون زا دارند و با نحوه مدیریت خود می توانند بهره وری را افزایش دهند، عنوان کرد: شهرداری با مدیریت صحیح می تواند هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش دهد.

وی در پایان گفت: بنگاههای بزرگی چون شهرداری و آستان قدس رضوی می توانند با توسعه خدمات و تعامل با هم، عامل توسعه صنعت گردشگری در مشهد شوند.

*** سوغات زائر باید منتسب به امام رضا (ع) باشد

احمد نوروزی ،مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق نیز در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون گرا با نگاه به بیرون و به طورکلی یک اقتصاد باز است به این معنی که هم باید از درون خود را متحول کند و هم از جهان بیرون برای تحول درون خود بهره گیرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد زائر در شهر مقدس مشهد به عنوان شهر زیارتی که پذیرای میلیون ها زائر و گردشگر است بسیار مهم و تاثیر گذار است افزود: مسئولین در ارتباط با مقوله زائر و ارائه خدمات مورد نیاز زائر با برنامه ریزی صحیح می تواندد در حوزه اقتصاد زیارت عملکرد خوبی را به نمایش گذارند.
نوروزی تصریح کرد: اگر چه زائر با ورود به شهر مشهد هزینه های زیادی از جمله زباله، حمل و نقل، اسکان و … به شهر تحمیل می کند ولی جذب زائر موجب آورده مالی و جذب سرمایه گذار و به طبع آن موجب حل عمده مشکلات شهر مشهد از جمله اشتغال خواهد شد.
وی بیان کرد: در همه دنیا سردمداران تمام تلاش خود را در جهت جذب توریسم با وجود هزینه هایی که دارند می کنند و شهر مشهد به جهت وجود نور کبریایی و خورشید عالم تاب خود پتانسیل خوبی برای جذب توریست دارد که متاسفانه عدم مدیریت شهری در این حوزه آن گونه که باید نتوانسته است از این موضوع بهره گیریم.

*** نقش آستان قدس و شهرداری در افزایش ماندگاری زائر
نوروزی عنوان کرد: شهرداری و آستان قدس رضوی با تامین خدمات مورد نیاز زائر در هنگام اوقات فراغت و زیارت از جمله تسهیل رفت و آمد زائر، اسکان زائر، پذیرایی، مراکز اقامتی، سوغات و امکانات لازم هنگام زیارت می توانند بیشترین اثر در جذب زائر و افزایش ماندگاری زائر داشته باشند.
مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق در خصوص سوغات زائر گفت: در تمام دنیا تمام تولیدات برمبنای شاخص شهر خود قرار می دهند و مشهد به عنوان شهری زیارتی زائر باید سوغاتی را خریداری کند که منتسب به امام رضا (ع) باشد.
وی افزود: مسئولین با سرمایه گذاری در حوزه سوغات زائر و بهره گیری از شاخص های شهر مشهد زمینه سازاشتغال برای مردم مشهد خواهند شد.

وی در خصوص نقش آستان قدس و شهرداری درسبد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در جذب زائر و زیارت نیاز به یک کار گروهی تعامل سازمان های اجرایی و برنامه ریزی است و قطعا شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی بخشی از اهرم ها و اختیارات و امکانات فوق العاده دارند.

***نقش کلیدی شهرداری در اقتصاد مقاومتی
نوروزی با اشاره به نقش کلیدی شهرداری در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: آستان قدس رضوی با امکانات فوق العاده از جمله اراضی گسترده خود در جهت رفاه زائر و شهرداری مشهد با تسهیل در صدور با سرمایه گذاری سرمایه گذاران درامد خوبی کسب کنند.
وی در خصوص مشهد ۲۰۱۷ گفت: هنگامی که یک رویدادی در یک شهر اتفاق می افتد، فرصتی است برای مطرح شدن آن شهر که باید از پتانسیل شهر بهره گرفت.
وی افزود : مشهد مقدس با بهره گیری از پتانسیل های خود می تواند به معرفی شهر خود برای جهانیان بپردازد که بدون شک منجر به جذب گروههای مختلف و سرمایه گذاری خواهد شد.

*** کلام آخر
جذب زائران و گردشگران در گرو تأمین خدمات مورد نیاز و ایجاد زیرساخت‌ها، تجهیزات و تأسیسات سرمایه گذاری کافی است که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان است.
در واقع، هزینه کردهای زائران، عرضه و تقاضای کالاها و خدمات زائرین از لحظه اقدام به سفر زیارتی تا زمانی که از زیارت باز میگردند، اقتصاد زائر است و مراد از اقتصاد زیارت در واقع مدیریت منابع و نهادها در جریان تولید تا مصرف کالاها و خدمات مورد نیاز زائرین، در جهت حفظ تعادل در بازار است.

گزارش: مهدی موسوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن