شهری

در نشست خبری مدیر عامل قطار شهری مطرح شد؛ سرویس‌دهی قطار شهری مشهد در شب تحویل سال نو تا ۳ بامداد ادامه دارد

کد خبر : 19903

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: سرویس‌دهی خطوط قطار شهری مشهد در تاریخ ۲۹ اسفند و شب تحویل سال نو تا ۳ بامداد یکم فروردین ۹۸ ادامه دارد.

به گزارش صبح مشهد، وحید مبین‌مقدم ظهر امروز در نشستی خبری که در ایستگاه شریعتی خط ۲ قطار شهری مشهد برگزار شد، اظهار داشت: افتتاح ایستگاه شریعتی در سال ۹۷ اتفاق خوبی بود که ارتباط بین خط ۱ و ۲ قطار شهری مشهد را برقرار کرد و سبب افزایش مسافر و ساعت سرویس‌دهی خط ۲ قطار شهری شد، ما در این خط در سال ۹۶ روزانه ۱۵۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کردیم اما این رقم در دی‌ماه ۹۷ به ۳۵ هزار نفر در روز افزایش یافته است، ضمن این‌که درمجموع ما برای مثال در یک روز عادی در اسفندماه حدود ۲۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کنیم که یک رکورد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهره‌برداری قطار شهری، مسائل اقتصادی و تغییرات نرخ ارز است، افزود: در این راستا طرح مهندسی معکوس و تولید در داخل را در مقیاس وسیع شروع کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم بطوری که برای مثال قیمت لنت ترمز خارجی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما اکنون نمونه داخلی با همان کیفیت به قیمت ۱۳۰ هزار تومان در داخل تولید می‌شود و ما از آن استفاده می‌کنیم، درصدد هستیم اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ۹۸ نمایشگاهی از نتایج و دستاوردهای این طرح برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: در رابطه با رفع نواقص مسیر شریعتی تا طبرسی خط دو قطار شهری همکاران ما در شرکت ساخت قطار شهری به ویژه در دو ماه اخیر توانستند بسیاری از این نواقص را برطرف کنند و اکنون پروژه وضعیت خوبی دارد.

مبین‌مقدم درباره ادامه این خط تا ایستگاه بلوار کاوه، گفت: مراحل حفر تونل و سازه‌ها انجام شده و نصب تجهیزاتی مثل سیستم اطفای حریق و نظایر آن باقی مانده است که برای شروع بهره‌برداری باید حداقل‌ها به ویژه در زمینه ایمنی فراهم شود لذا به محضی که این مراحل به اتمام برسد ما پروژه را تحویل گرفته و بهره‌برداری را دنبال می‌کنیم.

وی درباره افزایش هزینه استفاده از قطار شهری گفت: درحال حاضر شهروندان برای هر سفر مبلغ ۶۵۰ تومان پرداخت می‌کنند که این رقم در سال آینده به ۸۰۰ تومان افزایش می‌یابد. در سال ۹۷ هزینه تمام شده جابه‌جایی هر مسافر در سیستم ریلی خط یک و دو قطار شهری تقریبا ۱۹۷۰ تومان بود که یک سوم از مبلغ از مردم گرفته شده و مابقی یارانه‌ای است که از طرف شهرداری و دولت تامین می‌شود که با توجه به افزایش قیمت‌ها، هزینه جابه‌جایی هر مسافر به حدود ۲۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد درباره نتایج مثبت استفاده از سیستم حمل و نقل پاک شهری تصریح کرد: هر کیلومتر مترو در مقیاس جهانی تقریبا ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد اما علت اینکه باوجود این هزینه بالا، در تمام دنیا شبکه متروی شهری در درحال گسترش است این است که از جهات مختلفی مثل صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان و کاهش تصادفات و آلودگی هوا موثر است.

مبین‌مقدم تصریح کرد: صنعت قطار شهری در مشهد نوپا است و ما وارد سال نهم فعالیت خود شدیم اما طبق تحقیقی که در دانشگاه حکیم سبزواری درباره آثار حاصل از استفاده مترو در شهر مشهد انجام شده است به ازای جابه‌جایی هر مسافر با مترو نیم لیتر در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی می‌شود در سال ۹۶ ما در مجموع حدود ۴۰ میلیون مسافر جابه‌جا کردیم و به عبارتی ۲۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است که ارزش ریالی آن تقریبا ۱۹ میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات علمی انجام شده جابه‌جایی ۴۰ میلیون نفر با مترو معادل کاهش ۵۰۵ مورد تصادف در معابر شهری و صرفه‌جویی ۳۳ میلیارد تومانی بوده است، همچنین در سال ۹۶ استفاده از حمل و نقل ریلی پاک سبب کاهش ۳۸۰ تنی آلاینده‌های هوا و ۹ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوطه برای کاهش آلودگی هوا شده است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق، هر سفر با مترو بطور میانگین ۱۹ دقیقه صرفه‌جویی در زمان را برای شهروندان به همراه دارد و در مجموع براساس پژوهش انجام شده، ارزش ریالی آثار صرفه‌جویی ناشی از بهره‌برداری از خط یک قطار شهری در سال ۹۶ حدود ۱۳۴ میلیارد تومان و از اسفند ۸۹ که ابتدای بهره‌برداری خط یک بود تا پایان سال ۹۶ در مجموع ۷۳۵ میلیارد تومان بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن